Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1174/10/AK
z 9 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1174/10/AK
Data
2011.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
usługi związane z nieruchomościami
usługi związane z nieruchomościami


Istota interpretacji
Do momentu, w którym nie wybrana zostanie konkretna lokalizacja na budowę farmy wiatrowej, z uwagi na fakt, że szwedzki nabywca usług świadczonych przez Pana spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, tj. terytorium Szwecji. W momencie jednak, gdy wybrana zostanie konkretna lokalizacja na budowę farmy wiatrowej, w ocenie tut. organu, świadczone przez Pana usługi nabierają waloru usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym do tut. organu w dniu 15 listopada 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług wykonywanych na rzecz szwedzkiej firmy związanej z energetyką wiatrową – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług wykonywanych na rzecz szwedzkiej firmy związanej z energetyką wiatrową.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi na rzecz szwedzkiej firmy związanej z energetyką wiatrową, zgodnie z umową o współpracę. Do Pana obowiązków należy wyszukiwanie i pozyskiwanie gruntów przeznaczonych pod realizację farm wiatrowych na terenie Polski, prowadzenie dokumentacji projektowej, dokonywanie niezbędnych uzgodnień w procesie inwestycyjnym, reprezentowanie zleceniodawcy przed organami opiniującymi, jednostkami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami związanymi z realizacją projektów.

Działalność, którą Pan prowadzi zarejestrowana jest wg PKD 2007 jako 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna gdzie indziej nie sklasyfikowana. Prowadzona jest w Węgorzewie, ale swoim zakresem obejmuje cały kraj.

Usługi świadczy Pan tylko na rzecz jednego szwedzkiego usługobiorcy (klauzula lojalności), dla jego siedziby, która znajduje się w Szwecji. Firma ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE. Jest podmiotem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi świadczy Pan także po wybraniu konkretnej lokalizacji na budowę farmy wiatrowej. Polegają one na konsultacjach, prowadzeniu dokumentacji projektowej, uczestniczeniu w spotkaniach, reprezentowaniu kontrahenta w instytucjach opiniodawczych w procesie inwestycyjnym, konsultacjach, monitorowaniu pracy podwykonawców. Jest Pan menażerem projektów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy świadczone przez Pana usługi są objęte podatkiem od towarów i usług, kto powinien odprowadzić ewentualny podatek – Pan jako świadczący usługę, czy szwedzka firma – usługobiorca w ramach importu usług, czy konieczne jest wykazywanie tych usług w deklaracji podsumowującej VAT-UE...


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie ww. usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Szwecji a podatek z tytułu świadczenia tej usługi rozliczy szwedzki nabywca w ramach importu usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).


W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami, w tym usługi świadczone przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego. Na podstawie art. 28e cyt. ustawy, miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie polega na przygotowywaniu i koordynowaniu prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „nieruchomości”, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów prawa cywilnego. Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze m.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zasady wykazywania świadczonych usług w informacji podsumowującej wynikają z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2009 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. nr 222, poz. 1761).

W załączniku nr 1 do powołanego powyżej rozporządzenia, określono wzór informacji podsumowującej. Z objaśnień do wzoru wynika, iż w informacji podsumowującej, w części E wykazuje się w kolumnie „c” łączną wartość usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, wykonywanych w okresie, za który składana jest informacja podsumowująca, dla poszczególnych kontrahentów.

Na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane "informacjami podsumowującymi".

Przez podatek od wartości dodanej - zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o od podatku od towarów i usług – rozumie się podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz szwedzkiej firmy związanej z energetyką wiatrową, zgodnie z umową o współpracę. Do Pana obowiązków należy wyszukiwanie i pozyskiwanie gruntów przeznaczonych pod realizację farm wiatrowych na terenie Polski, prowadzenie dokumentacji projektowej, dokonywanie niezbędnych uzgodnień w procesie inwestycyjnym, reprezentowanie zleceniodawcy przed organami opiniującymi, jednostkami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami związanymi z realizacją projektów. Działalność, którą Pan prowadzi zarejestrowana jest wg PKD 2007 jako 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna gdzie indziej nie sklasyfikowana. Obejmuje ona swoim zakresem cały kraj. Usługi świadczy Pan tylko na rzecz jednego szwedzkiego usługobiorcy (klauzula lojalności), dla jego siedziby, która znajduje się w Szwecji. Firma ta nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE. Jest podmiotem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczy Pan także po wybraniu konkretnej lokalizacji na budowę farmy wiatrowej. Polegają one na konsultacjach, prowadzeniu dokumentacji projektowej, uczestniczeniu w spotkaniach, reprezentowaniu kontrahenta w instytucjach opiniodawczych w procesie inwestycyjnym, konsultacjach, monitorowaniu pracy podwykonawców. Jest Pan menażerem projektów.

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż do momentu, w którym nie wybrana zostanie konkretna lokalizacja na budowę farmy wiatrowej, z uwagi na fakt, że szwedzki nabywca usług świadczonych przez Pana spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę, tj. terytorium Szwecji. Wobec powyższego usługi te nie są opodatkowane w Polsce. Tym samym, z uwagi na fakt, iż są to usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, a więc ma Pan obowiązek wykazywania przedmiotowych usług w informacji podsumowującej.

W momencie jednak, gdy wybrana zostanie konkretna lokalizacja na budowę farmy wiatrowej, w ocenie tut. organu, świadczone przez Pana usługi nabierają waloru usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy. Należy bowiem zauważyć, że usługi te nakierowane są bezpośrednio na ściśle określoną nieruchomością zlokalizowaną w kraju. Tym samym miejscem świadczenia tych usług jest Polska, jako kraj lokalizacji nieruchomości i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy ma Pan obowiązek opodatkować ich wykonanie podatkiem od towarów i usług według trybu i zasad wynikających z regulacji zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej. W takiej sytuacji art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy nie ma zastosowania, co oznacza iż nie ma Pan obowiązku wykazywania przedmiotowych usług w informacji podsumowującej.

Jednocześnie należy zauważyć, że fakt podlegania (do momentu, w którym nie zostanie wybrana konkretna lokalizacja na budowę farmy wiatrowej) czynności, które Pan wykonuje, jurysdykcji przepisów innego państwa członkowskiego sprawia, iż o sposobie rozliczania podatku i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia, decydują przepisy tego kraju. Wobec tego stwierdzenie, iż podatek z tytułu świadczenia tej usługi rozliczy szwedzki nabywca usługi w ramach importu usług, nie podlegało ocenie tut. organu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj