Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-974/12-2/MK
z 18 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.11.2012 r. (data wpływu 07.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu udziału w dochodach realizowanych przez spółkę osobową z siedzibą na Cyprze – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu udziału w dochodach realizowanych przez spółkę osobową z siedzibą na Cyprze.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej: „Wnioskodawca”) jest towarzystwem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: „ustawa o funduszach inwestycyjnych”). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Towarzystwo jest organem funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne, będące, według art. 121 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, papierami wartościowymi. Na podstawie art. 139 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty, przy spełnieniu ustawowych przesłanek, może wykupywać certyfikaty inwestycyjne, które wyemitował, jeżeli statut funduszu tak stanowi. Stosownie do art. 139 ust. 6 ustawy o funduszach inwestycyjnych, z chwilą wykupienia przez fundusz inwestycyjny zamknięty certyfikaty inwestycyjne są umarzane z mocy prawa.

Wnioskodawca utworzył i zarządza funduszami inwestycyjnymi, w tym funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi (poszczególny fundusz inwestycyjny zamknięty zarządzany przez Wnioskodawcę będzie zwany dalej: „Funduszem”).

Certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Fundusze mogą być nabywane przez spółki osobowe mające siedzibę w Republice Cypru, których wspólnikami będą osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce (dalej: „Spółki Osobowe”). Spółki Osobowe prowadzą na Cyprze m.in. działalność inwestycyjną.

Spółki Osobowe są cypryjskimi odpowiednikami polskich spółek osobowych (np. general partnership - spółka jawna lub limited partnership - spółka komandytowa). Spółki Osobowe podobnie jak polskie spółki osobowe nie są na Cyprze podatnikami podatków dochodowych. Spółki Osobowe są transparentne dla celów podatkowych - podatnikami podatków dochodowych są wspólnicy Spółek Osobowych.

Prowadzenie przez osoby fizyczne (polskich rezydentów podatkowych) działalności na Cyprze za pośrednictwem Spółki Osobowej konstruuje zakład tych osób fizycznych na Cyprze, w rozumieniu art. 5 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523, dalej: „Umowa”).

W związku z nabyciem certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Fundusze przez Spółki Osobowe, może nastąpić wypłata przez Fundusze środków pieniężnych na rzecz Spółek Osobowych w związku z wykupieniem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Fundusze są zobowiązane do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych wypłat na rzecz Spółek Osobowych w związku z wykupieniem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusze nie są zobowiązane do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych wypłat na rzecz Spółek Osobowych w związku z wykupieniem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych.


W związku z tym, że Spółka Osobowa stanowić będzie cypryjski zakład polskich osób fizycznych, dochód uzyskany z tytułu uczestnictwa w Spółce Osobowej, stanowić będzie dochód zakładu, opodatkowany według zasad przewidzianych w art. 7 ust. 1 Umowy. Zgodnie z tym przepisem, zyski polskiego przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu tytko w Polsce, chyba że przedsiębiorstwo to prowadzi na Cyprze działalność poprzez położony tam zakład. W takim przypadku, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane na Cyprze, jednak tylko do takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. W praktyce oznacza to, że dochód uzyskany przez polskie osoby fizyczne z prowadzonej przez nie działalności w formie zakładu na Cyprze (za pośrednictwem Spółki Osobowej), powinien być opodatkowany na Cyprze.

Jednocześnie, w celu eliminacji podwójnego opodatkowania, zastosowanie w takim przypadku znajdzie art. 24 ust. 1 lit. a Umowy, zgodnie z którym w sytuacji, gdy osoba mająca siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami Umowy może być opodatkowany na Cyprze (z wyjątkami określonymi w Umowie), Polska powinna zwolnić taki dochód z opodatkowania. W efekcie, dochód z tytułu uczestnictwa w Spółce Osobowej, stanowiącej cypryjski zakład polskich osób fizycznych, powinien być opodatkowany na Cyprze i zwolniony w Polsce.

Należy jednak zauważyć, że stosownie do art. 7 ust. 7 Umowy jeżeli w zyskach przedsiębiorstw mieszczą się dochody, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach Umowy postanowienia tych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia artykułu 7. Analizując omawianą sytuację w pierwszej kolejności należy ustalić czy osiągane przez Spółkę Osobową z tytułu uczestnictwa w Funduszu dochody / przychody, są zyskiem przedsiębiorstwa opodatkowanym na zasadach określonych w art. 7 Umowy czy też inną kategorią przychodów / dochodów np. dywidendą (art. 10 Umowy) czy zyskiem kapitałowym (art. 13 Umowy).

Stosownie do treści art. 10 ust. 3 Umowy określenie dywidendy oznacza dochody z akcji lub innych praw związanych z udziałem w zyskach i nie odnoszących się do roszczeń z tytułu wierzytelności jak również dochody z innych udziałów w spółce, które są traktowane w ten sam sposób jak dochód z akcji, zgodnie z ustawodawstwem podatkowym Państwa, w którym spółka dokonująca jego podziału ma siedzibę. Co prawda więc na gruncie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dywidendy i przychody z tytułu udziału w funduszu inwestycyjnym mieszącą się w jednej kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o tyle na gruncie Umowy wyraźnie już widać ze dochody realizowane z tytułu udziału w Funduszu są odrębną kategorią dochodów. Dochód ten nie jest bowiem dochodem z akcji czy udziału i nie jest też dochodem z innych praw związanych z udziałem w zyskach. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw prawnych do zakwalifikowania dochodów związanych ze zbyciem certyfikatów inwestycyjnych Funduszy w celu umorzenia jako dywidend w rozumieniu art. 10 Umowy.

Wypłata na rzecz Spółek Osobowych środków pieniężnych w związku z wykupem certyfikatów inwestycyjnych powinna być kwalifikowana jak zyski z przeniesienia własności majątku (certyfikatu inwestycyjnego) podlegające opodatkowaniu tylko w kraju, gdzie przenoszący tytuł własności (Spółka Osobowa) ma siedzibę, tj. na Cyprze - zgodnie z art. 13 ust 4 Umowy.

Art. 13 ust. 1-3 Umowy stanowi, że

  1. Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia tytułu własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6 a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  2. Zyski z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego stanowiącego część majątku zakładu który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie, lub z przeniesienia tytułu własności majątku ruchomego należącego do stałej placówki którą osoba zamieszkała w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami uzyskanymi z przeniesienia własności takiego zakładu, odrębnie albo razem z całym przedsiębiorstwem lub takiej stałej placówki mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
  3. Zyski osiągnięte z przeniesienia tytułu własności statków, samolotów lub pojazdów drogowych eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej lub majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków, samolotów lub pojazdów drogowych podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie w którym mieści się siedziba prawna przedsiębiorstwa.

Natomiast w art. 13 ust 4 Umowy postanowiono, ze zyski z przeniesienia tytułu własności majątku, inne niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 artykułu 13 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Zdaniem Wnioskodawcy, zyski ze zbycia certyfikatów inwestycyjnych Funduszy nie mieszczą się w żadnej z kategorii wymienionych w art. 13 ust. 1 - 3, a zatem do opodatkowania tych zysków należy zastosować art. 13 ust. 4 Umowy. W związku z tym należy uznać, iż zbycie prawa majątkowego - certyfikatów inwestycyjnych w Funduszu - mieści się w zakresie przedmiotowym art. 13 Umowy (capital gains - zyski z przeniesienia własności majątku), a uzyskany ze sprzedaży przychód (w wyniku wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych, tj. gdy certyfikaty inwestycyjne są zbywane na rzecz Funduszu), powinien zostać opodatkowany w państwie gdzie podmiot przenoszący własność tych praw majątkowych ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Mając na uwadze fakt, że Spółki Osobowe mają siedzibę na Cyprze wykup i umorzenie certyfikatów inwestycyjnych Funduszy będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie na Cyprze.

Niniejszym dochody Spółki Osobowej, a pośrednio wspólników tej Spółki Osobowej posiadających „zakład” na Cyprze poprzez uczestnictwo w tej Spółce Osobowej, otrzymane przez Spółkę Osobową w wyniku wykupienia i umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w Funduszach - będą opodatkowane wyłącznie na Cyprze na podstawie art. 13 ust. 4 Umowy (tj. jako zyski z przeniesienia własności majątku).

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w wydanych już interpretacjach organów podatkowych. Np. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia: 24 stycznia 2012 r. (nr IPTPB2/415-692/11-4/TS), 15 maja 2012 r. (nr IPTPB2/415-112/12-2/MP), 22 maja 2012 r. (nr IPTPB2/415-131/12-2/Akr) lub 5 czerwca 2012 r. (nr IPTPB2/415-190/12-4/KR).

Mając na uwadze powyższe, ponieważ środki pieniężne wypłacane przez Fundusze na rzecz Spółek Osobowych nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, Fundusze nie będą zobowiązane do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych wypłat na rzecz Spółek Osobowych w związku z wykupieniem i umorzeniem certyfikatów inwestycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj