Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1682/10/JP
z 3 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1682/10/JP
Data
2010.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
hala sportowa
hala sportowa
odliczenia
odliczenia
zadania własne
zadania własne
zwrot podatku
zwrot podatku


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - budowa i wdrożenie systemowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010r. (data wpływu 12 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Beneficjentem środków z Unii Europejskiej dla projektu pn. „…” jest Miasto jako osoba prawna.

Miasto nie jest podatnikiem podatku VAT, natomiast podatnikiem VAT jest Urząd Miasta - jednostka budżetowa obsługująca organ Miasto. Miasto realizuje powierzone mu zadania poprzez swoje jednostki, z których jedną jest Urząd Miasta. Wobec nierozerwalnych i niepodzielnych powiązań podmiotowych Miasta i Urzędu Miasta również na gruncie podatku VAT nie występuje odrębna od podmiotowości miasta podmiotowość urzędu miasta.

Urząd Miasta jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i w związku z wykonywanymi czynnościami składa jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7.

Celem projektu jest zbudowanie z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć w zakresie ICT i wdrożenie systemowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych, zarówno typu front-jak i back-office, tworzących przedsięwzięcie inwestycyjne pn. „…” (M.).

Zadaniem M. będzie:

  • prowadzenie zintegrowanych replik geoinformacyjnych zbiorów danych przestrzennych referencyjnych i fakultatywnych, dostępnych za pomocą serwisów systemowych,
  • udostępnianie elektronicznych usług geoinformacyjnych na poziomie kontaktu ze sferą zewnętrzną administracji (mieszkańcami, obywatelami, jednostkami życia gospodarczego, społecznego, naukowego i kulturalnego) oraz na poziomie międzysystemowym, z systemami innych potencjalnych użytkowników informacji M.

M. przyczyni się do znacznego usprawnienia i zwiększenia efektywności procesów wykonywania aktów administracyjnych w komórkach organizacyjnych Urzędu Miasta i jednostkach organizacyjnych służących realizacji procesów obsługi mieszkańców oraz dostępności usług świadczonych drogą elektroniczną

Zgodnie ze Studium Wykonalności projektu M., w celu jego realizacji zostaną zakupione następujące towary i usługi:

  • usługi projektowe - dokumentacja wstępna projektu,
  • sprzęt - rozbudowa wyposażenia i infrastruktury;
  • usługi dostawy i rozwoju oprogramowań;
  • usługi pozyskania i integracji danych;
  • usługi szkoleń, nadzoru inwestorskiego, promocji projektu.

Zakupy dokonane w ramach projektu MSZ-KIIP będą udokumentowane fakturami VAT.

Przy realizacji projektu MSZ-KIIP przewiduje się powstanie trzech grup uczestników. Kryterium podziału oparto o zakresy zbiorów danych przestrzennych pozostających w kompetencji danej grupy. Pierwszą grupę stanowią uczestnicy MSZ-KIIP na poziomie komórek organizacyjnych Urzędu Miasta, drugą grupę stanowią uczestnicy MSZ-KIIP na poziomie jednostek organizacyjnych Miasta, trzecią grupę stanowią inne organy administracji państwowej oraz samorządowej, instytucje gospodarcze, naukowe, edukacyjne, społeczne, kulturalne jak również obywatele, którzy będą posiadali możliwość nieautoryzowanego dostępu do serwisów MSZ-KIIP dedykowanych dla ogółu.

Projekt M. jest zgodny z założeniami Dyrektywy INSPIRE, oraz z ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, która implementuje INSPIRE do polskiego systemu prawnego.

Zasady udostępniania oraz wykorzystania zbiorów i usług danych przestrzennych zostały określone w art. 9 -16 ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Zgodnie ze wskazanymi zapisami organy administracji prowadzące rejestry publiczne zawierające określone zbiory danych przestrzennych tworzą i obsługują w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych takie jak usługi wyszukiwania, przeglądania, pobierania, przekształcania, uruchamiania usług danych publicznych. Przy czym art. 9 ust. 2 cyt. ustawy mówi, że powyższe usługi są powszechnie dostępne za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 cyt. ustawy dostęp do usług wyszukiwania oraz przeglądania jest powszechny i nieodpłatny. Powyższe potwierdza założenia, na których oparto budowę systemu MSZ-KIIP. Poprzez sieć internet powszechnie oraz nieodpłatnie dostępne będą usługi wyszukiwania oraz przeglądania wszelkich zbiorów i usług danych przestrzennych zgromadzonych w ramach projektu. Projekt MSZ-KIIP nie przewiduje udostępniania sprzętu komputerowego. Zakupiony na potrzeby realizacji projektu MSZ-KIIP sprzęt komputerowy pozostaje w dyspozycji beneficjenta. Należy podkreślić, że zgodnie z ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, możliwe jest włączenie do infrastruktury zbiorów i usług danych przestrzennych należących do osób trzecich. Będzie się to działo na wniosek tych osób, za zgodą właściwego organu wiodącego, jeśli będzie to zgodne z interesem publicznym, a włączane zbiory i usługi danych przestrzennych będą odpowiadały obowiązującym standardom technicznym. Przy udostępnianiu zbiorów i usług danych zgromadzonych w ramach MSZ-KIIP innym organom administracji należy stosować przepisy art. 15 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

W kwestiach odpłatnego udostępniania danych przestrzennych, projekt MSZ-KIIP nie narusza ustaw szczególnych takich jak np. Prawo geodezyjne i kartograficzne. Dystrybucja zgromadzonych w ramach projektu danych przestrzennych podlegających włączeniu do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego będzie podlegała regulacjom określonym w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w rozporządzeniach wykonawczych, natomiast dane te w dalszym ciągu będą podlegały dyspozycji art. 12 ust. 1 ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej czyli usługi wyszukiwania oraz przeglądania zbiorów oraz usług tych danych przestrzennych za pośrednictwem internetu będą powszechne i nieodpłatne.

Część danych przestrzennych gromadzonych w ramach projektu MSZ-KIIP podlega włączeniu do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Jednak odpłatne korzystanie z zasobu geodezyjno-kartograficznego nie podlega podatkowi VAT.

Zgodnie z założeniem projektu MSZ-KIIP oraz art. 12 ust. 1 ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej, dostęp do usług związanych z wyszukiwaniem oraz przeglądaniem zbiorów i usług danych przestrzennych, dostępnych poprzez środki komunikacji elektronicznej, jest powszechny i nieodpłatny (z zastrzeżeniem art. 11 ust. 1 i 2). Natomiast usługi pobierania, przekształcania (modyfikacji) i umożliwiające uruchamianie usług danych przestrzennych odbywają się z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów publicznych zawierających te zbiory, jak np. ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne wraz z rozporządzeniami wykonawczymi w szczególności z rozporządzeniem z dnia 19 lutego 2004r. Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, oraz inne ustawy szczególne.

Realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w Mieście - Urzędzie Miasta zaś efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. Eksploatacja systemu, wdrożonego w ramach niniejszego projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem przez Miasto - Urząd Miasta jakichkolwiek przychodów.

Dostawcą zintegrowanych, referencyjnych danych przestrzennych będzie Wydział Geodezji, fakultatywnych danych przestrzennych inne wydziały Urzędu Miasta i jednostki organizacyjne Miasta, natomiast odbiorcami danych i usług będą wydziały Urzędu Miasta, jednostki organizacyjne Miasta, służby i straże, przedsiębiorstwa branżowe, instytucje życia gospodarczego, naukowego, społeczno-kulturalnego, obywatele i mieszkańcy miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miastu - Urzędowi Miasta przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto - Urząd Miasta jako urząd obsługujący organ władzy publicznej wykonuje zadania nałożone ustawą o samorządzie gminnym, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Miasto - Urząd Miasta stoi na stanowisku, że realizując zadania nałożone na gminę odrębnymi przepisami, dla realizacji których została ona powołana jako urząd obsługujący organ władzy publicznej - nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji przedmiotowego projektu realizowanego ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Miasto) zamierza zrealizować projekt pn. „”.

Celem projektu jest zbudowanie z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć w zakresie ICT i wdrożenie systemowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych, zarówno typu front-jak i back-office.

Projekt nie przewiduje udostępniania sprzętu komputerowego.

Zgodnie z ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, możliwe jest włączenie do infrastruktury zbiorów i usług danych przestrzennych należących do osób trzecich. Dystrybucja zgromadzonych w ramach projektu danych przestrzennych podlegających włączeniu do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego będzie podlegała regulacjom określonym w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w rozporządzeniach wykonawczych, natomiast dane te w dalszym ciągu będą podlegały dyspozycji art. 12 ust. 1 ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej czyli usługi wyszukiwania oraz przeglądania zbiorów oraz usług tych danych przestrzennych za pośrednictwem internetu będą powszechne i nieodpłatne.

Część danych przestrzennych gromadzonych w ramach projektu MSZ-KIIP podlega włączeniu do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Jednak odpłatne korzystanie z zasobu geodezyjno-kartograficznego nie podlega podatkowi VAT.

Realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w Mieście - Urzędzie Miasta zaś efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. Eksploatacja systemu, wdrożonego w ramach niniejszego projektu nie wiąże się z uzyskiwaniem przez Miasto - Urząd Miasta jakichkolwiek przychodów.

Dostęp do udostępnionych w ramach projektu usług wyszukiwania oraz przeglądania będzie powszechny i nieodpłatny. Udostępnianie oraz wykorzystanie zbiorów i usług danych przestrzennych poprzez sieć internet (usługi wyszukiwania oraz przeglądania wszelkich zbiorów i usług danych przestrzennych zgromadzonych w ramach projektu) będzie powszechny oraz nieodpłatny.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca (tj. Miasto ani też obsługujący je Urząd Miasta) nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina w zakresie realizacji zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jako organ władzy publicznej nie jest uznawana za podatnika podatku VAT, lecz tym, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności odpłatnego udostępnienia zgromadzonych zasobów) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że jak wskazał Wnioskodawca odpłatne korzystanie z zasobu geodezyjno-kartograficznego w ramach projektu faktycznie nie podlega podatkowi VAT.

Organ podatkowy w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy w zakresie prawidłowości uznania przez Wnioskodawcę, że odpłatne korzystanie z zasobu geodezyjno-kartograficznego nie podlega podatkowi VAT, ponadto interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego Urzędu Miasta, bowiem obie powyższe kwestie nie były przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj