Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-150/11/BK
z 4 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-150/11/BK
Data
2011.05.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dzierżawa
najem


Istota interpretacji
w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%, przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości oraz możliwości indywidualnego rozliczenia ww. przychodów przez małżonka, który złoży oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 8 lutego 2011r.), uzupełniony w dniu 15 kwietnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%, przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości oraz możliwości indywidualnego rozliczenia ww. przychodów przez małżonka, który złoży oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%, przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości oraz możliwości indywidualnego rozliczenia ww. przychodów przez małżonka, który złoży oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 8 kwietnia 2011r. Znak: IBPBI/1/415-150/11/BK, IBPP1/443-266/11/AL wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 15 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba prywatna, jest współwłaścicielem nieruchomości rolnej. Współwłaścicielami tej nieruchomości są: żona Wnioskodawcy oraz inne małżeństwo (razem 4 osoby), w równych częściach. Pomiędzy małżonkami (w obydwu przypadkach) istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Nieruchomość została nabyta za środki pochodzące z majątku wspólnego do majątku wspólnego małżonków. Współwłaściciele zamierzają wydzierżawić przedmiotową nieruchomość w celu wydobycia przez dzierżawcę kopalin złóż (piasek) znajdujących się na opisanej nieruchomości. Dzierżawca też we własnym imieniu uzyska stosowne koncesje na wydobycie. Umowę podpisze jeden z małżonków, przy udziale współmałżonka, który jednakże nie będzie stroną umowy, a tylko wyrazi zgodę na wydzierżawienie. W przypadku będącym przedmiotem wniosku, stroną umowy będzie Wnioskodawca.

Przychodem z tytułu umowy dzierżawy będzie czynsz płatny od każdego 1 metra sześciennego wydobytego kruszywa ze złoża. Wnioskodawca osiąga dochód z umowy o pracę i z tego tytułu jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca i jego małżonka nie prowadzą działalności gospodarczej. Wnioskodawca i jego żona nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy osiągając dochód tylko z umowy o pracę, Wnioskodawca może skorzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5% przychodów z tytułu dzierżawy ww. nieruchomości, przy założeniu, że nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód z tego tytułu, złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według jego miejsca zamieszkania...

Czy jeżeli Wnioskodawca złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o opodatkowaniu przez siebie całości uzyskanych przychodów z tytułu umowy dzierżawy z majątku wspólnego, jakim są udziały w nieruchomości, to będzie mógł rozliczać się samodzielnie z przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, wg stawki 8,5%...

(pytania wymienione we wniosku jako pierwsze i drugie)

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi przychodami są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 tej ustawy:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu np. umowy dzierżawy, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit a) ww. ustawy, wynosi 8,5%. Na podstawie powyższych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy, wydaje się być prawidłowym opodatkowanie przychodu z dzierżawy zryczałtowanym podatkiem według stawki 8,5%, bez względu na limit osiąganych przychodów, po uprzednim wyborze tej formy opodatkowania.

Odnosząc się do konieczności składania oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy, oświadczenie powinno być złożone w terminie nie później niż do pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Dlatego też, jego zdaniem, będzie mógł rozliczać się z przychodu z tytułu umowy dzierżawy samodzielnie w oparciu o zryczałtowany podatek dochodowy uiszczany wg stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl natomiast art. 9 ust. 4 cyt. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Z zasady wyrażonej w art. 12 ust. 5 ww. ustawy wynika natomiast, iż przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich. Oświadczenie to, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 6 i 7 cyt. ustawy).

Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6, obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 8 ww. ustawy)

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca wraz z małżonką i osobami trzecimi jest współwłaścicielem, w równych częściach nieruchomości rolnej. Pomiędzy małżonkami istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Nieruchomość została nabyta za środki pochodzące z majątku wspólnego do majątku wspólnego małżonków. Współwłaściciele zamierzają wydzierżawić przedmiotową nieruchomość w celu wydobycia przez dzierżawcę kopalin złóż (piasek) znajdujących się na opisanej nieruchomości. Umowę dzierżawy podpisze jeden z małżonków, przy udziale współmałżonka, który jednakże nie będzie stroną umowy, a tylko wyrazi zgodę na wydzierżawienie. W przypadku będącym przedmiotem wniosku, stroną umowy będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca osiąga dochód z umowy o pracę i z tego tytułu jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca i jego małżonka nie prowadzą działalności gospodarczej. Wnioskodawca i jego żona nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie między Wnioskodawcą i jego małżonką istnieje ustrój ustawowej wspólności majątkowej, to zważywszy, iż wskazana we wniosku nieruchomość nie stanowi składnika majątku wykorzystywanego w pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem działalności takiej Wnioskodawca, ani jego małżonka nie prowadzą, stwierdzić należy, iż przychody uzyskane w związku z realizacją tej umowy będą mogły zostać opodatkowane (zgodnie z wolą Wnioskodawcy) na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wg stawki 8,5%, o ile Wnioskodawcy w terminie określonym w art. 9 ust. 1 i 4 ww. ustawy, złoży pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według jego miejsca zamieszkania. Przy czym, jeżeli Wnioskodawca w terminie określonym w art. 12 ust. 7 ww. ustawy, złoży również oświadczenie, o którym mowa w ust. 6 tego przepisu, wówczas zobowiązany będzie do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu dzierżawy nieruchomości w trakcie roku podatkowego, w części przypadającej na niego i jego małżonkę, a po zakończeniu roku podatkowego do rozliczenia przychodu uzyskanego z ww. tytułu na formularzu PIT-28.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań wymienionych we wniosku jako 3 i 4 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj