Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1409/12/BG
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 listopada 2012 r. (data wpływu do Organu w dniu 07 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • momentu powstania obowiązku podatkowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech,
  • wysokości i terminu odprowadzenia podatku dochodowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech,
  • ustalenia terminu powstania zaliczki na podatek dochodowy od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie :

  • momentu powstania obowiązku podatkowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech,
  • wysokości i terminu odprowadzenia podatku dochodowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech,
  • ustalenia terminu powstania zaliczki na podatek dochodowy od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 stycznia 2013 r. Znak IBPBI/2/423-1409/12/BG, IBPBI/2/423-1410/12/BG, IBPBI/2/423-1411/12/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 30 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny / zdarzenie przyszłe:

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 stycznia 2013 r. Znak IBPBI/2/423-1409/12/BG IBPBI/2/423-1410/12/BG, IBPBI/2/423-1411/12/BG Spółka w piśmie z dnia 26 stycznia 2013 r. oraz w dołączonym wniosku ORD-IN z dnia 28 stycznia 2013 r. przedstawiła uzupełniony stan faktyczny / zdarzenie przyszłe.

Spółka dnia 28 czerwca 2012 r. zwróciła się do niemieckich organów finansowych z wnioskiem dotyczącym opodatkowania dochodu za 2011 r., (wniosek sporządzono w oparciu o art. 7 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - umowa pomiędzy Republiką Federalną Niemiec i Polską). W miesiącu listopadzie 2012 r. do siedziby macierzystej w Polsce wpłynęły środki z dochodu za 2011 r., w wysokości odpowiadającej rozliczeniu i opodatkowaniu w Niemczech. Spółka mająca siedzibą w Polsce wpłaciła zaliczkę na podatek dochodowy za miesiąc listopad 2012 r. w wysokości uwzględniającej otrzymane w 11.2012r. środki z zakładu niemieckiego.

Złożony wniosek dotyczy wyłącznie zwolnienia na podstawie art. 7 ust. 2 umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu części dochodu wypracowanego przez zakład położony w Niemczech. Zgodnie z art. 7 ust. 2 umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, dochód należy zaliczyć jednemu zakładowi, który mógłby osiągnąć, gdyby wykonywał tę samą pracę lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w kontakcie z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem. Ponieważ siedziba macierzysta zakładu jest w Polsce - dochód wypracowany przez zakład położony w Niemczech powinien w odpowiedniej części utrzymywać i pokrywać koszty części macierzystej położonej w Polsce. Do takiej argumentacji przychyliły się niemieckie organy finansowe i uznały wniosek firmy o zwolnienie części dochodu z opodatkowania w Niemczech. Z powodu późniejszego terminu rozliczenia dochodu za 2011 r. w Niemczech aniżeli ma to miejsce Polsce, a tym samym zwolnienia części dochodu z opodatkowania w Niemczech, nie było możliwe rozliczenia części dochodu zwolnionej w Niemczech z opodatkowania podatkiem dochodowym w terminie rozliczenia dochodu za rok 2011 r. w Polsce. Zakład położony w Niemczech zarejestrowany jest w Niemczech dla celów podatkowych i płaci między innymi w trakcie roku zaliczki na podatek dochodowy. Wraz z uznaniem wniosku o zwolnienie z opodatkowania w Niemczech części dochodu na podstawie art. 7 ust. 2 umowy o zapobieżeniu niemieckie organy finansowe dokonały przeliczenia podatku i zwróciły zakładowi położonemu w Niemczech nadpłacony podatek dochodowy za 2011 r.

Spółka prowadzi działalność na terenie kraju oraz na terenie Niemiec. Zarząd i siedziba główna Spółki mieści się na terenie kraju, natomiast w Niemczech prowadzona jest od lat działalność poprzez zakład samodzielnie bilansujący oraz zarejestrowany do celów podatkowych na terenie Niemiec. Dochód wypracowany przez zakład w Niemczech opodatkowany jest w Niemczech podatkiem dochodowym i jest wyłączany z opodatkowaniem podatkiem dochodowym w Polsce. Wyłączenie wynika z umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu – Umowa zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

Taka sytuacja miała miejsce do rozliczenia dochodu za 2011 r. W rozliczeniu za 2011 r. skierowano do Urzędu Skarbowego na terenie Niemiec wniosek o wyłączenie części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech na część, którą należy przyporządkować zakładowi położonemu w Niemczech i która również w Niemczech będzie opodatkowana oraz na część, którą należy przypisać siedzibie macierzystej w Polsce i która w Polsce będzie opodatkowana. Do wniosku dołączono odpowiednią dokumentację (na życzenie niemieckich organów skarbowych, dokumentacja ta obejmowała dane zawierające między innymi wielkość przychodów w Polsce, wielkość zatrudnienia w Polsce i inne). W miesiącu październiku 2012 r. otrzymano decyzję niemieckiego Urzędu Skarbowego wydaną dnia 25 września 2012 r., a zweryfikowaną dnia 4 października 2012 r. przychylającą się w znaczącej części do wniosku strony, termin odwołania się od tej decyzji wynosi jeden miesiąc - decyzja uprawomocnia się w miesiącu październiku 2012 r. W decyzji określono kwotę podstawy opodatkowania w Niemczech w wysokości 1/3 wypracowanych przez zakład w Niemczech zysków - Spółka ma miesiąc czasu na odwołanie się od tej decyzji. Tym samym pozostała część 2/3 zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce.

Podatek dochodowy od całości zysków za 2011 r. od całości dochodu wypracowanego w Niemczech był zapłacony w całości w Niemczech i w decyzji ustalającej nowe rozliczenie podatkowe ustalona została również kwota zwrotu zapłaconego podatku dochodowego za 2011 r. Zwrot nadpłaconej kwoty podatku dochodowego za 2011 r. w związku z nową zasadą rozliczenia podatkowego dokonany został przez niemiecki Urząd Skarbowy w miesiącu październiku 2012 r. na konto zakładu w Niemczech.

Zgodnie z art. 7 ww. umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu:

  1. Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
  2. Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład to, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.
  3. Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczanie nakładów ponoszonych dla tego zakładu włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi niezależnie od tego, czy powstały w tym Państwie, w którym położony jest zakład, czy gdzie indziej.
  4. Jeżeli w Umawiającym się Państwie istnieje zwyczaj ustalania zysków zakładu przez podział całkowitych zysków przedsiębiorstwa na jego poszczególne części, to postanowienia ust. 2 niniejszego artykułu nie wykluczają ustalenia przez to Umawiające się Państwo zysku do opodatkowania według zwykle stosowanego podziału; sposób stosowanego podziału zysku musi jednak być taki, żeby wynik był zgodny z zasadami zawartymi w tym artykule.
  5. Zakładowi nie można przypisać zysku tylko z tytułu samego zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa.
  6. Przy stosowaniu poprzednich ust. ustalanie zysków zakładu powinno być dokonywane każdego roku w taki sam sposób, chyba że istnieją uzasadnione powody, aby postąpić inaczej.
  7. Jeżeli w zyskach mieszczą się dochody, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej umowy, to postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia niniejszego artykułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z zaistniałą sytuacją zachodzi problem w zakresie opodatkowania część zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech, co do zasady podlegających opodatkowaniu w Niemczech, w części przypisanej siedzibie macierzystej w Polsce, w zakresie stosowania art. 3, art. 7 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 7 umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu pomiędzy Polską a Republiką Federalną Niemiec, w następujących kwestiach:

  1. Z jaką datą powstaje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych na terenie Polski w związku ze zwolnieniem z opodatkowania przez niemieckie organy finansowe części dochodu za 2011 r.? Zwolnienie z opodatkowania części dochodu wypracowanego przez zakład w Niemczech nastąpiło w miesiącu październiku 2012 r.
  2. W jakiej wysokości i kiedy należy odprowadzić podatek dochodowy od części dochodu wypracowanego przez zakład w Niemczech i zwolnionego z opodatkowania przez niemieckie organy finansowe za 2011 r. ? Spółka zapłaciła zaliczkę na podatek dochodowy od dochodu otrzymanego z zakładu położonego w Niemczech w miesiącu listopadzie 2012 r.
  3. Czy powstanie i kiedy powstanie zaliczka na podatek dochodowy od części dochodu wypracowanego przez zakład w Niemczech i zwolnionego z opodatkowania przez niemieckie organy finansowe? Zapłacono zaliczkę za miesiąc listopad 2012 r., to jest w miesiącu otrzymania środków. Dochód doliczono do dochodu za miesiąc listopad 2012 r.

Ad. 1

Zdaniem Spółki, do momentu rozliczenia dochodów i opodatkowania ich w Niemczech nie mogą one wpływać na wysokość zobowiązania w podatku dochodowym w Polsce, natomiast zwolnienie części dochodów uzyskiwanych w Niemczech z opodatkowania w Niemczech przez niemieckie organy finansowe sprawia, że od daty takiego zwolnienia dochody te podlegają opodatkowaniu w Polsce. Tym samym nastąpi przesunięcie w latach pomiędzy rozliczeniem za kolejne lata. Przesunięcie to wynika z daty wcześniejszego powstania obowiązku w podatku dochodowym (rozliczenie roczne na terenie Polski). W Polsce jest to dla podatku dochodowego od osób prawnych 31 marca 2011 r. (winno być 31 marca 2012 r. ) W Niemczech jest to data znacznie późniejsza, za 2011 rok był to miesiąc październik 2012 r. a cały system podatkowy jest zupełnie inny. W związku z tym na 31 marca 2012 r. Spółka nie była w stanie określić w jakiej wysokości nastąpi zwolnienie części dochodu przypisanej do siedziby macierzystej w Polsce. Zwolnienie zależne jest od wielu czynników ekonomicznych uzyskanych w trakcie roku podatkowego i czynniki te są przedmiotem kontroli niemieckich organów skarbowych celem ustalenia kwoty zwolnienia. Zwolnienie części dochodu z opodatkowania w Niemczech następuje na wniosek podatnika.

W związku z tym, zdaniem Spółki, moment powstania zobowiązania w podatku dochodowym dotyczącego części dochodu zwolnionego z podatku w Niemczech powstanie za rok w którym nastąpiło faktyczne zwolnienie. Spółka płaci zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego. W Niemczech nie ustala się natomiast dochodu do opodatkowania w trakcie roku podatkowego.

Ad.2

Zdaniem Spółki, zwolnienie części dochodu wypracowanego w Niemczech za 2011 r. co do którego zapłacono w Niemczech zaliczki na podatek dochodowy nastąpiło w miesiącu październiku 2012 r. i w związku z tym powstanie zobowiązania w podatku dochodowym od osób prawnych od tej zwolnionej w Niemczech części dochodu za 2011 r. nastąpiło najwcześniej w miesiącu październiku 2012 r. Stawka podatku dochodowego wyniesie 19% - aktualna stawka dla podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym dochód w części zwolnionej w Niemczech z opodatkowania doliczać się będzie do podstawy opodatkowania w Polsce. Z uwagi na fakt, że w Niemczech rozliczenie podatku dochodowego od osób prawnych następuje po terminie rozliczenia takiego podatku w Polsce następuje wskutek tego przesunięcie w czasie części dochodu zwolnionej w Niemczech za rok podatkowy 2011 r. (zwolnienie następuje w 2012 r. i ta część dochodu zwolniona w Niemczech będzie opodatkowania w Polsce za rok podatkowy 2012 r.)

Ad.3

Zdaniem Spółki, jeżeli nastąpi przekazanie środków pieniężnych na konto Spółki w kraju w 2012 r. to moment zaliczki na podatek dochodowy nastąpi w/za miesiąc, w którym przekazano środki; jeżeli natomiast środki nie będą w 2012 r. przekazane do kraju to podatek dochodowy od tego dochodu należy zapłacić w terminie rozliczenia rocznego za 2012 r. zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka na terenie Niemiec prowadzi działalność gospodarczą poprzez samodzielnie bilansujący się zakład zarejestrowany dla celów podatkowych w Niemczech. Dochód wypracowany przez zakład w Niemczech opodatkowany jest w Niemczech podatkiem dochodowym i wyłączony z opodatkowania w Polsce. W rozliczeniu za 2011 r. skierowano do Urzędu Skarbowego na terenie Niemiec wniosek o rozdzielenie części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech na część, którą należy przyporządkować zakładowi położonemu w Niemczech (i która również w Niemczech będzie opodatkowana) oraz na część którą należy przypisać siedzibie macierzystej w Polsce (i która w Polsce będzie opodatkowana). W miesiącu październiku 2012 r. otrzymano decyzję niemieckiego Urzędu Skarbowego przychylającą się w znaczącej części do wniosku strony. W decyzji określono kwotę podstawy opodatkowania w Niemczech w wysokości 1/3 wypracowanych przez zakład w Niemczech zysków. Tym samym pozostała część 2/3 zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce. Podatek dochodowy od całości zysków za 2011 r. od całości dochodu wypracowanego w Niemczech był zapłacony w całości w Niemczech i w decyzji ustalającej nowe rozliczenie podatkowe ustalona została również kwota zwrotu zapłaconego podatku dochodowego za 2011 r. Zwrot nadpłaconej kwoty podatku dochodowego za 2011 r. w związku z nową zasadą rozliczenia podatkowego dokonany został przez niemiecki Urząd Skarbowy w miesiącu październiku 2012 r. na konto zakładu w Niemczech.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej „updop”), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 updop, wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi.

Z powyższego wynika, że podatnicy objęci nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, mogą skorzystać z omawianego zwolnienia jeżeli jednocześnie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. dochód zostanie osiągnięty za granicą,
  2. umowa międzynarodowa, której Polska jest stroną, zwalnia ten dochód od opodatkowania w Polsce.

Umowy jednocześnie wskazują zastosowanie odpowiedniej metody unikania podwójnego opodatkowania wobec uzyskanych dochodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90, dalej „umowa polsko-niemiecka”), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. umowy, jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład to, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3 niniejszego artykułu, w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

Postanowienie to określa zasadę rozgraniczenia zysków pomiędzy poszczególne części przedsiębiorstwa osoby zagranicznej, to jest centralę i zakład oraz formułuje normę, że w państwie źródła (położenia zakładu) opodatkowaniu podlegają wyłącznie zyski powstałe w związku z działalnością wykonywaną poprzez zakład. Podział ten opiera się na zasadach stosowanych przez podmioty niezależne, w warunkach wolnego rynku. Z przyjęcia tej zasady wynika, że zakładowi należy przypisać czynności (świadczenia), które mógłby wykonywać i wykonywałby podmiot niezależny, oraz część zysków, którą w porównywalnych warunkach osiągnąłby podmiot niezależny. Innymi słowy, zakładowi należy przypisać takie zyski, które osiągnąłby gdyby zamiast prowadzenia działalności na rzecz siedziby głównej swojego przedsiębiorstwa, prowadził transakcje z całkowicie odrębnym przedsiębiorstwem na normalnych warunkach i według cen przeważających na wolnym rynku. Zazwyczaj ustalone w ten sposób zyski, co do zasady będą odpowiadać zyskom, jakie można ustalić na podstawie właściwie prowadzonej księgowości handlowej.

Z kolei w myśl art. 24 ust. 2 lit. a umowy polsko - niemieckiej, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Federalnej Niemiec, wówczas Rzeczpospolita Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień litery b) taki dochód lub majątek od opodatkowania. Rzeczpospolita Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania nie podlegał takiemu zwolnieniu.

Na podstawie art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (…). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ( art. 7 ust. 2 updop).

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i pkt 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 updop podatek, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, wynosi 19% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 25 ust. 1 updop podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 – 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Stosownie do art. 25 ust. 1a updop zaliczki miesięczne, o których mowa w ust. 1, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni miesiąc roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni miesiąc, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 updop podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż dochody zakładu osiągane w związku z działalnością prowadzoną na terenie Niemiec podlegają opodatkowaniu w Niemczech i jednocześnie są zwolnione z opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce (na mocy art. 17 ust. 1 pkt 3 updop w związku z art. 24 ust. 1 lit. a umowy polsko-niemieckiej) i nie są uwzględniane przy wyliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Jednakże w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, należy wskazać iż stanowisko Spółki w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech od daty faktycznego wyłączenia (zwolnienia) tj. od października 2012 r. jest nieprawidłowe.

Obowiązek podatkowy powstanie bowiem w 2011 r. tj. w roku podatkowym w którym uzyskane zostały dochody, a nie jak wskazała Spółka w 2012 r. Weryfikacja prawidłowości rozliczenia zakładu dokonana przez niemieckie organy podatkowe nie może bowiem modyfikować zasad ustalania opodatkowania wynikających z przepisów prawa podatkowego, a w szczególności zmieniać termin dokonania stosownych rozliczeń (złożenia zeznania i zapłaty podatku). Tym samym nie nastąpi „przesunięcie” między kolejnymi latami podatkowymi. W związku z tym na 31 marca 2012 r. Spółka była zobowiązana ustalić podstawę opodatkowania za 2011 r. wykazując przychody uzyskane ze źródeł położonych na terytorium Polski oraz przychody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Polski (podlegające opodatkowaniu w Polsce) oraz w ten sam sposób przyporządkowane do tych przychodów koszty uzyskania przychodów. Od ustalonej w powyższy sposób podstawy opodatkowania należy wyliczyć należy podatek dochodowy z zastosowaniem stawki podatkowej w wysokości 19%. Jeżeli zatem Spółka otrzymała decyzję od niemieckich organów podatkowych po dniu 31 marca 2012 r. (tj. w październiku 2012 r.), to w momencie uzyskania tej informacji będzie zobowiązana do skorygowania rocznego rozliczenia podatkowego (CIT-8) za 2011 r.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na przepis art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Wobec powyższego, korekta zeznania ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie zeznania polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonego zeznania, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Dodatkowo należy pamiętać, że w przypadku, gdy w złożonym pierwotnie zeznaniu podatkowym, podatnik wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, korektę składa się wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty (art. 75 Ordynacji podatkowej).

Odnosząc się natomiast do ustalenia terminu powstania zaliczki na podatek dochodowy to wskazać należy, iż zasadniczo podatnicy są zobowiązani obliczać zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za okresy miesięczne począwszy od miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i wpłacić ją zgodnie z generalną zasadą, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Opisane powyżej zasady rozliczeń (alokacji przychodów i kosztów do jednostki macierzystej i zakładu w Niemczech) powinny być również stosowane w latach następnych.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki w zakresie :

  • momentu powstania obowiązku podatkowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech,
  • wysokości i terminu odprowadzenia podatku dochodowego na terenie Polski od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech,
  • ustalenia terminu powstania zaliczki na podatek dochodowy od części dochodu przypisanego jednostce macierzystej w Polsce w związku z wyłączeniem z opodatkowania części zysków wypracowanych przez zakład w Niemczech

-jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj