Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-19/11-6/MK
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-19/11-6/MK
Data
2011.04.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody ze wspólnego żródła

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
dywidendy
odsetki
odsetki od pożyczki
rezydent podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wspólnik


Istota interpretacji
Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę należności z tytułu odsetek na rzecz S. LLC, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od dochodów przypisanych do wspólników tej spółki, będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych, zgodnie z art. 12 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz art. 29 ust. 2 Ustawy PIT?



Wniosek ORD-IN 969 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.12.2011 r. (data wpływu 04.01.2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 21.03.2011 r., data wpływu 24.03.2011 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-19/11-2/MK z dnia 8.03.2011 r. (data nadania 08.03.2011 r., data doręczenia 16.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych, związanych z wypłatą odsetek na rzecz wspólników Spółki prawa amerykańskiego typu LLC transparentnych podatkowo będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych oraz polskim rezydentem podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych, związanych z wypłatą dywidendy na rzecz wspólników Spółki prawa amerykańskiego typu LLC transparentnych podatkowo będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych oraz polskim rezydentem podatkowym. Pismem z dnia 08.03.2011 r. Nr IPPB2/415-119/11-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu z którego wynika prawo do udzielania pełnomocnictwa w imieniu Wnioskodawcy. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 16.03.2011 r., natomiast w dniu 24.03.2011 r. (w terminie) pismem z dnia 21.03.2011 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest spółką założoną zgodnie z polskim prawem oraz będącą polskim rezydentem podatkowym. Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy (tj. posiadającym 100% udziałów) jest spółka prawa amerykańskiego S. LLC. Spółki typu LLC (Limited Liability Company) założone zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki są podmiotami hybrydowymi, łączącymi cechy spółek kapitałowych oraz spółek osobowych.

Jeżeli chodzi o podobieństwo do spółek kapitałowych, to spółki typu LLC są, na gruncie amerykańskiego prawa handlowego odrębnymi od ich właścicieli jednostkami organizacyjnymi posiadającymi osobowość prawną. Wspólnicy spółek LLC nie ponoszą odpowiedzialności za długi tych spółek, tak jak to jest w przypadku spółek kapitałowych.

Jeżeli chodzi o podobieństwo do spółek osobowych, to na gruncie amerykańskiego prawa podatkowego spółki typu LLC mogą wybrać, aby być traktowane jako transparentne podatkowo tj. nie być podatnikami podatku dochodowego. Podatnikami od dochodów spółek typu LLC są wówczas ich wspólnicy analogicznie jak w przypadku polskich spółek osobowych.

S. LLC dokonała takiego wyboru i na gruncie amerykańskiego prawa podatkowego jest traktowana jako podmiot transparentny podatkowo. Podatnikami z tytułu udziału w zyskach S. LLC są zatem jej wspólnicy.

Wspólnikami S. LLC są trzy osoby fizyczne (dalej: „wspólnicy S. LLC”). Jeden ze wspólników jest polskim rezydentem podatkowym, natomiast pozostali dwaj to amerykańscy rezydenci podatkowi, podlegający w Stanach Zjednoczonych nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej „rezydenci podatkowi Stanów Zjednoczonych”).

Wnioskodawca może w przyszłości dokonywać na rzecz S. LLC płatności z różnych tytułów, przede wszystkim z tytułu dywidend oraz z tytułu odsetek. Na gruncie amerykańskiego prawa podatkowego przychody S. LLC z tytułu tych należności będą przypisane wspólnikom S. LLC w sposób proporcjonalny do udziałów wspólników w tej spółce i opodatkowane jako ich dochody.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę należności na rzecz S. LLC, wspólnicy S. LLC będący rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych będą mogli skorzystać z postanowień polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w odniesieniu do dochodów przypisanych tym wspólnikom.
  2. Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę dywidendy na rzecz S. LLC, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła w wysokości 15% od kwot dywidend przypisanych do wspólników tej spółki, będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 11 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz z art. 30a ust. 2 Ustawy PIT...
  3. Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę należności z tytułu odsetek na rzecz S. LLC, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od dochodów przypisanych do wspólników tej spółki, będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych, zgodnie z art. 12 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz art. 29 ust. 2 Ustawy PIT...
  4. Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę odsetek od pożyczki lub dywidendy na rzecz S. LLC, Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku w wysokości 19% od dochodów przypisanych do wspólnika tej spółki, będącego polskim rezydentem podatkowym, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 1 i pkt 4 Ustawy PIT...

Odpowiedź na pytanie trzecie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie pytania pierwszego, drugiego, i czwartego udzielona została odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 3

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT, podatek dochodowy od przychodów z odsetek uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez nierezydentów wynosi 20% przychodu na mocy art. 29 ust 2 Ustawy PIT, przepisy ust 1 tego przepisu stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niedobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wskazuje, że w przypadku wypłaty odsetek powstałych w jednym z tych dwóch państw (Polska) osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim z tych państw (Stany Zjednoczone), są zwolnione z opodatkowania w pierwszym z państw (Polska).

Ze względu na to, że S. LLC jest podmiotem transparentnym podatkowo, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym za osoby mające miejsce zamieszkania na terytorium Stanów Zjednoczonych należy uznać tych wspólników S. LLC, którzy są rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych.

W konsekwencji, art. 12 ust 1 polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania stosuje się do dochodów z tytułu uzyskanych odsetek, przypisanych w odpowiedni sposób wspólnikom S. LLC.

Reasumując, na podstawie art. 12 polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od odsetek wypłacanych S. LLC w części przypisanej wspólnikom S. LLC będącym rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych, pod warunkiem przedstawienia przez nich certyfikatów rezydencji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Powyższy przepis wyraża zasadę transparentności spółek osobowych, która oznacza, że spółka osobowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego dlatego dochód osiągany przez spółkę osobową podlega opodatkowaniu na poziomie każdego wspólnika tej spółki. Trzeba przy tym dodać, że przychody z kapitałów pieniężnych stanowią odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów ( przychodów ) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w zakresie tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego).

Powyższą regulację na podstawie art. 4a ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Wnioskodawca jest spółką założoną zgodnie z polskim prawem oraz będącą polskim rezydentem podatkowym. Jedynym udziałowcem Wnioskodawcy (tj. posiadającym 100% udziałów) jest spółka prawa amerykańskiego będąca podmiotem hybrydowym, łączącym cechy spółek kapitałowych oraz spółek osobowych. Spółka amerykańska jest traktowana jako transparentna podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami od dochodów spółek transparentnych są wówczas ich wspólnicy analogicznie jak w przypadku polskich spółek osobowych.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zamierza dokonać płatności z tytułu odsetek na rzecz swojego udziałowca z siedzibą na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, który dla celów podatkowych wybrał zasadę opodatkowania na poziomie wspólników, zbieżną z regułami opodatkowania spółek osobowych.

Wśród wspólników spółki prawa amerykańskiego będącej podmiotem transparentnym będą osoby, które są rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (tj. osoby posiadające w RP ograniczony obowiązek podatkowy), przychodów m.in. z tytułu odsetek - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jednocześnie w myśl art. 29 ust. 2 cyt. ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Sposób opodatkowania odsetek reguluje również art. 30a ust. 1 pkt 1 - 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

  1. z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej;
  2. z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych;
  3. z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

W świetle art. 30a ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 1 - 5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Z porównania art. 29 i art. 30a cyt. ustawy wynika, że art. 30a ust. 1 pkt 1 jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 29 w zakresie opodatkowania odsetek, ponieważ, o ile w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem „odsetki”, o tyle w art. 30a ww. ustawy przewidział szczególny sposób opodatkowania niektórych rodzajów tychże odsetek m.in. odsetek od pożyczek.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w myśl art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych przychodów z odsetek od pożyczek pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 19 % uzyskanego przychodu zarówno w sytuacji kiedy podatnikiem jest osoba posiadająca nieograniczony jak i ograniczony obowiązek podatkowy.

Obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego spoczywa na płatniku zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 4 ww. ustawy. W myśl tego przepisu płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie natomiast art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Ponadto stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy, do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest zobowiązany przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka zamierza dokonywać wypłat z tytułu odsetek na rzecz - swojego udziałowca z siedzibą na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, który dla celów podatkowych wybrał zasadę opodatkowania na poziomie wspólników, zbieżną z regułami opodatkowania spółek osobowych. Wśród wspólników spółki prawa amerykańskiego będącej podmiotem transparentnym będą osoby, które są rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych. Ponieważ z wniosku nie wynika z jakiego tytułu będą wypłacane podatnikom odsetki mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dokonując wypłaty świadczenia o którym mowa w art. 30a ust 1 pkt 1-3 lub 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy na rzecz podmiotu nieposiadającego rezydencji podatkowej Rzeczpospolitej Polskiej, który nie jest podatnikiem podatku dochodowego (spółka osobowa), należy stosować zasady opodatkowania obowiązujące wspólników spółek osobowych, uwzględniając zasadę proporcjonalności posiadanych udziałów.

Oznacza to, że dochód (przychód) zostanie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych na tym szczeblu w istniejącej strukturze udziałów (gdy udziałowcami spółki osobowej są inne spółki osobowe), na poziomie którego pojawi się podmiot mający status podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przypadku uzyskania od tych osób certyfikatów rezydencji podatkowej, należy uwzględnić zapisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W takiej sytuacji do uzyskanego przychodu z tytułu wypłaconych odsetek zastosowanie znajdą zapisy artykułu 12 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8.10.1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Zgodnie brzmieniem z art. 12 ust. 1 polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania odsetki powstające w Umawiającym się Państwie płatne osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa będą zwolnione od opodatkowania w pierwszym z Umawiających się Państw.

2. Ustęp 1 nie będzie stosowany, jeżeli odbiorca odsetek, będący osobą mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego z Umawiających się Państw, posiada w drugim Umawiającym się Państwie zakład, a roszczenie, dla zaspokojenia którego płacone są odsetki, jest rzeczywiście związane z tym zakładem. W tym przypadku będą miały zastosowanie postanowienia artykułu 8.

3. Jeżeli w wyniku istnienia specjalnych powiązań pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem lub między nimi obydwoma a osobą trzecią kwota wypłaconych odsetek, związanych z zadłużeniem, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy dłużnikiem i wierzycielem bez tych powiązań, to postanowienia niniejszego artykułu będą miały zastosowanie tylko do ostatnio wspomnianej kwoty. W takim przypadku nadwyżka ponad wspomnianą poprzednio część będzie opodatkowana w każdym Umawiającym się Państwie, zgodnie z jego prawem wewnętrznym, z zastosowaniem odpowiednich postanowień niniejszej Umowy.

W myśl ust. 4 art. 12 ww. umowy określenie "odsetki" oznacza dochód od pożyczek publicznych, skryptów dłużnych, pożyczek rządowych, weksli lub innych dowodów zadłużenia bez względu na to, czy są one zabezpieczone, i bez względu na to, czy dają one prawo do uczestniczenia w zyskach, oraz inne roszczenia z tytułu zobowiązań finansowych, jak też wszelkie inne dochody, które według prawa podatkowego państwa, z którego pochodzą, zrównane są z dochodami z pożyczek.

Stosownie do ust. 5 art. 12 ww. umowy odsetki będą uważane za powstałe w Umawiającym się Państwie tylko w przypadku, kiedy są płatne przez to Umawiające się Państwo, jego jednostkę administracyjną i władze lokalne lub przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie. Bez względu na poprzednie zdanie:

  1. jeżeli osoba płacąca odsetki (bez względu na to, czy ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego z Umawiających się Państw) posiada zakład w jednym z Umawiających się Państw, w związku z którym zaciągnięte zostało zobowiązanie, z tytułu którego płacone są odsetki, i jeżeli takie odsetki pochodzą z tego zakładu, lub
  2. jeżeli osoba płacąca odsetki ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego z Umawiających się Państw i posiada zakład w Państwie innym niż Umawiające się Państwa i w związku z tym zakładem zaciągnięte zostało zobowiązanie, z tytułu którego płacone są odsetki na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, i jeżeli takie odsetki pochodzą z tego zakładu, to odsetki takie będą uważane za powstałe w tym Umawiającym się Państwie, w którym zakład jest położony.

Z powyższego wynika, że przepis art. 12 polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania znajdzie zastosowanie do dochodów z tytułu odsetek wypłaconych Spółce transparentnej, a przypisanych jej wspólnikom, którzy są rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych.

Reasumując, na podstawie art. 12 polsko - amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku od odsetek wypłacanych Spółce będącej podmiotem transparentnym w części przypisanej wspólnikom będącym rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych, pod warunkiem przedstawienia przez nich certyfikatów rezydencji podatkowej.

W przypadku braku przedłożenia przez wspólników będących rezydentami podatkowymi Stanów Zjednoczonych certyfikatów rezydencji podatkowej do momentu wypłaty, uwzględniając okoliczności przedstawione we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa, w przypadku, gdy wypłata odsetek będzie dotyczyła świadczeń o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy to płatnik będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% lub gdy będą to odsetki innego rodzaju, niż wymienione w ww. artykule, zastosowanie do nich znajdzie przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, a płatnik będzie zobowiązany do poboru 20% zryczałtowanego podatku dochodowego, odprowadzenia pobranego podatku do właściwego urzędu skarbowego oraz wypełnienia ciążących na Wnioskodawcy obowiązków informacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj