Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-191/10/MK
z 29 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-191/10/MK
Data
2010.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
czynności cywilnoprawne
gmina
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
kapitał zakładowy
kapitał zakładowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
podatek od czynności cywilnoprawnych
podwyższenie kapitału
podwyższenie kapitału
spółka jednoosobowa
spółka jednoosobowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni jako jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego jest – na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – zwolniona z podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego w dniu 14 lipca 2010 r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010 r. (data wpływu – 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie jej kapitału zakładowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), której jedynym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina. W dniu 14 lipca 2010 r. aktem notarialnym Zgromadzenie Wspólników w osobie Burmistrza podjęło uchwałę o zmianie umowy spółki oraz o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki. Kapitał podwyższono o kwotę 1 268 460 zł, pokrytą przez Gminę wpłatą w kwocie 1 000 000 zł i w pozostałej części aportem w postaci użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej. Notariusz nie naliczył i nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego, wskazując jako podstawę prawną art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni jako jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego jest – na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – zwolniona z podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego w dniu 14 lipca 2010 r....


Zdaniem Spółki, w świetle art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jako jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego jest zwolniona z podatku z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego w dniu 14 lipca 2010 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy spółki i jej zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Przy czym w przypadku umowy spółki kapitałowej za jej zmianę uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Określenie spółka kapitałowa oznacza zaś spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską (art. 1a pkt 2 ustawy).

Uwzględniając powyższe, podkreślić należy, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności objętych tym podatkiem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają czynności wymienione w przywołanej regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W zakresie omawianego podatku obowiązek podatkowy z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego spółki powstaje z chwilą podjęcia uchwały w tej sprawie (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy), przy czym ciąży on na spółce (art. 4 pkt 9). Z kolei podstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b).

Wprawdzie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który powołuje się we wniosku o wydanie interpretacji Spółka, wyraźnie stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z ww. podatku, to interpretacja tegoż przepisu w sposób ścisły wyklucza z kręgu uprawnionych podatników spółki kapitałowe, w których jedynym wspólnikiem (akcjonariuszem) jest jednostka samorządu terytorialnego. Taki sposób wykładni norm podatkowych determinuje funkcjonowanie ulg i zwolnień w polskim systemie podatkowym na zasadzie wyjątku od zasady powszechności opodatkowania (określonej w art. 84 Konstytucji RP). Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.


Zgodnie z art. 164 ust. 1 Konstytucji RP podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina, jednakże wolą ustawodawcy określenie innych jednostek samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego następuje na poziomie ustawy (ust. 2). Stąd też konstytutywny charakter dla innych niż gmina jednostek samorządu terytorialnego ma ustawa z 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603 ze zm.). Przewiduje ona w art. 1 ust. 2, że jednostki tego podziału stanowią gminy, powiaty i województwa. Ustrój oraz zadania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zostały uregulowane w szczególności w ustawie z dnia :


  • 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.),
  • 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz. 1590 ze zm.).


Wobec powyższego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest gmina, działa w obrocie prawnym jako podmiot odrębny, posiadający osobowość prawną, i jako taka nie wchodzi w zakres pojęcia „jednostka samorządu terytorialnego”.

Stąd też zmiana umowy spółki rozumiana jako podwyższenie jej kapitału zakładowego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu ciąży na Spółce.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj