Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-3/11-2/AW
z 7 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-3/11-2/AW
Data
2011.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
usługi doradcze
usługi doradcze


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT z faktur dokumentujących nabyte usługi doradcze.



Wniosek ORD-IN 1017 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.12.2010 r. (data wpływu 03.01.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabyte usługi doradcze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabyte usługi doradcze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest spółką z Grupy Kapitałowej C. . Spółka jest jedynym akcjonariuszem polskiego podmiotu zależnego - spółki C. S.A. (dalej: „ C. ”).

W związku z planowaną restrukturyzacją w Grupie kapitałowej C. Spółka, rozważała dokonanie sprzedaży akcji C. . We wrześniu 2009 r. Spółka otrzymała od polskiej spółki kapitałowej z branży chemicznej (dalej: „Inwestor”) zapytanie ofertowe w zakresie zakupu całości akcji C. Inwestor zawarł w zapytaniu warunek zgodnie z którym Spółka miała dokonać kompleksowego audytu podatkowego C. za poprzednie lata. Wyniki audytu miały zostać udostępnione Inwestorowi.

W związku z powyższym Spółka zleciła zewnętrznym, niezależnym podmiotom przeprowadzenie wymaganego audytu podatkowego. Ponadto Spółka nabyła usługi doradztwa prawnego związanego z rozważaną transakcją, przy czym nabycie usług prawnych nie stanowiło warunku nałożonego przez Inwestora.

Usługi doradztwa podatkowego i prawnego zostały wyświadczone pod koniec 2009 r.

Transakcja zbycia akcji C. nie doszła ostatecznie do skutku, gdyż w marcu 2010 r. Inwestor wycofał się z planowanej transakcji, co zostało potwierdzone w dokumencie przesłanym przez Inwestora do Spółki w dniu 15 marca 2010 r.

Spółka nie rozpoznała przedmiotowych wydatków na doradztwo jako kosztów rachunkowych ani podatkowych w 2009 r. ze względu na ich związek z planowanym przychodem z tytułu sprzedaży akcji. Spółka nie odliczyła również od tych wydatków naliczonego podatku od towarów i usług.

Ze względu na fakt wycofania się Inwestora z transakcji w marcu 2010 r. a tym samym brak możliwości powiązania poniesionych wydatków z przychodem ze sprzedaży akcji, Spółka zamierza rozpoznać przedmiotowe wydatki jako koszty w księgach rachunkowych na dzień 31 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków na zakup usług doradztwa podatkowego oraz usług doradztwa prawnego...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z dokumentujących poniesienie wydatków na zakup usług doradztwa podatkowego oraz usług doradztwa prawnego.

Na potwierdzenie powyższego Spółka pragnie przedstawić wskazaną poniżej argumentację.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm. dalej: „ustawa o VAT”). „W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę I podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124”.

Biorąc pod uwagę, iż Spółka jest podatnikiem VAT o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT w ocenie Spółki wymóg podmiotowy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostanie w jej przypadku spełniony.

Ponadto przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przyznaje podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, co do zasady, zakres odliczenia podatku naliczonego powinien odpowiadać zakresowi wykorzystywania czynności opodatkowanych przez podatnika.

Spółka pragnie jednak zwrócić uwagę, iż art. 86 ustawy o VAT nie określa formy związku pomiędzy czynnościami opodatkowanymi a dokonywanymi zakupami. Dlatego, jedyne kryterium, w ocenie Spółki, w powyższym zakresie, to istnienie racjonalnego związku pomiędzy zakupami a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika. W konsekwencji, w ocenie Spółki nie można wykluczyć pośredniego związku pomiędzy nabywanymi usługami a czynnościami opodatkowanymi Spółki.

W przedmiotowym stanie faktycznym o ile zostałaby sfinalizowana sprzedaż akcji spółki-córki byłaby to transakcja nie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże biorąc pod uwagę, iż niedoszła do skutku sprzedaż akcji była związana z planowaną restrukturyzacją (tj. zakończeniem działalności w zakresie prowadzonym przez spółkę-córkę) oraz zgodnie z przewidywaniami Spółki środki uzyskane ze sprzedaży akcji byłyby przeznaczone na prowadzenie działalności dającej prawo do odliczenia, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków na zakup usług doradztwa podatkowego oraz usług doradztwa prawnego.

Ponadto Spółka pragnie zauważyć, iż do sprzedaży akcji spółki-córki ostatecznie nie doszło. Dlatego brak jest jakiegokolwiek (bezpośredniego lub też pośredniego) związku poniesionych wydatków na zakup usług doradztwa podatkowego oraz doradztwa prawnego z czynnościami Spółki nie dającymi prawa do odliczenia VAT.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić fakt braku związku poniesionych wydatków z czynnościami Spółki nie dającymi prawa do odliczenia VAT.

Biorąc również pod uwagę ówczesną sytuację Spółki należy stwierdzić, iż powyższe zakupy (usług doradztwa podatkowego oraz prawnego) zostały nabyte jako niezbędne do ewentualnego dalszego prowadzenia działalności dającej prawo do odliczenia.

Należy zatem uznać, iż sama transakcja zbycia akcji spółki-córki, z punktu widzenia VAT, nie stanowiła celu samego w sobie, była natomiast narzędziem służącym do realizacji innych celów. Uwzględniając charakter powyższych celów - tj. przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży akcji spółki-córki na prowadzenie działalności dającej prawo do odliczenia - Spółka stoi na stanowisku, iż jej opodatkowana działalność nie może być obciążana kosztem nieodliczalnego podatku VAT.

W ocenie Spółki, stanowisko przeciwne, nieuwzględniające szerszego kontekstu jej działalności, lecz skupiające się na pojedynczych czynnościach wyrwanych z szerszego kontekstu, stanowić będzie naruszenie podstawowej zasady neutralności podatku VAT. W opinii Spółki poniesione przez nią wydatki na nabycie usług doradztwa prawnego i doradztwa podatkowego należy uznać (w świetle przedstawionego stanu faktycznego) za związane z ogólną działalnością prowadzoną przez Spółkę. W rezultacie powyższego Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W złożonym, wniosku Spółka zaznaczyła, iż dotyczy on stanu faktycznego, zatem przedmiotowa interpretacja została oparta na przepisach prawa podatkowego obowiązujących na dzień 30.12.2010r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. – dalej ustawa), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 83 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to może zostać spełnione, zgodnie z art. 86 ust. 10-13 ustawy. Powyższe wskazuje, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ten warunek realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczana ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Dla określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na usługi doradcze, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez Podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka rozważała możliwość sprzedaży posiadanych akcji innej spółki. Otrzymała we wrześniu 2009r. zapytanie ofertowe dotyczące zakupu całości akcji, warunkiem jednak było przeprowadzenie audytu podatkowego. W związku z powyższym Wnioskodawca zlecił niezależnemu podmiotowi zewnętrznemu przeprowadzenie audytu podatkowego. Usługi doradcze zostały wyświadczone pod koniec 2009r. Wnioskodawca nie rozliczył podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie usług doradczych w rozliczeniach podatkowych za 2009r. z uwagi, iż nie miały one wtedy związku ze sprzedażą opodatkowana. Jednakże z uwagi, iż do transakcji sprzedaży akcji nie doszło, zmianie uległo przeznaczenie powyższych wydatków.

Zdaniem Wnioskodawcy planowana sprzedaż akcji związana była z restrukturyzacją działalności tj. zakończeniem działalności w zakresie prowadzonym przez Spółkę-córkę a środki uzyskane ze sprzedaży akcji miały być przeznaczone na prowadzenie działalności dającej prawo do odliczenia podatku VAT, zatem ze sprzedażą opodatkowaną.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wydatki na ww. usługi doradcze nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże – poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa – pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w związku z tym, iż nabyte przez Spółkę usługi doradcze są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie tych usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj