Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-930/10/WN
z 2 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-930/10/WN
Data
2010.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
aport
korekta podatku
podatek naliczony


Istota interpretacji
obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010r. (data wpływu do siedziby tut. organu 10 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2010r. został złożony do siedziby tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca składa wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego na moment złożenia wniosku. Na przewidywany moment wydania interpretacji tj. trzy miesiące od złożenia wniosku, operacja gospodarcza, której dotyczy wniosek, ze względu na jej dokonanie do tego terminu, nabierze charakteru stanu faktycznego.

Komplementariuszem Wnioskodawcy jest spółka z o.o. Dla celów prowadzenia swojej działalności Spółka z o.o. posiada przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, które zamierza wnieść tytułem wkładu do Wnioskodawcy. Po dokonaniu tej czynności Wnioskodawca będzie w sposób faktyczny kontynuatorem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę z o.o., która ma charakter działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po wniesieniu przez Spółkę z o.o. wkładu w postaci przedsiębiorstwa na Wnioskodawcy, z tytułu otrzymania wkładu w postaci przedsiębiorstwa, będzie ciążył obowiązek dokonania korekt podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, a w szczególności korekt, o których mowa w art. 91 ust. 7 ustawy, w tym obowiązek dokonania korekt podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (m.in. towarów handlowych i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, po wniesieniu przez Spółkę z o.o. wkładu w postaci przedsiębiorstwa na Wnioskodawcy, z tytułu otrzymania wkładu w postaci przedsiębiorstwa, nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekt podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, a w szczególności obowiązek dokonania korekt, o których mowa w art. 91 ust. 7 ustawy, w tym nie będzie ciążył obowiązek dokonania korekt podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (m.in. towarów handlowych i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Natomiast, jeżeli Spółka z o.o. w stosunku do składników przedsiębiorstwa objętych jego aportem dokonywała korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek kontynuacji tych korekt. Przepisy art. 91 ust. 1-8 ustawy o podatku do towarów i usług wskazują szereg okoliczności, w których istnieje obowiązek korekt podatku odliczonego. Przepisy te mają zastosowanie zarówno do podatników odliczających podatek według proporcji, jak i do pozostałych podatników. Jedną z okoliczności, w których istnieje obowiązek korekt podatku odliczonego jest wskazana w art. 91 ust. 7 ustawy o VAT zmiana do prawa odliczenia, w szczególności na skutek zbycia środka trwałego w formie czynności zwolnionej od podatku. W takim przypadku dochodzi do zmiany prawa do odliczenia, co skutkuje koniecznością dokonania odpowiedniej korekty podatku. Zbycie bowiem środka trwałego, jeśli nie było opodatkowane, musi prowadzić do wniosku, że środek ten nie został w pełni wykorzystany na cele działalności, w związku z czym podatnikowi nie może w pełni przysługiwać prawo do odliczenia. Dotyczy to również składników majątku niebędących środkami trwałymi np. towarów, narzędzi. Zgodnie z art. 91 ust 9 ustawy w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa korekta określona w art. 91 ust. 1-8 ustawy jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa. Przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa, w tym aportu przedsiębiorstwa do spółki osobowej, u nabywcy przedsiębiorstwa nie powstaje z tytułu aportu odrębny obowiązek dokonania korekty z tytułu zbycia przedsiębiorstwa, w tym obowiązek dokonania korekt podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (m.in. towarów handlowych i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa a jedynie powstaje obowiązek kontynuacji korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, jeżeli taki ciążył na zbywcy (zob. np. A. Kubacki, R. Bartosiewicz, Komentarz do art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, System Informacji Prawnej Lex, teza 38 do art. 91). Przykładowo stanowisko takie znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Poznaniu z 7.10.2009r., sygn. akt I SA/Po 491/09, wyroku WSA w Warszawie z 17.4.2008r., sygn. akt III SA/Wa 82/2008. Takie stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 25 maja 2010r., sygn. IBPP2/443-248/10/BW. Przy czym nabywca przedsiębiorstwa ma obowiązek dokonania korekt podatku z tytułu aportu, jeżeli przeznaczy nabyte w ten sposób przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności nie dającej prawa do odliczenia podatku tj. działalności zwolnionej lub nieopodatkowanej (zob. np. J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, VAT 2009 Komentarz, teza 7 do art. 91, s. 921 czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14.07.2010r., sygn. ITPP2/443-391b/10/AK).

Tak więc w przypadku dokonania aportu przedsiębiorstwa przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawcy nie będzie miał on obowiązku dokonania korekt podatku, o których mowa w art. 91 ust. 1 - 8 ustawy, w tym korekt, o których mowa w art. 91 ust 7 ustawy, jedynie z tytułu tego aportu, w szczególności nie będzie miał on obowiązku dokonania korekt podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych (m.in. towarów handlowych i środków trwałych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Natomiast, jeżeli Spółka z o.o. w stosunku do składników przedsiębiorstwa objętych jego aportem dokonywała korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1 - 8 ustawy to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek kontynuacji tych korekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Szczegółowe zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy. Zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy dotyczy podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym. Korekta ta dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1–8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika.

A zatem to nabywca przejmuje obowiązek dokonywania stosownych korekt, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa, w zakresie podatku naliczonego, który został częściowo odliczony przez zbywcę w oparciu o wyliczoną przez niego proporcję sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, lub też gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości (art. 91 ust. 7 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż komplementariuszem Wnioskodawcy jest spółka z o.o. Dla celów prowadzenia swojej działalności Spółka z o.o. posiada przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego, które zamierza wnieść tytułem wkładu do Wnioskodawcy. Po dokonaniu tej czynności Wnioskodawca będzie w sposób faktyczny kontynuatorem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę z o.o., która ma charakter działalności opodatkowanej.

Na mocy art. 6 cyt. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono pewne określone czynności. Do czynności tych – z uwagi na treść pkt 1 powołanego przepisu - należą transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż o ile składniki materialne i niematerialne wykorzystywane w prowadzonej przez Spółkę z o.o. działalności gospodarczej, będące przedmiotem zbycia na rzecz Wnioskodawcy posiadają przymiot przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, czynność ich zbycia będzie wyłączona spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy o VAT.

Jednakże kwestia ta nie jest przedmiotem rozważań niniejszej interpretacji, bowiem w tym zakresie Wnioskodawca nie sformułował zapytania. Zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy niniejsza interpretacja odnosi się tylko do obowiązku dokonania korekt podatku naliczonego.

Mając zatem na względzie powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa, na nabywcę został nałożony obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z cyt. wyżej art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli jednak Spółka z o.o. wnosząca wkład w postaci przedsiębiorstwa prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i nie była zobowiązana do dokonywania korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to również nabywca przedsiębiorstwa, tj. Wnioskodawca prowadząc wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, nie będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego, stosownie do postanowień art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, jeżeli Spółka z o.o. w stosunku do składników przedsiębiorstwa objętych jego aportem dokonywała korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1 - 8 ustawy to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek kontynuacji tych korekt.

Reasumując stwierdzić należy, że „sam w sobie” fakt zbycia przedsiębiorstwa (aport do majątku Wnioskodawcy) nie jest czynnością powodującą konieczność korygowania podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy o VAT w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie kontynuował opodatkowaną podatkiem VAT działalność gospodarczą.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj