Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-104/11-4/JB
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-104/11-4/JB
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Określenia ustawowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Zrzeczenie podatnika


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
forma opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
Czy możliwy był na rok 2011 wybór formy opodatkowania dla opisanej działalności - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?



Wniosek ORD-IN 324 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24.01.2011 r. (data wpływu 31.01.2011 r.) oraz piśmie z dnia 19.04.2011 r. uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-104/11-2/JB z dnia 14.04.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej z określeniem przeważającej działalności PKD 2007 – 49.41.Z - transport drogowy towarów. Działalność świadczona jest przez Wnioskodawcę osobiście i na rzecz jednego kontrahenta (na dzień złożenia wniosku). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę związane są z rozładunkiem, załadunkiem i transportem towarów. Do świadczenia powyższych usług Wnioskodawca wykorzystuje należący do tego kontrahenta sprzęt, materiały i środki (w tym samochód ciężarowy o ładowności powyżej 2 ton). Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. W razie uszkodzenia lub zniszczenia przewożonego towaru oraz powierzonego sprzętu należącego do kontrahenta, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty stosownego odszkodowania. Wnioskodawca ponosi także odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat świadczonych usług. Wnioskodawca wykonuje usługi sklasyfikowane w PKWiU 2008 pod poz. 49.41.1 transport drogowy towarów. Jednocześnie Wnioskodawca planuje rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej w postaci pozyskania nowych kontrahentów oraz zakupu własnych środków transportu. Wnioskodawca w dniu 19.01.2010 r. złożył we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze na rok 2011 formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 14.04.2011 r. Nr IPPB1/415-104/11-2/JB Wnioskodawca doprecyzował, że podany w przedmiotowym wniosku PKWiU 49.41.1 jest zgodny z nową klasyfikacją PKWiU obowiązującą od 01.01.2011 r. dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, tj. usług transportowych. Wnioskodawca świadczy usługi transportowe pojazdami o ładowności powyżej 2 ton sklasyfikowane symbolem PKWiU 49.41.19.0 pozostały transport drogowy towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwy był na rok 2011 wybór formy opodatkowania dla opisanej działalności - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy oświadczenie o wyborze formy opodatkowania złożone zostało w wymaganym terminie. Przedmiotem działalności gospodarczej są usługi transportowe związane z rozładunkiem, załadunkiem, transportem towarów i klasyfikowane w PKWiU 2008 pod poz. 49.41.1 Transport drogowy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy na wybór formy opodatkowania nie ma wpływu wykonywanie działalności osobiście, na rzecz jednego podmiotu z wykorzystaniem powierzonego sprzętu i materiałów. Ilość osób zatrudnionych czy ilość kontrahentów jest bardzo trudna do określenia oraz na różnych etapach działalności może ulegać zmianie. Zarówno w samej ustawie, jak i załączniku nr 2 do ustawy nie ma wyłączenia z tej formy opodatkowania tego rodzaju usług. Zdaniem Wnioskodawcy usługi transportowe świadczone przez jednoosobową firmę nawet dla jednego kontrahenta i jego samochodem może podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym. Nie zostały bowiem w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazane przesłanki negatywne wyłączające takie opodatkowanie. Ponieważ samochód, którym świadczone są usługi posiada ładowność powyżej 2 ton możliwe jest opodatkowanie w formie ryczałtu i zastosowanie stawki 5,5 % zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dni 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub dokonał innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 cytowanej ustawy.

Jak wynika z treści art. 8 ust.1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Załącznik Nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca określił, że świadczy usługi związane z rozładunkiem, załadunkiem i transportem towarów na rzecz jednego podmiotu (usługi transportowe pojazdami o ładowności powyżej 2 ton sklasyfikowane symbolem PKWiU 49.41.19.0 pozostały transport drogowy towarów). Planuje rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej w postaci pozyskania nowych kontrahentów oraz zakupu własnych środków transportu.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zarówno w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i załączniku nr 2 do tej ustawy nie ma wyłączenia z tej formy opodatkowania tego rodzaju usług.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż możliwy był na 2011 r. wybór sposobu opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Krańcowo podkreślić należy, iż tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanym przez Wnioskodawcę pytaniem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj