Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-601/12-4/MZ
z 14 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2012 r. (data wpływu 26.11.2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 21.01.2013 r. Nr IPPB2/436-601/12-2/MZ (data nadania 22.01.2013 r., data doręczenia 24.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania nieruchomości Miastu w trybie art. 902 Kodeksu cywilnego oraz wykonania robót budowlanych nieodpłatnie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków dotyczących nieodpłatnego przekazania nieruchomości Miastu w trybie art. 902 Kodeksu cywilnego oraz wykonania robót budowlanych nieodpłatnie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka, wraz z M. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S., F. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. z siedzibą w W. oraz L. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w J., planuje wykonanie inwestycji nie drogowej na nieruchomości położonej w W. przy ulicy M., składającej się z działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x. Właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowana będzie inwestycja jest Spółka L. Do prawidłowej realizacji inwestycji Drogowej w pasie ulicy K potrzebne jest wykorzystanie części działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x, o powierzchni około 703 m2, której użytkownikiem wieczystym jest M., zaś właścicielem miasta. W wyniku przeprowadzonych negocjacji ustalono, iż Inwestor sporządzi projekt robót budowlanych, przygotuje materiały budowlane, oraz wykona inne obowiązki nałożone na inwestora ustawą – Prawo budowlane oraz przepisami Kodeksu cywilnego, przekazując Miastu pełną dokumentację procesu budowlanego. Przed wybudowaniem drogi, Inwestor zobowiąże się do nieodpłatnego przekazania nieruchomości Miastu w trybie przepisu art. 9021 Kodeksu cywilnego. Wykonanie opisanych uprzednio robót budowlanych również nastąpi nieodpłatnie.

Pismem z dnia 21.01.2013 r. Nr IPPB2/436-601/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie czy Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej indywidualnej sprawie?


W przypadku wskazania, przez Wnioskodawcę, że występuje z wnioskiem w swojej indywidualnej sprawie, to w celu prawidłowego wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego organ podatkowy prosi o:

  • szczegółowe opisanie stanu faktycznego mającego być przedmiotem interpretacji podatkowej,
  • sformułowanie pytania w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które musi być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym i zadanym pytaniem.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

  • Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej sprawie.
  • Uzupełniając szczegółowo opisany już we wniosku z dnia 12 listopada 2012 roku stan faktyczny mający być przedmiotem interpretacji podatkowej, Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, iż będzie on inwestorem budowy drogi prowadzącej do będącej w fazie projektowej inwestycji niedrogowej, którą zamierza wybudować na własnej nieruchomości. Inwestycja drogowa będzie realizowana na opisanej we wniosku części nieruchomości miasta, będącej w użytkowaniu wieczystym innego zainteresowanego budową drogi podmiotu. Związek Wnioskodawcy z inwestycją jest taki, że wnioskodawca będzie finansującym inwestycję drogową. Inwestycja drogowa zostanie wybudowana, po przekazaniu miastu nieruchomości na zasadzie art. 902 (1) Kodeksu cywilnego przez jej aktualnego użytkownika wieczystego, a po wybudowaniu drogi, także ona - jako urządzenie drogowe - zostanie przekazana Miastu. jako środek trwały. Wykonanie inwestycji drogowej będzie obciążało Wnioskodawcę.
  • Ponadto Wnioskodawca sprecyzował pytanie w indywidualnej sprawie oraz wskazał, iż stanowisko Wnioskodawcy – nie ulega ono w związku ze sprecyzowaniem stanu faktycznego zmianie; według Wnioskodawcy odpowiedzieć należy na wyżej postawione pytanie przecząco.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji przepisów podatkowych, a to przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn poprzez wskazanie, czy w opisanym we wniosku z dnia 12 listopada 2012 roku i uzupełnionym w niniejszym piśmie stanie faktycznym, będzie zobowiązany do uiszczenia tego podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy, według pełnomocnika Wnioskodawcy na postawione wyżej pytanie należy odpowiedzieć przecząco. Zgodnie z przepisem art. 889 k.c., nie stanowi darowizny nieodpłatne świadczenie wynikające z innych, niż umowa darowizny, źródeł. Umowa przekazania nieruchomości, na podstawie której dojść ma do przeniesienia własności przedmiotowej działki, jest jednym z takich źródeł. Uznać więc należy, iż jej dokonanie nie wiąże się z obowiązkiem zapłacenia podatku od spadków i darowizn, skoro nabycie własności nieruchomości w wyniku jej zawarcia stanowi zdarzenie prawne wynikające z innego źródła.


Stanowisko to zgodne jest z indywidualną interpretacją przepisów podatkowych wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej dnia 21 stycznia 2011 roku (wniosek ORD-IN; sygn. IBPBI/2/423 -1465/10).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 198 3r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

  1. dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
  2. darowizny, polecenia darczyńcy;
  3. zasiedzenia;
  4. nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  5. zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  6. nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Artykuł 889 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) stanowi: nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

  1. gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;
  2. gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nie nabyte.

Zgodnie z art. 9021 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa własność nieruchomości.


Jak wynika z treści art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ustawodawca opodatkowanie podatkiem od spadków i darowizn ograniczył do nabycia własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem czynności wymienionych w tym przepisie wyłącznie przez osoby fizyczne.


Na podstawie art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, wraz z M. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w S., F. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. oraz L. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w J., planuje wykonanie inwestycji nie drogowej na nieruchomości położonej w W. przy ulicy M., składającej się z działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x. Właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowana będzie inwestycja jest Spółka L. Do prawidłowej realizacji inwestycji Drogowej w pasie ulicy Kopalnianej potrzebne jest wykorzystanie części działki o numerze ewidencyjnym x, obręb x, o powierzchni około 703 m2, której użytkownikiem wieczystym jest M., zaś właścicielem m.st. Warszawa. W wyniku przeprowadzonych negocjacji ustalono, iż Inwestor sporządzi projekt robót budowlanych, przygotuje materiały budowlane, oraz wykona inne obowiązki nałożone na inwestora ustawą – Prawo budowlane oraz przepisami Kodeksu cywilnego, przekazując miastu pełną dokumentację procesu budowlanego. Przed wybudowaniem drogi, Inwestor zobowiąże się do nieodpłatnego przekazania nieruchomości miastu w trybie przepisu art. 9021 Kodeksu cywilnego. Wykonanie opisanych uprzednio robót budowlanych również nastąpi nieodpłatnie. Uzupełniając szczegółowo opisany już we wniosku z dnia 12 listopada 2012 roku stan faktyczny mający być przedmiotem interpretacji podatkowej, Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, iż będzie on inwestorem budowy drogi prowadzącej do będącej w fazie projektowej inwestycji niedrogowej, którą zamierza wybudować na własnej nieruchomości. Inwestycja drogowa będzie realizowana na opisanej we wniosku części nieruchomości miasta, będącej w użytkowaniu wieczystym innego zainteresowanego budową drogi podmiotu. Związek Wnioskodawcy z inwestycją jest taki, że wnioskodawca będzie finansującym inwestycję drogową. Inwestycja drogowa zostanie wybudowana, po przekazaniu miastu nieruchomości na zasadzie art. 902 (1) Kodeksu cywilnego przez jej aktualnego użytkownika wieczystego, a po wybudowaniu drogi, także ona - jako urządzenie drogowe - zostanie przekazana miastu jako środek trwały. Wykonanie inwestycji drogowej będzie obciążało Wnioskodawcę.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj