Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-834/10-6/NS
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-834/10-6/NS
Data
2010.10.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
trwały zarząd
trwały zarząd
zadania publiczne
zadania publiczne


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.



Wniosek ORD-IN 575 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 24 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) oraz 21 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)”. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 24 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) oraz 21 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany składa wniosek o częściowe umorzenie pożyczki z WFOŚiGW udzielonej na zadanie pn. „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków”. Środki z umorzenia zostaną przeznaczone na zadania inwestycyjne w zakresie Termomodernizacji obiektów szkolnych.

Ze złożonych w dniach 30 września 2010 r. i 27 października 2010 r. uzupełnień do wniosku wynika, iż:

  1. Zadanie pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)” jest sklasyfikowane jako powiatowe własne z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).
    Zakres rzeczowy przedmiotowego zadania inwestycyjnego obejmuje wykonanie prac:
    • ocieplenie ścian zewnętrznych budynku; zastosowana zostanie metoda lekka-mokra, bezspoinowa, klejenie płyt styropianu do ściany wraz z okołkowaniem; izolacje ociepleniowe ścian zostaną wykonane styropianem 14 cm oraz tynk cienkowarstwowy, mineralny, malowany farbami silikonowymi, w części cokołowej projektuje się zastosować tynk mozaikowy – pow. 1.655,67 m2,
    • ocieplenie ścian przy gruncie – zostanie wykonana izolacja pionowa fundamentów polistyrenem ekstrudowanym gr. 14 cm – pow. 161,05 m2,
    • ocieplenie stropodachu niewentylowanego – pow. 1.460,20 m2,
    • ocieplenie stropu w pomieszczeniu nieużytkowym – pow. 14,21 m2,
    • ocieplenie dachu pokrytego blachą trapezową – pow. 10,21 m2,
    • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej – pow. 322,43 m2,
    • docieplenie ościeży – pow. 175,23 m2,
      Roboty budowlane związane z dociepleniem budynku:
    • odkopanie ścian piwnicznych, naprawa i uzupełnienie tynków zewnętrznych i wewnętrznych,
    • wykonanie nowej izolacji pionowej ścian piwnic,
    • wykonanie opaski betonowej przy budynku,
    • obróbki blacharskie, montaż podokienników, rynien i rur spustowych,
    • odprowadzenie wody deszczowej,
    • montaż daszku i barierek,
    • malowanie elementów stalowych – istniejące barierki.
      Dane ogólne:
    • powierzchnia zabudowy – 1.509,76 m2,
    • kubatura – 12.017,90 m3,
    • wysokość budynku – 11,80 m.
  2. Obiekt jest własnością Wnioskodawcy. Zrealizowana inwestycja pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)” nie będzie służyć Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  3. Wnioskodawca przekazał obiekt, którego dotyczy inwestycja nieodpłatnie w trwały zarząd Zespołowi Szkół Zawodowych . Zespół Szkół Zawodowych prowadzi działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług. Budynek Warsztatów Szkolnych (…) jest integralną częścią szkoły i w myśl ustawy o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), przeznaczony jest do realizacji praktycznej nauki zawodu uczniów szkoły. W budynku Warsztatów Szkolnych wynajmowane są pomieszczenia osobom prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie umowy najmu. Dochody z ww. umów są zwolnione od VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany, zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług do rozliczeń podatkowych w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Prezydenta Miasta, dla realizacji projektu inwestycyjnego, dofinansowywanego ze środków umorzenia pożyczki z WFOŚiGW, ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)”...

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w odpowiedzi z dnia 24 września 2010 r. na wezwanie do uzupełnienia wniosku), Miasto będące podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych, przy realizacji projektu inwestycyjnego pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)”, częściowo finansowanego środkami WFOŚiGW, nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku VAT, a zatem podatek VAT traktować należy jako kwalifikowany.

W odniesieniu do art. 86 ust. 1 ustawy, realizacja projektu nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi w zakresie, w którym przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją ww. inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z § 1 ust. 2 Statutu Miasta, „Miasto jest miastem na prawach powiatu. Pod pojęciem Miasto należy rozumieć gminę Miasto”. Reasumując zapis ze statutu Miasto jest zarówno gminą, jak i powiatem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m. in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany składa wniosek o częściowe umorzenie pożyczki z WFOŚiGW udzielonej na zadanie pn. „Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków”. Środki z umorzenia zostaną przeznaczone na zadania inwestycyjne w zakresie Termomodernizacji obiektów szkolnych. Zadanie pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)” jest sklasyfikowane jako powiatowe własne z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Zakres rzeczowy przedmiotowego zadania inwestycyjnego obejmuje m. in.: ocieplenie ścian zewnętrznych budynku, ocieplenie ścian przy gruncie, ocieplenie stropodachu niewentylowanego, ocieplenie stropu w pomieszczeniu nieużytkowym, ocieplenie dachu pokrytego blachą trapezową, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, docieplenie ościeży. Roboty budowlane związane z dociepleniem budynku będą obejmowały: odkopanie ścian piwnicznych, naprawę i uzupełnienie tynków zewnętrznych i wewnętrznych, wykonanie nowej izolacji pionowej ścian piwnic, wykonanie opaski betonowej przy budynku, obróbki blacharskie, montaż podokienników, rynien i rur spustowych, odprowadzenie wody deszczowej, montaż daszku i barierek, malowanie elementów stalowych – istniejące barierki. Obiekt jest własnością Wnioskodawcy. Zrealizowana inwestycja nie będzie służyć Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca przekazał obiekt, którego dotyczy inwestycja nieodpłatnie w trwały zarząd Zespołowi Szkół Zawodowych . Zespół Szkół Zawodowych prowadzi działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 561 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W świetle powyższego, przekazanie efektów realizacji wskazanego projektu Dyrektorowi Szkoły w trwały zarząd, będzie nieodpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl cytowanych powyżej przepisów ustawy o samorządzie powiatowym, zadania obejmujące sprawy edukacji publicznej, tj. w przedmiotowej sprawie termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Zawodowych, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tego obiektu w trwały zarząd jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przekazanie w trwały zarząd majątku powstałego w trakcie realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie inwestycji odbędzie się w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 4 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie powiatowym).

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)”, a w konsekwencji również do ubiegania się o jego zwrot.

Reasumując, Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług do rozliczeń podatkowych w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez Prezydenta Miasta, nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów usług w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)”, na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o opisane zdarzenie przyszłe i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Warsztatów Szkolnych Zespołu Szkół Zawodowych (…)”. Wniosek w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynków szkolnych - Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej (…)” został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2010 r. nr ILPP1/443-834/10-5/NS. Natomiast kwestia dotycząca możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Termomodernizacja budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (…)” została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2010 r. nr ILPP1/443-834/10-7/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj