Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-1118/10/WRz
z 25 stycznia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-1118/10/WRz
Data
2011.01.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
dowody wewnętrzne
księga przychodów i rozchodów
księga przychodów i rozchodów
Istota interpretacji
Czy można dokumentować zakup roślin zielarskich dowodami wewnętrznymi?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura 29 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokumentowania dowodami wewnętrznymi wydatków z tytułu zakupu roślin zielarskich i ziół - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 października 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokumentowania dowodami wewnętrznymi wydatków z tytułu zakupu roślin zielarskich i ziół. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Firma Wnioskodawcy jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT. Podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany jest na zasadach ogólnych. W ramach swojej działalności Wnioskodawca zamierza rozpocząć skup produktów takich jak zioła. Zioła te będą skupowane od rolników i od tzw. „zbieraczy”. Każdorazowy zakup produktów i dla każdego dostawcy dokumentowany będzie za pomocą dowodów wewnętrznych. Dowody te nie będą zawierały podatku VAT, będą wystawione zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 14 ust. 2 pkt 2 (winno być § 14 ust. 2 pkt 2) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), tj. będą zawierały datę i podpis osób, które bezpośrednio dokonały wydatków, określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie dowodów wewnętrznych, spełniających warunki określone w art. 14 ust. 2 pkt 2 (winno być § 14 ust. 2 pkt 2) ww. rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. jest wystarczające do udokumentowania zaistniałej transakcji oraz zaliczenia poniesionych kosztów do podatkowych kosztów uzyskania przychodów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zdarzenie przyszłe, niniejszą interpretację oparto o przepisy prawa podatkowego, w brzmieniu obowiązującym w 2011r., tj. obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:
Przy czym ww. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie określa sposobu dokumentowania poniesionych wydatków, odsyłając w tym zakresie do odrębnych przepisów. W przypadku prowadzenia przez Wnioskodawcę podatkowej księgi przychodów i rozchodów, sposób prowadzenia księgi oraz dokumentowanie znajdujących się w niej zapisów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Stosownie do ww. rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe. W myśl § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia, na udokumentowanie zapisów w księdze dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Natomiast § 14 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia wskazuje, iż dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć m.in. zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0). Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej zamierza rozpocząć skup produktów takich jak zioła. Zioła te będą skupowane od rolników i od tzw. „zbieraczy”. Każdorazowy zakup produktów i dla każdego dostawcy dokumentowany będzie za pomocą dowodów wewnętrznych. Mając na względzie treść powyższych przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie mógł w tej sytuacji dokumentować zapisy w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów, dotyczące kosztów (wydatków) związanych z pozyskiwaniem surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących, sklasyfikowanych pod ww. symbolem PKWiU, na podstawie dowodów wewnętrznych. Tak udokumentowane wydatki z ww. tytułu, o ile ponoszone będą w celu uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów tej działalności. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.