Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1691/10/SD
Data
2011.02.22
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
garaż
garaż
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
własność lokalu
własność lokalu
zasoby mieszkaniowe
zasoby mieszkaniowe
Istota interpretacji
Czy opłaty wynikające z zaliczek na utrzymanie części wspólnej budynku garażowego, dokonywane przez właścicieli lokali garażowych wg cen obowiązujących w danym okresie, będących członkami wspólnoty lokalowej (garażowej), powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44), o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów lokalowych (garażowych)?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 04 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z opłat wynikających z zaliczek na utrzymanie części wspólnej budynku garażowego, dokonywanych przez właścicieli lokali garażowych, będących członkami wspólnoty lokalowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z opłat wynikających z zaliczek na utrzymanie części wspólnej budynku garażowego, dokonywanych przez właścicieli lokali garażowych, będących członkami wspólnoty lokalowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1691/10/SD, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 04 lutego 2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Zgodnie z obowiązującym od 01 stycznia 2007 r. przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Opodatkowaniem podatkiem dochodowym podlegają jedynie dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Aby dochód korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być zatem spełnione dwa warunki: - dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Ponieważ garaże, zgodnie ze zdaniem ministra finansów, należą do pomieszczeń pozostałych i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdują się poza nim, to należy uznać, że są związane z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi. W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 04 lutego 2011 r. Wspólnota doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny o informacje, iż Wspólnotę lokalową (garażową) tworzą wyłącznie właściciele lokali garażowych i we Wspólnocie tej nie ma żadnych lokali mieszkalnych. Dodatkowo Wspólnota wyjaśnia, że nieruchomość ta nie jest powiązana z żadną inną wspólnotą mieszkaniową.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy opłaty wynikające z zaliczek na utrzymanie części wspólnej budynku garażowego, dokonywane przez właścicieli lokali garażowych wg cen obowiązujących w danym okresie, będących członkami wspólnoty lokalowej (garażowej), powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 44), o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów lokalowych (garażowych)...
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody wspólnoty lokalowej (garażowej) uzyskane z zaliczek od właściciela lokalu garażowego na utrzymanie części wspólnej nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przeznaczone są tylko i wyłącznie na utrzymanie części wspólnej nieruchomości garażowej i uzyskane są z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ponadto, lokale garażowe nie są pomieszczeniami przeznaczonymi do prowadzenia działalności gospodarczej, a jedynie służą mieszkańcom do dysponowania i zarządzania zgromadzonymi rzeczami w tych lokalach związanymi z zamieszkaniem.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „ustawy o pdop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści powyższej regulacji, aby dochód podmiotów, o których w tym przepisie mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie: - dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Powołana ustawa o pdop, nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”.
Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. W języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojecie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych” określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z: - gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wspólnotę lokalową (garażową) tworzą wyłącznie właściciele lokali garażowych i we Wspólnocie tej nie ma żadnych lokali mieszkalnych. Ponadto, nieruchomość ta nie jest powiązana z żadną inną wspólnotą mieszkaniową.
Garażem jest osobna lub połączona z domem lub innym budynkiem konstrukcja przeznaczona do umieszczania w niej pojazdu w celu zabezpieczenia przed kradzieżą, warunkami atmosferycznymi i zabrudzeniem. Garaże mogą w nieruchomości być: - częścią nieruchomości wspólnej (której sposób i zasady użytkowania winni określić właściciele w umowie bądź uchwale),
- pomieszczeniem przynależnym do innego, samodzielnego lokalu, jak np. mieszkania czy lokalu użytkowego,
- samodzielnym lokalem (a więc odrębną nieruchomością lokalową), przeznaczoną na inne cele niż mieszkalne.
Opisana we wniosku nieruchomość wraz ze znajdującymi się w niej lokalami garażowymi nie stanowi zasobów mieszkaniowych Wspólnoty. Zatem, opisanych przez Wnioskodawcę opłat wynikających z zaliczek na utrzymanie części wspólnych budynku garażowego, dokonywanych przez właścicieli lokali garażowych, będących członkami Wspólnoty lokalowej (garażowej), nie można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie pochodzą ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
W związku z powyższym, dochód powstały z tego tytułu nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|