Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-846/10/PK
z 28 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-846/10/PK
Data
2011.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia
usługi tłumaczenia
usługi tłumaczenia


Istota interpretacji
określenia miejsca świadczonych usług nagrań lektorskich lub dźwiękowych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010r. (data wpływu 29 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczonych usług nagrań lektorskich lub dźwiękowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczonych usług nagrań lektorskich lub dźwiękowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zamierza świadczyć na rzecz rozmaitych podmiotów usługi, określane przez Wnioskodawcę zbiorczą nazwą „nagrania lektorskie" lub „nagrania dźwiękowe". Usługi takie świadczone były w przeszłości, w tym przez poprzednika prawnego Wnioskodawcy - według poniższego schematu.

Efektem końcowym tej usługi jest nagrywanie dźwięku - zazwyczaj jest to głos lektora, a jednostką rozliczeniową jest zawsze 1 nagrana minuta. Nagranie dokonywane jest na podstawie dostarczonego przez kontrahenta materiału (np. tekstu książki). Od kontrahentów Wnioskodawcy - nabywców usługi - zależy wykorzystanie nagrań, np. do reklam, gier, książek, filmów. Wnioskodawca nie dokonuje nagrań z użyciem własnych środków, lecz zleca ich wykonanie podwykonawcom (podmiotom zewnętrznym).

W układzie chronologicznym porządek wykonywanych czynności ich przedmiot przedstawia się następująco:

ETAP I - otrzymanie zlecenia od klienta

Zlecenie na nagrywanie dźwięku Wnioskodawca otrzymuje drogą elektroniczną. Zlecenie otrzymane przez Wnioskodawcę może obejmować wykonanie kompleksowej usługi czyli tłumaczenie tekstu (pliku) i nagranie przetłumaczonego tekstu (nagranie dźwięku) lub też jedynie nagranie dostarczonego tekstu (nagranie dźwięku). Wraz ze zleceniem Wnioskodawca otrzymuje wszelkie instrukcje dotyczące rodzaju nagrania, języka, formatu pliku, częstotliwości próbkowania, głębokości bitowej, ilości kanałów (mono lub stereo), szybkości czytania tekstu, preferencje dotyczące barwy i intonacji głosu lektora, płci, wieku itd.

ETAP II - tłumaczenie tekstów

Jeżeli kontrahent zamówił kompleksową usługę, w zakres której wchodzi tłumaczenie tekstów oraz nagrywanie dźwięku, plik jest przekazywany do tłumaczenia.

ETAP III - znalezienie podwykonawcy do wykonania usługi

Po otrzymaniu zlecenia pracownicy działu sprzedaży oraz działu rekrutacji poszukują podwykonawcy, który byłby w stanie wykonać zlecenie zgodnie z wytycznymi kontrahenta Wnioskodawcy. Obecnie Wnioskodawca współpracuje z kilkoma firmami wykonującymi tego typu usługi w kraju oraz za granicą.

Ze względu na brak możliwości technicznych sama usługa nagrywania dźwięku nie może być wykonana przez pracowników Wnioskodawcy (brak studia nagraniowego oraz pracowników posiadających określone kwalifikacje lektorskie niezbędne dla poprawnego wykonywania usługi).

ETAP IV - przesłanie wytycznych dotyczących realizacji zamówienia do firmy będącej wykonawcą danego projektu Po zakończonym procesie rekrutacyjnym i wybraniu podwykonawcy, który może wykonać kompleksowo zlecenie, drogą elektroniczną przesyłane są wszelkie wskazówki niezbędne do wykonania usługi tzn. język, format pliku w którym ma zostać zapisane nagranie dźwiękowe, częstotliwości próbkowania, głębokości bitowej, ilości kanałów (mono lub stereo), szybkości czytania tekstu, preferencje dotyczące barwy i intonacji głosu lektora, płci, wieku itd. Całość usługi nagrania dźwięku wykonywana jest przez firmę zewnętrzną, która posiada odpowiednie możliwości techniczne (studio nagrań, oprogramowanie komputerowe do realizacji nagrań audio, specjalistyczny program komputerowy do weryfikacji szybkości czytanych słów, zachowania odpowiednich odstępów czasowych pomiędzy czytanym tekstem) oraz zasoby ludzkie do wykonania usługi.

ETAP V - przesłanie nagranych plików przez podwykonawcę

Po zakończonym procesie nagrania dźwięku podwykonawca przesyła gotowe nagrania w formie plików muzycznych (mp3 bądź wav) zapisanych zgodnie z wytycznymi otrzymanymi od klienta. Przesłanie plików odbywa się pocztą elektroniczną bądź za pomocą katalogu do transferu danych, utworzonego na serwerze FTP (File Transfer Protocol, ang. protokół transmisji plików - protokół typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie plików z i na serwer poprzez sieć TCP/IP). Katalog FTP jest to specjalnie wyznaczone miejsce na serwerze Wnioskodawcy, do którego dostęp otrzymuje podwykonawca Wnioskodawcy, i z którym podwykonawca może się połączyć jedynie za pomocą sieci Internet. Po zalogowaniu się do serwera FTP, podwykonawca i Wnioskodawca mogą pobrać plik, bądź pliki z katalogu na tym serwerze lub też je tam umieścić. Taki sposób dostarczania plików jest przede wszystkim bezpieczny, gdyż nie ma możliwości uszkodzenia pliku podczas jego transferu, jak również umożliwia zachowanie poufności transferowanych danych. Dodatkowym atutem stosowanej drogi przekazu danych jest to, iż za pośrednictwem transferu FTP Wnioskodawca i jego podwykonawcy mogą przesyłać w całości pliki o dużej objętości, co nie jest możliwe przy pomocy poczty elektronicznej ze względu na limit wielkości przesyłanych danych.

ETAP VI - weryfikacja poprawności wykonania usługi

Po otrzymaniu gotowych plików pracownicy działu sprzedaży Wnioskodawcy weryfikują techniczną poprawność wykonania usługi, czyli czy nagrany dźwięk jest wolny od trzasków i innych zakłóceń, czy jest on nagrany zgodnie ze specyfikacją kontrahenta.

ETAP - VII - przesłanie kontrahentowi finalnego pliku

Ostatnim etapem pracy nad nagraniami dźwiękowymi jest dostarczenie kontrahentowi gotowego pliku przygotowanego zgodnie z wytycznymi. Przesłanie finalnego pliku odbywa się drogą elektroniczną w sposób opisany w punkcie ETAP V.

Spółka której Wnioskodawca jest następcą prawnym, uzyskała z Głównego Urzędu Statystycznego - Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych opinię z dnia 6 grudnia 2006r. znak ... wskazującą, iż opisane powyżej usługi stanowią „Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" przyporządkowane do grupowania 92.32.10-00.00 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Nabywcami usługi będą potencjalnie podmioty polskie, jak również mające siedzibę za granicą i spełniające w ocenie Wnioskodawcy wymogi uznania ich za podatnika w rozumieniu art. 28a u.p.t.u. Jednocześnie Wnioskodawca zakłada, iż nie będzie świadczył usług, o których mowa w art. 28b ust. 4 u.p.t.u., i sytuacje takie wyłącza z zakresu swego zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miejscem świadczenia usług opisanych przez Wnioskodawcę usługi nagrań lektorskich, świadczonych na rzecz zagranicznych kontrahentów spełniających warunki uznania ich za podatników w rozumieniu art. 28a u.p.t.u. z wyłączeniem świadczenia w sposób opisany w art. 28b ust. 4 u.p.tu., nie będzie w oparciu o art. 28b ust. 1 - 3 u.p.t.u. terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a tym samym Wnioskodawca nie musi naliczać w związku z ich świadczeniem podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia opisanych usług nagrań lektorskich, świadczonych na rzecz zagranicznych kontrahentów spełniających warunki uznania ich za podatników w rozumieniu art. 28a u.p.tu., z wyłączeniem świadczenia w sposób opisany w art. 28b ust. 4 u.p.tu., nie będzie - w przypadkach opisanych w art. 28b ust. 1-3 u.p.t.u. - terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a tym samym Wnioskodawca nie musi naliczać w związku z ich świadczeniem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2010r. zasadami ustalania miejsca świadczenia usług na potrzeby podatku od towarów i usług, generalna zasada stanowi, iż miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n (art. 28b ust. 1 u.p.tu.). Ustawa wprowadziła przy tym artykułem 28a u.p.t.u. definicję podatnika, która to definicja abstrahuje od możliwości rozliczenia podatku od wartości dodanej przez nabywcę. Innymi słowy niezależnie od tego, czy nabywca ma siedzibę w kraju Unii Europejskiej, czy innym, jeżeli spełnia warunki uznania go za podatnika w rozumieniu art. 28a u.p.tu., miejscem świadczenia usługi nie podlegającej wyjątkowym zasadom ustalania miejsca świadczenia będzie miejsce siedziby nabywcy lub inne miejsce określone w art. 28b ust. 1-3 u.p.t.u. W żadnym jednak wypadku (pomijając art. 28b ust 4 u.p.tu.) nie będzie to terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Usługi nagrań dźwiękowych nie są usługami, do których stosuje się art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j lub 28n u.p.tu. W wypadku zatem świadczenia ich na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a u.p.t.u., nie posiadających siedziby ani miejsca wykonywania działalności w Polsce, wykluczone jest opodatkowanie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Tym samym Wnioskodawca nie będzie naliczał, odprowadzał i wykazywał ma fakturach VATu od takich usług. Winien natomiast wystawić faktury z danymi określonymi w przepisie § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu powyższego wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału <miejsce świadczenia="" przy="" świadczeniu="" usług="">:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej

ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Za podatników będą uznawane również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. W Polsce oraz w innych krajach UE wykonywanie takiej działalności wiąże się ze statusem podatnika VAT. Jednak status podatnika według tej definicji nie jest, co do zasady, uzależniony od rejestracji do VAT jako podatnika VAT czynnego. Dlatego podatnikiem według tych regulacji jest podatnik VAT czynny oraz korzystający ze zwolnienia.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie z brzmieniem przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2010r. co do zasady gdy usługa świadczona jest na rzecz podatnika (według definicji ustawowej z art. 28a ustawy), miejsce jej świadczenia będzie znajdować się w kraju, w którym posiada on siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (dotyczy osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą). Tę zasadę ogólną będziemy stosować, gdy usługa będzie świadczona na rzecz podatnika i przepisy < art. 28e, 28f, 28g, 28i, 28j, 28n ustawy > nie będą przewidywać specjalnych zasad ustalania miejsca świadczenia.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi.

Mając na uwadze, iż nabywca usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest podatnikiem z siedzibą poza terytorium Polski i jeżeli nabywca ten nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności, dla którego to miejsca mogłaby być świadczona prze Wnioskodawcę, tym samym miejscem świadczenia usługi przez Wnioskodawcę i ewentualnie jej opodatkowania znajduje się w kraju siedziby nabywcy. Co za tym idzie przedmiotowa usługa nie będzie opodatkowana w Polsce.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 ww. artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Na mocy § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 25 ust. 1 powołanego rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Natomiast ust. 3 tego paragrafu stanowi, że faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do § 25 ust. 4 ww. rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest terytorium kraju siedziby nabywcy usługi, na którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę. W związku z tym usługa ta powinna być udokumentowana przez Spółkę fakturą VAT, wystawiona na zasadach określonych w przepisach § 25 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj