Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-22/11/AZ
z 8 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-22/11/AZ
Data
2011.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
usługi medyczne


Istota interpretacji
usługi prowadzone przez Bank Nasienia (Spermy) których nie można uznać za ściśle związane z opieką medyczną muszą zostać wyłączone z zakresu stosowania art. 43 ust. 18 i 19 ustawy o VAT i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2010r. (data wpływu 5 stycznia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.) oraz pismem z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług prowadzonych przez Bank Nasienia (Spermy) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług prowadzonych przez Bank Nasienia (Spermy). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-22/11/AZ z dnia 1 lutego 2011r. oraz pismem z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-22/11/AZ z dnia 21 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prowadzoną przez lekarzy medycyny. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi prowadzenie Banku Nasienia (Spermy) oznaczonego według PKWiU nr 86.90.16. Do 31 grudnia 2010r. działalność w tym zakresie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do czego prawo zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej nr PP/443-107/05 wydanej w dniu 30 czerwca 2005r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Z dniem 1 stycznia 2011r. powołany powyżej przepis został uchylony. Nowe przepisy regulujące tego typu działalność znajdą się w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, który odmiennie od dotychczasowego definiuje zakres zwolnienia z podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż przeważający rodzaj prowadzonej działalności to sprzedaż materiałów medycznych.

Spółka jest prowadzona przez lekarzy medycyny. Czynności związane z bankiem nasienia pomocniczo wykonuje również personel medyczny - wykwalifikowany laborant – embriolog.

Spółka nie posiada statusu zakładu opieki zdrowotnej, gdyż nie jest on wymagany przy takim zakresie działalności. W zakresie prowadzenia banku nasienia Spółka nie posiada zezwoleń, gdyż takie w obecnym stanie prawnym nie są wymagane. Ustawa z dnia 1 lipca 2005r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (która byłaby właściwa) w art. 1 pkt 2.1) wyłącza spod swej regulacji tkanki zarodkowe (czyli m.in. spermę).

Od dnia 1 stycznia 2011r. Spółka będzie prowadzić działalność w opisanym powyżej zakresie. Usługi będą wykonywane przez wspólników Spółki – lekarzy medycyny i pomocniczo przez wykwalifikowany personel medyczny-laboranta – embriologa.

Spółka będzie świadczyć usługi w zakresie opieki zdrowotnej sklasyfikowane jako „usługi banku nasienia”.

Działalność w zakresie „banku nasienia” polega na pozyskiwaniu, przechowywaniu i dostarczaniu nasienia do klinik i gabinetów lekarskich. Spółka pozyskuje nasienie od dawców krajowych i zagranicznych. Spółka we własnym zakresie, według procedur zapewniających spełnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa przechowuje nasienie w odpowiednich warunkach, w specjalnie do tego przystosowanych pojemnikach.

Na bezpośrednie zamówienie z kliniki, gabinetu lub na zamówienie pacjentów, nasienie w odpowiedni sposób dostarczane jest bezpośrednio do zabiegu medycznego do kliniki lub gabinetu ginekologicznego.

Ostatecznym celem świadczonych usług jest niewątpliwie wykorzystanie ich w szeroko rozumianej opiece medycznej, a w szczególności w przywracaniu lub poprawie zdrowia pacjentek dotkniętych niepłodnością. Niepłodność i bezpłodność są uznawane za choroby cywilizacyjne, a nawet społeczne. W Polsce odsetek par dotkniętych tymi chorobami sięga 18% i ma tendencje wzrostową.

Wyspecjalizowane kliniki i gabinety lekarskie, na rzecz których świadczone są usługi banku nasienia, zajmują się diagnozowaniem przyczyn tych chorób i w zależności od przyczyn stosują odpowiednie metody leczenia. W niektórych przypadkach jedyną drogą pokonania chorób niepłodności lub bezpłodności są zabiegi inseminacji lub in vitro i tutaj ostatecznie koniecznym staje się skorzystanie z banku nasienia.

W piśmie z dnia 30 marca dodatkowo wyjaśniono, przedmiotem sprzedaży są usługi banku nasienia polegające na pozyskiwaniu, przechowywaniu i dostarczaniu nasienia na rzecz tylko i wyłącznie klinik i gabinetów lekarskich świadczących usługi leczenia niepłodności, na ich lub ich pacjentów zamówienie. Usługa banku nasienia jest usługą niezbędną do wykonywania usługi podstawowej tj. leczenia niepłodności.

Pozyskiwanie nasienia odbywa się w ścisłej współpracy z tymi klinikami i lekarzami, którzy wskazują swe oczekiwania co do rodzaju, parametrów i źródeł pozyskania nasienia. Wnioskodawca do tej pory pozyskuje nasienie korzystając z usług uznanych zagranicznych banków nasienia.

Nasienie pochodzi tylko i wyłącznie od anonimowych dawców.

Nasienie pozyskiwane i przechowywane jest tylko i wyłącznie w celu dostarczania go do ww. odbiorców, celem zastosowania w leczeniu niepłodności.

Pytanie zawarte we wniosku ORD-IN dotyczy usługi banku nasienia sklasyfikowanej w polskim ustawodawstwie jako usługi świadczone przez banki spermy pod symbolem PKWiU 85.14.17.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle nowej definicji usług zwolnionych z podatku VAT, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca nadal będzie mógł świadczone przez siebie usługi Banku nasienia traktować jako zwolnione...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Usługi banku nasienia mieszczą się w definicji zawartej w art. 43 ust 1 pkt 19 ustawy, który zacznie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2011 r.

Działalność Wnioskodawcy polega na pozyskiwaniu nasienia od dawców, przechowywaniu nasienia, zakupie nasienia i dostarczaniu do zabiegów medycznych nasienia ludzkiego.

Usługi świadczone są tylko i wyłącznie na rzecz klinik i gabinetów lekarskich, trudniących się leczeniem niepłodności, na ich lub ich pacjentów zamówienie.

Ostatecznym celem świadczonych usług jest niewątpliwie wykorzystanie ich w szeroko rozumianej opiece medycznej, a w szczególności w przywracaniu lub poprawie zdrowia pacjentek dotkniętych niepłodnością. Niepłodność i bezpłodność są uznawane za choroby cywilizacyjne, a nawet społeczne. W Polsce odsetek par dotkniętych tymi chorobami sięga 18 % i ma tendencję wzrostową.

Wyspecjalizowane kliniki i gabinety lekarskie, na rzecz których świadczone są usługi banku nasienia, zajmują się diagnozowaniem przyczyn tych chorób i w zależności od tych przyczyn stosują odpowiednie metody leczenia. W niektórych przypadkach jedyną drogą pokonania chorób- niepłodności lub bezpłodności - są zabiegi inseminacji lub in vitro i tutaj ostatecznie koniecznym staje się skorzystanie z banku nasienia. Jest to niejako ostatnie „lekarstwo”.

Usługi banku nasienia świadczone są przez lekarzy medycyny, będącymi wspólnikami spółki cywilnej lub pomocniczo przez personel medyczny.

Reasumując, usługi banku nasienia są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi przywracaniu lub poprawie zdrowia, świadczonymi przez lekarzy lub osoby wykonujące inne zawody medyczne. Spełniają więc wszystkie warunki uznania ich za usługi zwolnione z podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 roku.

W piśmie z dnia 9 lutego 2011r. Wnioskodawca doprecyzował stanowisko wskazując, że usługi banku nasienia są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi przywracaniu lub poprawie zdrowia, świadczonymi przez lekarzy lub osoby wykonujące inne zawody medyczne według definicji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku VAT, ponieważ:

  • są usługami w zakresie opieki zdrowotnej, co wynika z klasyfikacji PKWiU,
  • służą przywracaniu lub poprawie zdrowia pacjentek dotkniętych chorobą niepłodności,
  • są usługami świadczonymi przez lekarzy lub personel medyczny.

Reasumując „usługi banku nasienia” spełniają wszystkie warunki uznania ich za usługi zwolnione z podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił w tym zakresie od posługiwania się klasyfikacjami statystycznymi zastępując je formą opisową, wskazując na ich cechy, charakter i okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19 i 19a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej;
  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie;
  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
    1. lekarza i lekarza dentysty,
    2. pielęgniarki i położnej,
    3. medycznych, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89, ze zm.),
    4. psychologa;
  • świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Brzmienie cytowanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19 i 19a zostało nadane ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2011r.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. art. 43 ust. 17a ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 29 i 33 lit a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanymi przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl art. 6 obowiązującej od dnia 1 kwietnia 2011r. ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – prawo o miarach, w okresie do dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r. podatnik może stosować zwolnienie, a którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19 i 22 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Z powołanego przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnienie ma charakter przedmiotowy-podmiotowo. Ze zwolnienia korzystają bowiem usługi mające cel diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy), świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej, bądź świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, zawodów medycznych oraz psychologów. Zwolnienie obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty). Zwolnienie obejmuje również dostawy towarów lub świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej oraz na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie. Ma ono zastosowanie do usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy podkreślić, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011r. przepisy art. 43 dotyczące opieki medycznej, stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) i c) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) (dalej zwana „Dyrektywą”), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają:

  • opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze,
  • świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Jeśli chodzi w szczególności o zwolnienie przewidziane w art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy, to z orzecznictwa wynika, że pojęcie „opieka medyczna” dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Ponadto z orzecznictwa Trybunału wynika, iż pojęcia „opieka medyczna” i „działalność ściśle związana z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym), należy interpretować w ten sam sposób w obu przypadkach, ponieważ oba te przepisy mają na celu uregulowanie ogółu zwolnień z opodatkowania świadczeń medycznych w ścisłym znaczeniu: które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.

W rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy pojęcia te nie obejmują świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.

Usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad odbiorcami lub opieki medycznej świadczonej na rzecz odbiorców.

Świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego usługodawcy. W odniesieniu do świadczeń medycznych Trybunał stwierdził, że zważywszy na cel zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. b) szóstej dyrektywy, jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej i które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle <…> związaną” w rozumieniu tego przepisu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest spółką prowadzoną przez lekarzy medycyny. Działalność Wnioskodawcy polega na pozyskiwaniu nasienia od dawców, przechowywaniu nasienia, zakupie nasienia i dostarczaniu do zabiegów medycznych nasienia ludzkiego.

Przedmiotem sprzedaży są usługi banku nasienia polegające na pozyskiwaniu, przechowywaniu i dostarczaniu nasienia na rzecz tylko i wyłącznie klinik i gabinetów lekarskich świadczących usługi leczenia niepłodności, na ich lub ich pacjentów zamówienie.

Pozyskiwanie nasienia odbywa się w ścisłej współpracy z tymi klinikami i lekarzami, którzy wskazują swe oczekiwania co do rodzaju, parametrów i źródeł pozyskania nasienia. Wnioskodawca do tej pory pozyskuje nasienie korzystając z usług uznanych zagranicznych banków nasienia.

Nasienie pochodzi tylko i wyłącznie od anonimowych dawców.

Nasienie pozyskiwane i przechowywane jest tylko i wyłącznie w celu dostarczania go do ww. odbiorców, celem zastosowania w leczeniu niepłodności.

Pytanie zawarte we wniosku ORD-IN dotyczy usługi banku nasienia sklasyfikowanej jako usługi świadczone przez banki spermy pod symbolem PKWiU 85.14.17.

Czynności związane z bankiem nasienia pomocniczo wykonuje również personel medyczny - wykwalifikowany laborant – embriolog.

Spółka nie posiada statusu zakładu opieki zdrowotnej, gdyż nie jest on wymagany przy takim zakresie działalności.

Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia usług świadczonych przez Wnioskodawcę, należy więc dokonać oceny, czy usługi polegające na pozyskiwaniu, przechowywaniu i dostarczaniu nasienia w celu ewentualnego wykorzystania go dla klinik i gabinetów lekarskich świadczących usługi leczenia niepłodności mogą być objęte zwolnieniem z podatku VAT jako „opieka medyczna” lub działalność „ściśle związana” z „opieką szpitalną i medyczną” w rozumieniu wskazanych powyżej przepisów ustawy o VAT jak i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zdefiniowanie w ww. przepisach ustawy o podatku od towarów i usług zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”.

Z powołanego przepisu jednoznacznie wynika, iż dla zastosowania zwolnienia od VAT istotny będzie cel wykonywanych świadczeń. Ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem podatkowym.

W kontekście powyższego, należy zauważyć, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, to znaczy zakup, przechowywanie i dostarczanie do zabiegów medycznych nasienia ludzkiego w celu ewentualnego przyszłego wykorzystania go w celach inseminacji lub in-vitro, nie mają bezpośredniego i rzeczywistego celu polegającego na diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia.

W tym zakresie, o ile przeciwdziałanie skutkom bezpłodności może stanowić rzeczywiście jeden z celów uzasadniających pozyskiwanie nasienia od dawców, to jednak z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają na celu wyłącznie zapewnić, że szczególny środek będzie dostępny w hipotetycznej sytuacji, gdy stanie się niezbędny, jednakże jako taki nie ma on na celu przeszkodzenia, uniknięcia lub zapobieżenia chorobie, obrażeniom lub zakłóceniom zdrowia lub też wykrycia ukrytych chorób lub chorób w stadium początkowym.

W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie jest diagnozowana żadna choroba i nie jest wykonywana żadna czynność terapeutyczna sensu stricto. Centralnym jej elementem jest pozyskanie środka, który jednak nie służy bezpośrednio zdiagnozowaniu konkretnej osoby w procesie już podjętej lub planowanej terapii.

W świetle powyższego niewątpliwie nie można wyżej wymienionej usługi uznać za usługę opieki medycznej.

Jeśli chodzi zaś o pojęcie działalności „ściśle związanej” z „opieką szpitalną i medyczną” to jak już wskazano powyżej nie obejmuje ono świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.

Wystarczająco ścisły związek z opieką medyczną stanowiącą świadczenie główne, a działalnością Wnioskodawcy występowałby bowiem wyłącznie w przypadku gdyby pozyskanie (zakup) przechowanie i dostarczenie nasienia następowało w toku prowadzenia konkretnej terapii na rzecz konkretnego odbiorcy. Natomiast w omawianej sytuacji niewątpliwie zakup (pozyskanie) i przechowanie nasienia nie jest związane z konkretnym odbiorcą. Istotą działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, czyli istotą banku nasienia jest gromadzenie i przechowywanie nasienia, które pozostaje do dyspozycji w miarę zamówień klinik i gabinetów lekarskich i może być wykorzystane do leczenia bezpłodności. Jednakże nie jest pozyskiwane i przechowywane w trakcie prowadzenia konkretnego leczenia, lecz hipotetycznego, które ewentualnie może lecz nie musi wystąpić w przyszłości, i nie jest pozyskiwane i przechowywane na rzecz konkretnego odbiorcy.

Podkreślenia również wymaga, iż zgodnie z orzeczeniami w sprawie C-262/08 CopyGene A/S przeciwko Skatteministeriet oraz w sprawie C-86/09 Future Health Technologies Ltd przeciwko The Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs, pojęcie czynności „ściśle związanych” z „opieką medyczną” w rozumieniu art. 132 dyrektywy nie obejmuje tych czynności, jeżeli opieka medyczna świadczona w środowisku szpitalnym, z którą te czynności są jedynie potencjalnie związane, nie jest ani rzeczywista, ani nie jest w trakcie, ani też nie została jeszcze zaplanowana.

Tak więc, usługi będące przedmiotem wniosku, których nie można uznać za ściśle związane z opieką medyczną muszą - biorąc pod uwagę nadrzędną zasadę, że każdy przepis stanowiący zwolnienie od podatku VAT należy interpretować ściśle - zostać wyłączone z zakresu stosowania art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o VAT i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj