Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1/13/CzP
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie uznania poniesionych wydatków na opracowanie technologii produkcji kabli światłowodowych za kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/ - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania poniesionych wydatków na opracowanie technologii produkcji kabli światłowodowych za kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Spółka prowadzi aktualnie inwestycję polegająca na wybudowaniu nowego zakładu produkcyjnego. Inwestycja ta składa się z trzech podstawowych etapów realizacji i jest ona realizowana w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, zgodnie z właściwym zezwoleniem wydanym przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Pierwszy etap inwestycji polega na wybudowaniu właściwej hali produkcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Drugi etap to zakup i instalacja linii technologicznej. Trzeci etap, który już trwa od IV kwartału 2011 r. i będzie jeszcze trwał wg planu do II kwartału 2013, to opracowanie i wdrożenie technologii produkcji kilku rodzajów kabli światłowodowych. Zgodnie z umową zakupu linii technologicznej, producent tej linii zobowiązał się do nadzoru, przeszkolenia i uczestnictwa w próbach rozruchowych. Zainstalowanie, uruchomienia i cała sfera związana z procedurami, technologią i rodzajami produkowanych w przyszłości w nowym zakładzie kabli światłowodowych pozostaje po stronie Spółki. W związku z powyższym, w oparciu o doświadczenia i wiedzę kilku ekspertów z dziedziny teleinformatyki, optyki i fotoniki Spółka prowadzi specjalistyczne prace badawcze, konsultacje techniczne, zleciła także wyspecjalizowanej firmie inżynieryjnej opracowania projektu, którego efektem ma być „zespół informacji technicznych, rozwiązań technicznych, techniczno-produkcyjnych, których wdrożenie przez Spółkę pozwoli na wytworzenie produktu finalnego”, czyli docelowo kilku rodzajów specjalistycznych kabli światłowodowych. W związku z przedstawionymi działaniami ponoszone są ciągle wydatki, które są traktowane jako „koszty prac rozwojowych” i są ewidencjonowane księgowo jako „środki trwałe w budowie - technologia produkcji kabli światłowodowych”. Finalnie po zakończeniu prac, opracowaniu pełnej technologii produkcji kabli światłowodowych i jej wdrożeniu, całość poniesionych wydatków zostanie przyjęta do wartości niematerialnych i prawnych. Wartość ta zostanie sklasyfikowana jako „koszty zakończonych prac rozwojowych” i będzie amortyzowana w okresie 36 m-cy po miesiącu, w którym prace zostaną zakończone i nastąpi przyjęcie do wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy tak poniesione wydatki na opracowanie technologii produkcji kabli światłowodowych mogą być zaliczone do zbioru wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w ramach ulgi strefowej? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/

Zdaniem Spółki, wydatki na opracowanie technologii produkcji kabli światłowodowych mogą być zaliczone do zbioru wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w ramach ulgi strefowej. Wynika to bezpośrednio z zapisu § 6 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 232 poz. 1548). Uzyskana technologia będzie wykorzystana wyłącznie przez Spółkę i będzie ujęta w ewidencji majątku trwałego przez minimum 3 lata (Spółka jest średnim przedsiębiorstwem). Opracowana technologia opiera się badaniach, konsultacjach i opracowaniach nabytych od osób trzecich, na warunkach rynkowych. Technologia jako „koszty zakończonych prac rozwojowych” będzie podlegać amortyzacji przez okres 36 m-cy zgodnie z przepisami ustawy o pdop.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – określanej dalej „updop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Powyższy przepis wyraźnie określa również limit zwolnienia przysługujący przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, gdyż zwolnienie przysługuje do wysokości wartości pomocy publicznej dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do jej uzyskania w największej wysokości.

Tak więc, pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Z uwagi na powołanie się przez Spółkę w swym stanowisku na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), wydając niniejszą interpretację przyjęto założenie, iż Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wydane po wejściu w życie ww. rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
  5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;
  6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

W myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia, wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki:

  1. będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną wyłącznie w przedsiębiorstwie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte w aktywach tego przedsiębiorstwa i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku przedsiębiorcy małego lub średniego - przez okres co najmniej 3 lat;
  2. będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych;
  3. będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi aktualnie inwestycję polegająca na wybudowaniu nowego zakładu produkcyjnego. Inwestycja ta składa się z trzech podstawowych etapów realizacji i jest ona realizowana w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, zgodnie z właściwym zezwoleniem wydanym przez Agencję Rozwoju Przemysłu. (…). W związku z powyższym, w oparciu o doświadczenia i wiedzę kilku ekspertów z dziedziny teleinformatyki, optyki i fotoniki Spółka prowadzi specjalistyczne prace badawcze, konsultacje techniczne. Zleciła także wyspecjalizowanej firmie inżynieryjnej opracowanie projektu, którego efektem ma być „zespół informacji technicznych, rozwiązań technicznych, techniczno-produkcyjnych, których wdrożenie przez Spółkę pozwoli na wytworzenie produktu finalnego”, czyli docelowo kilku rodzajów specjalistycznych kabli światłowodowych. W związku z przedstawionymi działaniami ponoszone są ciągle wydatki, które są traktowane jako „koszty prac rozwojowych” i są ewidencjonowane księgowo jako „środki trwałe w budowie - technologia produkcji kabli światłowodowych”. Finalnie po zakończeniu prac, opracowaniu pełnej technologii produkcji kabli światłowodowych i jej wdrożeniu, całość poniesionych wydatków zostanie przyjęta do wartości niematerialnych i prawnych. Wartość ta zostanie sklasyfikowana jako „koszty zakończonych prac rozwojowych” i będzie amortyzowana w okresie 36 m-cy po miesiącu, w którym prace zostaną zakończone i nastąpi przyjęcie do wartości niematerialnych i prawnych.

Jak wynika z literalnego brzmienia cytowanego powyżej § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, aby wydatek związany z wartością niematerialną i prawną mógł być zakwalifikowany do objęcia pomocą publiczną musi stanowić cenę jej nabycia. Powyższe wskazuje jednoznacznie, iż wartości niematerialne i prawne, o których mowa w tym przepisie muszą zostać przez przedsiębiorcę nabyte. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika zaś, iż przesłanka ta nie wystąpi, bowiem to Spółka prowadzi prace rozwojowe, a zatem „wytwarza” wartości niematerialne i prawne. Ponadto należy zauważyć, iż wskazany zaś przez Spółkę przepis § 6 pkt 3 rozporządzenia dotyczy rozbudowy i modernizacji istniejących środków trwałych.

Reasumując powyższe, dla potrzeb ustalenia wielkości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, poniesione wydatki na opracowanie technologii produkcji kabli światłowodowych, nie mogą być uznane za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w ramach ulgi strefowej.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj