Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1007/10-4/AS
z 15 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1007/10-4/AS
Data
2011.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
honorarium
honorarium
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawa autorskie
prawa autorskie
przychody ze stosunku pracy
przychody ze stosunku pracy
umowa o pracę
umowa o pracę


Istota interpretacji
Jeżeli w zawartych umowach o pracę dotyczących należnego wynagrodzenia za określony rezultat pracy uznany za utwór w rozumieniu prawa autorskiego z wyodrębnieniem jaka część wynagrodzenia obejmuje należne honoraria za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów oraz jaka część wynagrodzenia dotyczy innych obowiązków Pracownika, możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu w stosunku do wynagrodzenia stanowiącego przychód za pracę twórczą.



Wniosek ORD-IN 677 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.12.2010 r. (data wpływu 10.12.2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 31.01.2011 r. (data wpływu 04.02.2011 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-1007/10-2/AS z dnia 20.01.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości stosowania 50 % kosztów uzyskania w stosunku do części wynagrodzenia pracowników stanowiącego honorarium za prawa autorskiejest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości stosowania 50 % kosztów uzyskania w stosunku do części wynagrodzenia pracowników stanowiącego honorarium za prawa autorskie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 20.01.2011 r. Nr IPPB2/415-1007/10-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie przedstawienia dokumentu (odpowiednio wypis z KRS - oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów oraz wskazania, czy załączony do wniosku dowód uiszczenia należnej od wniosku opłaty dotyczy wniosku o interpretację z dnia 01.12.2010 r. (zgodnie z przedłożonym raportem opłaty dokonano w dniu 02.09.2010 r. w kwocie 40 zł) w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 31.01.2011 r. (data wpływu 04.02.2011 r., data nadania w placówce pocztowej 02.02.2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: A., Spółka) należy do międzynarodowej grupy A., która jest wspólnym przedsięwzięciem firm N. i S. - globalnych potentatów w dziedzinie innowacyjnych technologii telekomunikacyjnych. Grupa A. została utworzona w celu rozwijania, produkcji i sprzedaży zaawansowanych urządzeń telekomunikacyjnych oraz rozwiązań informatycznych pozwalających na maksymalnie efektywne użytkowanie tych urządzeń. A. współpracuje z większością polskich i międzynarodowych operatorów dostarczając różnorodne rozwiązania i usługi, m.in.: systemy dostępowe, infrastrukturę dla operatorów sieci stacjonarnych, komórkowych, wirtualnych, transportowe sieci optyczne. W Polsce Spółka posiada oddział w W. zajmujący się sprzedażą technologii dla polskich operatorów telekomunikacyjnych, a następnie ich obsługą posprzedażową oraz oddział we W., który stanowi jedno z kilku globalnych centrów badawczo - rozwojowych (Research Development Center) Grupy. Pracownicy Research Development Center, których w zdecydowanej mierze dotyczy niniejszy wniosek (dalej: Pracownicy) prowadzą zaawansowane badania oraz biorą udział w tworzeniu nowych standardów telekomunikacyjnych w ramach 3GPP dla technologii sieci następnej generacji.

W celu prowadzenia działalności gospodarczej Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę różne grupy Pracowników (głównie absolwentów wyższych uczelni technicznych posiadających kwalifikacje z zakresu szeroko rozumianych technologii IT), którzy są bezpośrednimi wykonawcami czynności wskazanych poniżej. Rezultaty działalności poszczególnych grup Pracowników A. są efektem ich zindywidualizowanej i kreatywnej działalności, która prowadzi do powstawania oprogramowania / aplikacji oraz innych rezultatów prac (wymienionych poniżej), dostosowanych do potrzeb oraz sytuacji istniejących na rynku, a tym samym charakteryzujących się innowacyjności, która pozwala utrzymać przewagę konkurencyjną.

Wykonywana przez Pracowników Spółki praca skutkuje powstawaniem następujących utworów:

  • Raporty z prac badawczo rozwojowych.
  • Propozycje ulepszeń standardów technicznych.
  • Wnioski racjonalizatorskie/patentowe.
  • Projekty nowych funkcjonalności.
  • Podręczniki użytkownika.
  • Dokumentacja techniczna tzw. wiedza „how to”.
  • Plany wdrożenia produktów.
  • Dokumenty organizacyjne.
  • Materiały szkoleniowe, wykłady.
  • Projekty graficzne.
  • Kod źródłowy.

Oprócz czynności Wskazanych powyżej, w zakresie obowiązków Pracowników mieszczą się także inne czynności nie będące czynnościami o charakterze twórczym. Można tu wymienić zadania administracyjne, zarządcze, organizacyjne lub techniczne.

Spółka wniosła do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wniosek o udzielenie informacji o zakresie stosowania ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: UPAPP). Przedmiotem wniosku była możliwość traktowania niektórych wyników działań Pracowników Spółki jako pracy twórczej, a tym samym ich rezultatów jako utworów w rozumieniu UPAPP. Spółka wyraziła w nim swoje stanowisko, iż działalność Pracowników, których dotyczył wniosek i realizacja przez nich obowiązków służbowych niewątpliwie przynosi rezultaty, które powinny zostać sklasyfikowane jako utwory będące przedmiotem prawa autorskiego, korzystające z ochrony przewidzianej przez przepisy UPAPP.

W odpowiedzi na wniosek, Spółka otrzymała z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pismo z dnia 22 czerwca 2010 r., w którym wskazano, iż fachowe dzieła, takie jak m.in. raporty, projekty itp. mogą być traktowane jako dzieła twórcze w rozumieniu ogólnej definicji utworu z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.), o ile spełniają zawarte w tej definicji ustawowe przesłanki utworu, czyli stanowią przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze.

Nabycie praw autorskich do stanowiącego utwór projektu, czyli rozporządzenie nim przez autora, upoważnia zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) do zastosowania do wynagrodzenia twórcy z tego tytułu 50%-towej stawki kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli chodzi o wynagrodzenia Pracowników, to jest to możliwe tylko w stosunku „do tej części przychodu, który korzysta z praw autorskich” (cytowane stwierdzenia zawierają dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów objaśnienia do druku PIT-37 za 2009 r.).

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że utworami w rozumieniu prawa autorskiego są programy komputerowe. Jako utwory traktuje się również autorskie wykłady oraz projekty graficzne.

Wraz z niezależnym doradcą A. dokonała oceny wyników pracy Pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach jakie mogą być zakwalifikowane jako utwory w rozumieniu UPAPP. Spółka planuje również dokonywać każdorazowej weryfikacji spełnienia przez konkretny rezultat działalności Pracownika przesłanek do uznania go za utwór w rozumieniu UPAPP. Spółka planuje też wdrożyć system i procedury ewidencjonowania i archiwizowania utworów stworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy. W oparciu o strukturę czasu pracy oraz o system raportowania i ewidencjonowania utworów Spółka zamierza dokonywać wyceny utworów tworzonych przez Pracowników, a w konsekwencji podzielić wynagrodzenie Pracowników na część należną z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz pozostałą część należną z tytułu wykonywania innych zadań pracowniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym A. może uznać, że część wynagrodzenia wypłacanego jej Pracownikom stanowi honorarium z tytułu przeniesienia na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów stanowiących rezultat prac podjętych przez tych Pracowników na rzecz Spółki i zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej UPDOF), stosować do tej części wynagrodzenia koszty w wysokości 50% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone należne składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, których podstawę stanowi ten przychód...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionych powyżej okolicznościach może uznać, że część wynagrodzenia wypłaconego Pracownikom za stworzone utwory stanowi honorarium z tytułu przeniesienia na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów stanowiących rezultat prac tychże Pracowników na rzecz Spółki. W konsekwencji, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF należy przyjąć, że koszty uzyskania przychodów z tego tytułu wynoszą 50% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone należne składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, których podstawę stanowi ten przychód.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórcę z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez niego tymi prawami, wynoszą 50% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone należne składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, których podstawę stanowi ten przychód.

Z treści powyżej przywołanego przepisu wnioskować należy, iż z UPDOF wynikają następujące warunki, których spełnienie uprawnia do stosowania 50% kosztów w odniesieniu do przychodu:

  1. stworzenie przez pracownika - twórcę efektu pracy będącego utworem,
  2. korzystanie przez pracownika - twórcę z praw autorskich lub rozporządzanie przez niego tymi prawami.

Odnośnie pierwszego warunku, w opinii Spółki, działalność Pracowników zatrudnionych do wykonywania określonych we wniosku prac i realizacja przed nich obowiązków służbowych niewątpliwie przynosi rezultaty, które powinny zostać sklasyfikowane jako utwory będące przedmiotem prawa autorskiego. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych posługuje się bowiem w tym zakresie szeroką definicją - zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1, przedmiotem UPAPP jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Tym samym, o przyznaniu ochrony na gruncie UPAPP decyduje wyłącznie przesłanka twórczości oraz indywidualności. Dodatkowo, wystarczy, iż tylko jeden z elementów utworu będzie miał twórczy charakter, by możliwe było uznanie go za podlegający ochronie UPAPP.

Rezultaty prac Pracowników będą podlegać każdorazowej ocenie z punktu widzenia przesłanek pozwalających uznać je za utwór w rozumieniu UPAPP, w szczególności zaś pod warunkiem ich indywidualnego i twórczego charakteru, co najmniej odnośnie do ich formy wyrażenia.

Możliwość uznania rezultatów pracy Pracowników za utwory w rozumieniu prawa autorskiego została potwierdzona pismem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Oznacza to, iż pierwszy z wyżej wskazanych warunków został spełniony.

Należy uznać, iż także drugi warunek wymagany przez przepisy UPDOF jest również spełniony w sytuacji, gdy zgodnie z treścią umowy o pracę zawieranej z Pracownikami, wszelkie prawa autorskie do utworów stworzonych przez Pracownika w ramach świadczenia pracy na rzecz A. przysługują Pracownikowi, który z kolei, w zamian za wynagrodzenie, wyraża zgodę na przeniesienie na pracodawcę przedmiotowych autorskich praw majątkowych i pokrewnych, co do wszelkich utworów objętych ochroną prawa autorskiego, jakie zostaną stworzone w związku z jego zatrudnieniem w Spółce. Należy zwrócić uwagę, że w rezultacie takiego ukształtowania relacji pomiędzy pracodawcą a Pracownikiem nabycie praw do utworów pracowniczych przez pracodawcę następuje nie automatycznie, a niejako pośrednio od Pracownika, na mocy postanowień umowy o pracę.

Taki model nabywania utworów pracowniczych wspierać będzie projektowany system i procedury ewidencjonowania i archiwizowania utworów stworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy, który będzie miał na celu potwierdzanie, iż dochodzi do tworzenia utworów w rozumieniu UPAPP i rozporządzania przez Pracowników majątkowymi prawami autorskimi w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych.

Powyższe argumenty wskazują, iż zostaną spełnione obydwie przesłanki przewidziane przez przepisy UPDOF do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

Dodatkowo warto również wskazać, iż orzecznictwo i literatura wskazują na dodatkowe elementy o charakterze operacyjnym, które powinny uzupełniać stosowanie powyżej opisanego rozwiązania i zapewniać jego prawidłowe funkcjonowanie, a mianowicie:

  1. w przypadku każdego pracownika określane jest honorarium za przeniesienie praw autorskich do tych rezultatów prac, które stanowią utwory w rozumieniu prawa autorskiego,
  2. powyższe zasady znajdują swój wyraz w umowach o pracę zawartych przez Spółkę z Pracownikami oraz regulaminie wynagradzania,
  3. rezultaty prac kwalifikowane jako utwory są przez Spółkę archiwizowane.

Zgodnie z tezą wyroku NSA z dnia 22 lutego 2001 r. (SA/Sz 1966/99) „z umowy o pracę powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych, ponieważ tylko takie wyróżnienie daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%.”

Warunek ten będzie spełniony, gdyż Spółka zamierza wdrożyć system wyceny utworów tworzonych przez Pracowników opisany powyżej, tj. dokonywana będzie weryfikacja spełnienia przez konkretny rezultat działalności Pracownika przesłanek do uznania go za utwór w rozumieniu UPAPP oraz przeprowadziła analizy, które pozwalają oszacować wartość honorarium przysługującego każdemu Pracownikowi z tytułu przeniesienia praw autorskich.

Jak wskazano powyżej, kwestie te zostaną uregulowane w umowach i regulacjach obowiązujących w stosunkach pomiędzy Pracownikiem a Spółką. Umowy te precyzować będą jaka część wynagrodzenia obejmuje honorarium z tytułu przeniesienia na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów, a jaka dotyczy innych obowiązków w ramach danego stanowiska pracy (funkcji/roli). W konsekwencji podwyższone koszty uzyskania przychodów będą stosowane tylko do tej części wynagrodzenia stanowiącej honorarium, której udział został oszacowany w osobnej analizie wykonanej przez niezależnego eksperta.

Stworzone w ramach stosunku pracy utwory będą przyjmowane przez pracodawcę oraz odpowiednio archiwizowane, co wypełnia również trzeci z wyżej wskazanych warunków.

Podsumowując, zdaniem Spółki przedstawione powyżej okoliczności pozwalają na stosowanie wobec tej części wynagrodzenia Pracowników, która stanowi honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich 50% kosztów uzyskania przychodu, na zasadach opracowanych i przedstawionych przez Spółkę w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m. in. z tytułu stosunku pracy, co do zasady, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie jednej, pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Jednakże warunkiem zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Na mocy art. 1 ust. 1 powołanej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), wzornictwa przemysłowego, architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne, urbanistyczne, muzyczne i słowno - muzyczne art. 1 ust. 2 pkt 1, 5, 6, 7 ww. ustawy. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną (art. 1 ust. 3 ww. ustawy).

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie ustępem 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. W razie wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim, jak i nie będących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Zaznaczyć należy, że fakt korzystania przez pracownika z prawa autorskiego powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o pracę, gdyż warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, która jest wspólnym przedsięwzięciem firm - globalnych potentatów w dziedzinie innowacyjnych technologii telekomunikacyjnych, została utworzona w celu rozwijania, produkcji i sprzedaży zaawansowanych urządzeń telekomunikacyjnych oraz rozwiązań informatycznych pozwalających na maksymalnie efektywne użytkowanie tych urządzeń. Spółka współpracuje z większością polskich i międzynarodowych operatorów dostarczając różnorodne rozwiązania i usługi, m.in.: systemy dostępowe, infrastrukturę dla operatorów sieci stacjonarnych, komórkowych, wirtualnych, transportowe sieci optyczne.

Pracownicy Spółki prowadzą zaawansowane badania oraz biorą udział w tworzeniu nowych standardów telekomunikacyjnych w ramach 3GPP dla technologii sieci następnej generacji.

W celu prowadzenia działalności gospodarczej Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę różne grupy Pracowników, którzy są bezpośrednimi wykonawcami czynności wskazanych we wniosku. Rezultaty działalności poszczególnych grup Pracowników Spółki są efektem ich zindywidualizowanej i kreatywnej działalności, która prowadzi do powstawania oprogramowania / aplikacji oraz innych rezultatów prac, dostosowanych do potrzeb oraz sytuacji istniejących na rynku, a tym samym charakteryzujących się innowacyjności, która pozwala utrzymać przewagę konkurencyjną.

Oprócz czynności Wskazanych powyżej, w zakresie obowiązków Pracowników mieszczą się także inne czynności nie będące czynnościami o charakterze twórczym.

Spółka wniosła do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wniosek o udzielenie informacji o zakresie stosowania ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przedmiotem wniosku była możliwość traktowania niektórych wyników działań Pracowników Spółki jako pracy twórczej, a tym samym ich rezultatów jako utworów w rozumieniu UPAPP.

W odpowiedzi na wniosek, Spółka otrzymała z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pismo, w którym wskazano, iż fachowe dzieła, takie jak m.in. raporty, projekty itp. mogą być traktowane jako dzieła twórcze w rozumieniu ogólnej definicji utworu z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, o ile spełniają zawarte w tej definicji ustawowe przesłanki utworu, czyli stanowią przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze.

Spółka planuje dokonywać każdorazowej weryfikacji spełnienia przez konkretny rezultat działalności Pracownika przesłanek do uznania go za utwór w rozumieniu UPAPP. Spółka planuje też wdrożyć system i procedury ewidencjonowania i archiwizowania utworów stworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy. W oparciu o strukturę czasu pracy oraz o system raportowania i ewidencjonowania utworów Spółka zamierza dokonywać wyceny utworów tworzonych przez Pracowników, a w konsekwencji podzielić wynagrodzenie Pracowników na część należną z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz pozostałą część należną z tytułu wykonywania innych zadań pracowniczych.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż jak wyżej wykazano o zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy podatkowej, decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego, pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu.

Zatem tylko wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez pracownika, jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,
  • umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych oraz prowadzona jest stosowna dokumentacja w tym zakresie, tj. ewidencja pracy twórczej pracownika, w formie przyjętej przez strony
  • do przychodu z tego źródła mogą być zastosowane podwyższone 50% koszty uzyskania przychodu, zgodnie z treścią powołanego art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyjmując za Spółką, że wykonywane - szczegółowo omówione w opisie stanu faktycznego efekty pracy Pracowników - stanowią utwór w rozumieniu definicji zawartej w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do czego organ podatkowy nie jest uprawniony, stwierdzić należy, iż możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w zawartych umowach o pracę zostaną uregulowane stosunki pomiędzy Pracownikiem a Spółką, Umowy będą precyzować jaka część wynagrodzenia obejmuje honoraria z tytułu przeniesienia na Spółkę praw majątkowych do utworów oraz jaka część wynagrodzenia dotyczy innych obowiązków Pracownika.

Reasumując, mając na uwadze doprecyzowania w zawartych umowach o pracę dotyczących należnego wynagrodzenia za określony rezultat pracy uznany za utwór w rozumieniu prawa autorskiego z wyodrębnieniem jaka część wynagrodzenia obejmuje należne honoraria za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów oraz jaka część wynagrodzenia dotyczy innych obowiązków Pracownika, możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu w stosunku do wynagrodzenia stanowiącego przychód za pracę twórczą.

Należy jednak podkreślić, iż przedmiotu niniejszej interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w kwestii uznania efektów pracy poszczególnych Pracowników Spółki za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie są przepisami prawa podatkowego.

W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów, a tym samym do stwierdzenia, czy efektem pracy poszczególnych pracowników Spółki jest powstanie utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Końcowo - odnosząc się do przywołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego - wskazać należy, iż wyrok ten dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z treścią art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj