Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1099/10-7/JB
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1099/10-7/JB
Data
2011.04.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
wydatek
wydatek


Istota interpretacji
Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programu stanowią koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 672 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2010 r. (data wpływu 13.12.2010 r.) oraz piśmie z dnia 17.03.2011 r. (data nadania 18.03.2011 r., data wpływu 21.03.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-1099/10-2/JB z dnia 03.03.2011 r. (data nadania 04.03.2011 r., data doręczenia 14.03.2011 r.) oraz piśmie z dnia 05.04.2011 (data nadania 06.04.2011 r., data wpływu 11.04.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-1099/10-4/JB z dnia 29.03.201 r. (data nadania 29.03.2011 r., data doręczenia 30.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozpoznania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozpoznania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod firmą S. (zwany dalej „Wnioskodawcą”) prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca wdrożył nowy projekt („Program”) dotyczący emisji @bonów sprzedawanych innym firmom - „Zleceniodawcom” po cenie 1 @bon = 1 zł. Wnioskodawca pobiera też opłatę tzw. prowizyjną związaną ze sprzedażą @bonów. @bony zapisywane są na Internetowe konta , do których dostęp (login i hasło) otrzymują wskazane przez Zamawiającego osoby. @bony posiadają termin ważności, po którym korzystanie z nich nie jest możIiwe. Login jest unikalny i jest ustalany z Zamawiającym; odpowiada konkretnej osobie, której dane posiada Zamawiający.

Zamawiający przekazuje @bony np. pracownikom lub kontrahentom („Uczestnik”) na ustalonych przez siebie zasadach. Dostęp do konta umożliwia zapłatę @bonami za zakupy w sklepach internetowych oferujących na platformie oraz zlecenie przelewu i zapłatę @bonami rachunków za telefon, TV CAB, TV SAT, zakupy dokonane w innych sklepach internetowych i portalach aukcyjnych. Zarówno sklepy internetowe, jak i firma dokonująca przelewów są to podmioty trzecie, od których Wnioskodawca wykupuje bony, a które płacą Wnioskodawcy wynagrodzenie za usługę, tzw. prowizyjne.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 03.03.2011 r. Nr IPPB1/415-1099/10-2/JB Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując, iż prowadzi dla celów podatkowych księgę przychodów i rozchodów w sposób uproszczony. Natomiast koszty jakie ponosi są to przede wszystkim wydatki związane z zatrudnieniem pracownika, który tworzy i administruje systemem oraz wydatki dotyczące certyfikatów zabezpieczeń. Dodatkowy koszt to koszt domeny, serwera i łącza (standardowe koszty w działalności internetowej).

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 29.03.2011 r. Wnioskodawca uzupełnił swój wniosek wskazując, iż nie jest pośrednikiem w sprzedaży @bonów. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wdrożył nowy projekt („Program”) dotyczący emisji @bonów sprzedawanych innym firmom „Zamawiającym” po cenie 1 @bon 1 zł. Jest on zatem emitentem tego rodzaju elektronicznego znaku legitymacyjnego. Sprzedaż usługi odbywa się na podstawie zamówienia, które skutkuje wystawieniem Zamawiającemu noty księgowej obciążeniowej na równowartość rozdysponowanych @bonów. Przychodem jest prowizja od sprzedaży, na którą wystawiona jest Zamawiającemu faktura VAT w momencie przekazania do dyspozycji Zamawiającego @bonów. Wypłata prowizji następuje w chwili przekazania @bonów Zamawiającemu. W tym momencie następuje również wykonanie usługi polegającej na możliwości korzystania z @bonów w Internecie poprzez dokonywanie płatności za towary lub usługi. Ponadto Wnioskodawca może również uzyskać przychód z tytułu niezrealizowania @bonów w terminie. Przysporzenie to staje się bowiem definitywne. Przychodem będzie zatem różnica pomiędzy @bonami zrealizowanymi (tj. tymi za pośrednictwem których nastąpiła zapłata za towary lub usługi) a nominałem @bonów wydanych Zamawiającemu.

W chwili przekazania tj. wystawieniu noty i faktury, co następuje po wpłacie przez Zamawiającego całości należności na konto Wnioskodawcy, bony pozostają do dyspozycji Zamawiającego. Rozdysponowanie @bonów przez Zamawiającego odbywa się na podstawie tabeli (przesyłanej do emitenta/Wnioskodawcy) zawierającej dane, tj.:

  • ID login, pseudonim odbiorcy, który ma otrzymać @bony od Zamawiającego. Wszystkie dane odbiorcy przypisanego do ID są w posiadaniu Zamawiającego,
  • adresu email odbiorcy - na podany adres zostanie wysłane hasło dostępu do konta , z którego odbiorca może dysponować zapisanymi (przekazanymi) @ Bonami oraz informacje o kolejnych zapisach, jeśli takie będą miały miejsce,
  • wartość kwota @bonów jaka ma być zapisana na koncie odbiorcy,
  • suma wartości w dyspozycji nie może być wyższa od wartości bonów pozostających do dyspozycji zamawiającego.

Należy ponadto wskazać, iż właścicielem znaku legitymacyjnego pozostaje Wnioskodawca. Znak jest ten jedynie dowodem, że okazicielowi przysługuje określone uprawnienie.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje program , polegający na emisji znaków legitymacyjnych pod postacią @bonów. Zgodnie z PKD działalność Wnioskodawcy jest sklasyfikowana wg następujących pozycji:

  • 72.10.Z doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego,
  • 72.301 przetwarzanie danych,
  • 72.40.Z działalność związana z bazami danych,
  • 72,22.Z działalność w zakresie oprogramowania,
  • 74.87.B działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy dokonywać rozliczenia obrotu @bonami...
  2. Czy przychodem Wnioskodawcy jest jedynie kwota prowizji, jaką uzyskuje z tytułu przekazania @bonów, który winien być rozpoznany zgodnie z ogólnymi zasadami przewidzianymi dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej...
  3. Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programu stanowią koszty uzyskania przychodów...

Odpowiedź na pytanie trzecie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie zostanie udzielona w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z obsługą Programu należy wskazać, że stanowią one koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Są to wydatki ściśle związane z uzyskiwanymi przychodami. Wnioskodawca dla zapewnienia bezpiecznej realizacji Programu musi dokonywać wydatków związanych z certyfikatami bezpieczeństwa, utrzymywaniem domen internetowych, serwerów itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła, należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu, bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Musi to być zatem taki wydatek, którego związek z prowadzoną działalnością nie budzi wątpliwości, a – jak wskazano - obowiązek wykazania tego związku należy do podatnika. Kwalifikacja wydatków do kosztów uzyskania przychodów, ze względu na kryterium celowości, leży bowiem w gestii podatnika. Należy jednak mieć na uwadze, że prawidłowość dokonanej kwalifikacji podlega ocenie organów podatkowych.

Wskazać przy tym należy, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu - każdorazowo spoczywa na podatniku.

Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”, jeżeli na podstawie dostępnej wiedzy o związkach przyczynowo-skutkowych można zasadnie uznać, że poniesiony koszt może przynieść oczekiwane następstwo (doprowadzić do zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu).

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano, oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponosi koszty tj.: wydatki związane z zatrudnieniem pracownika, który tworzy i administruje systemem oraz wydatki dotyczące certyfikatów zabezpieczeń. Dodatkowy koszt to koszt domeny, serwera i łącza (standardowe koszty w działalności internetowej).

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. Nr 127, poz. 1052), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 6ba.

Natomiast stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 55a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

W świetle powyższego, mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, iż ww. wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją programu , tj. koszty domeny, serwera i łącza oraz wydatki dotyczące certyfikatów zabezpieczeń mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

Również wynagrodzenie pracownika i jego pochodne mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia przesłanek określonych w art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj