Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-148/10-2/MC
z 18 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-148/10-2/MC
Data
2010.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dochód
dochód
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
nadwyżki
nadwyżki
środek obrotowy
środek obrotowy
zakład budżetowy
zakład budżetowy
zasoby mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy powstanie w zakładzie budżetowym nadwyżki środków obrotowych za rok 2009 oraz jej wpłata do budżetu jednostki samorządu terytorialnego 14 kwietnia 2010 r. (zgodnie z terminem określonym w § 49 ust. 6 rozporządzenia MF w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno - prawną z dnia 29 czerwca 2006 r. - Dz. U. Nr 116, poz. 783) powoduje pojawienie się dochodu w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu w momencie wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, czy też w momencie powstania nadwyżki środków obrotowych na dzień 31 grudnia 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 385 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 18.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania dochodu w związku z powstałą nadwyżką środków obrotowych w zakładzie budżetowym i przekazaniem jej do budżetu jednostki samorządu terytorialnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania dochodu w związku z powstałą nadwyżką środków obrotowych w zakładzie budżetowym i przekazaniem jej do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, korzysta jedynie ze zwolnienia z części dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obliczanego na podstawie art. 15 ust. 2.

Na dzień 31 grudnia 2009 r. wystąpiła w Zakładzie nieplanowana nadwyżka środków obrotowych. Jest ona wynikiem przekroczenia planowanego stanu środków obrotowych (aktywów bieżących netto) na koniec 2009 r. w stosunku do faktycznego stanu środków obrotowych Zakładu na koniec roku, ustalona jako różnica między sumą stanu środków obrotowych na początek roku (1 stycznia 2009 r.) i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością, a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i innych obciążeń.

Obliczenia oraz rozliczenia nadwyżki środków obrotowych za 2009 r. zakład budżetowy dokonał zgodnie z przepisami § 48 i 49 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783).

Zakład budżetowy powstałą nadwyżkę środków obrotowych za 2009 r. odprowadził terminowo do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w dniu 14 kwietnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powstanie w zakładzie budżetowym nadwyżki środków obrotowych za rok 2009 oraz jej wpłata do budżetu jednostki samorządu terytorialnego 14 kwietnia 2010 r. (zgodnie z terminem określonym w § 49 ust. 6 rozporządzenia MF w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno - prawną z dnia 29 czerwca 2006 r. - Dz. U. Nr 116, poz. 783) powoduje pojawienie się dochodu w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu w momencie wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, czy też w momencie powstania nadwyżki środków obrotowych na dzień 31 grudnia 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w zeznaniu podatkowym za rok 2009, jak również w zaliczkowym rozliczeniu za miesiąc kwiecień 2010 r. nie uwzględnił kwoty nadwyżki środków obrotowych za 2009 r., wpłaconej do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w dniu 14 kwietnia 2010 r. jako kwoty osiągniętego (podlegającego opodatkowaniu) dochodu. W ocenie Zakładu, opodatkowanie kwoty (wpłaty) nadwyżki środków obrotowych stanowiłoby proceder podwójnego opodatkowania. Nawiązując do sposobu obliczenia w/w nadwyżki, powodowałoby to po raz kolejny opodatkowanie różnicy osiągniętych przez Zakład w 2009 r. przychodów oraz poniesionych w działalności gospodarczej w tym okresie kosztów, z których Zakład rozliczył się składając roczne zeznanie podatkowe CIT – 8 o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy od 01-01-2009 do 31-12-2009.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, korzysta jedynie ze zwolnienia z części dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obliczanego na podstawie art. 15 ust. 2.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…). Tak określony dochód stanowi – w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy – przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód samorządowej jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.


Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają m.in. dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 17b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z cytowanego w zdaniu poprzednim przepisu wynika, iż do uzyskania zwolnienia nie wystarczy samo tylko przeznaczenie (zadeklarowanie) tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie, lecz konieczne jest również jego wydatkowanie na te cele.

Natomiast w art. 25 ust. 4 tej ustawy ustawodawca uregulował konsekwencje wydatkowania przez podatnika środków na inne cele niż zadeklarowane. Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika ponadto, iż Zakład powstałą nadwyżkę środków obrotowych za 2009 r. odprowadził terminowo do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w dniu 14 kwietnia 2010 r.

W myśl § 49 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno -prawną (Dz. U. Nr 116 poz. 783), w terminie 15 dni od złożenia rocznego sprawozdania finansowego (bilansu) zakład budżetowy wpłaca do budżetu różnicę między faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych na koniec roku.

Stosownie zaś do § 49 ust. 6 ww. rozporządzenia, przepis ust. 4 ma zastosowanie również do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidują wpłaty do budżetu.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż samo powstanie w zakładzie budżetowym nadwyżki środków obrotowych za rok 2009 oraz jej wpłata do budżetu jednostki samorządu terytorialnego w dniu 14 kwietnia 2010 r. nie powoduje powstania dochodu w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednakże w sytuacji, gdy zakład budżetowy osiągnął dochód, który przeznaczył (zadeklarował) na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a następnie dochód ten nie wydatkował na te cele (przekazał go w formie nadwyżki do budżetu jednostki samorządu terytorialnego), to dochód ten należy opodatkować na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj