Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-894/10-4/KOM
z 28 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-894/10-4/KOM
Data
2011.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży
ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obowiązek ewidencyjny
obrót
obrót
sprzedaż wysyłkowa
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
Obowiązek ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub kurierem) za pomocą kasy rejestrującej w przypadku, gdy zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty i banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy i w przypadku, gdy zapłata za towar w całości następuje gotówką.



Wniosek ORD-IN 239 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10.12.2010r. (data wpływu 14.12.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 29.11.2010r. znak IPPP2/443-894/10-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 06.12.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub kurierem) za pomocą kasy rejestrującej jest:

  • prawidłowe - w przypadku, gdy zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty i banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy,
  • prawidłowe w przypadku, gdy zapłata za towar w całości następuje gotówką.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub kurierem) za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10.12.2010r. (data wpływu 14.12.2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy zajmuje się sprzedażą wysyłkową i bezpośrednią. Towar wysyłany jest poprzez pocztę, jak również przesyłkami kurierskimi. Zapłata za sprzedaż wysyłkową następuje za pośrednictwem banku, poczty lub przewoźnika kurierskiego. Sprzedaż bezpośrednia, za gotówkę jest w punkcie odbiorczym.

Firma wystawia faktury VAT dla firm, w których uwidoczniony jest: numerem NIP, adres odbiorcy towaru, nazwa towaru, kwota netto, stawka podatku VAT oraz kwota brutto do zapłaty.

Na kasie rejestrującej odnotowywane są wszystkie sprzedawane towary za gotówkę osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie rejestruje na kasie sprzedaży wysyłkowej opłacanej za pośrednictwem banku (na rachunek bankowy firmy) oraz opłacanej na poczcie lub u przewoźnika kurierskiego. Obowiązek posiadania kasy fiskalnej powstał od dnia 01.10.2010r. Firma nie prowadzi sprzedaży wysyłkowej paliw płynnych, gazowych ani żadnych innych towarów wymienionych w paragrafie 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Dowody dokumentujące transakcje dokonane za pośrednictwem poczty, banku lub kuriera są ewidencjonowane. Są to:

  • listy przewozowe na których widnieje imię, nazwisko, adres odbiorcy towaru oraz nazwa towaru, cena jednostkowa wartość i ilość nabytego towaru;
  • przelewy bankowe lub dowody zapłaty dokonane za pośrednictwem poczty, banku lub kuriera

Firma kurierska przekazuje na konto Wnioskodawcy kwoty zbiorcze od kilku kontrahentów. Firma prowadzi ewidencję sprzedaży, robi zestawienia wysyłek do kontrahentów dokonanych za pośrednictwem kurierów. Każda zapłata jest identyfikowana i podporządkowana do odpowiedniego listu przewozowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wpłaty za towar w sprzedaży wysyłkowej, dokonane na rachunek bankowy firmy lub za pośrednictwem poczty, przewoźnika kurierskiego powinny być ewidencjonowane na kasie rejestrującej...
  2. Czy firma prawidłowo postępuje rejestrując na kasie fiskalnej tylko sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy zakupują towar w punkcie sprzedaży bezpośredniej (za gotówkę)...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy,

  • na kasie rejestrującej należy wykazywać sprzedaż bezpośrednią za gotówkę w punkcie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
  • dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą należy wystawiać faktury VAT,
  • opłat ze sprzedaży wysyłkowej wpływających za pośrednictwem banku, poczty lub przewoźnika kurierskiego nie należy rejestrować na kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży wysyłkowej (pocztą lub kurierem) za pomocą kasy rejestrującej:

  • w przypadku, gdy zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty i banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy – uznaje się za prawidłowe;
  • w przypadku, gdy zapłata za towar w całości następuje gotówką – uznaje się za prawidłowe.

Ad.1) Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797). Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła,

- przy czym: powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2010 r., a w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opartą na sprzedaży wysyłkowej. Do dnia 01.10.2010r. nie miał obowiązku instalowania kasy rejestrującej, czyli korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Z prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji wynika, jakiej konkretnie dostawy dotyczy dane zamówienie. Wynikają z niej również dane osoby kupującej: imię i nazwisko, produkt kupowany, wyszczególnienie ceny poszczególnych elementów transakcji oraz adresem. Firma prowadzi ewidencję sprzedaży, robi zestawienia wysyłek do kontrahentów dokonanych za pośrednictwem kurierów. Każda zapłata jest identyfikowana i podporządkowana do odpowiedniego listu przewozowego.

Zapłata dokonywana jest wyłącznie na konto bankowe firmy, sporadycznie w gotówce przy odbiorze w punkcie odbiorczym. Na podstawie posiadanych dowodów można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

W oparciu o przedstawione we wniosku okoliczności oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że gdy zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, to na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

Organ podatkowy pragnie jednak zauważyć, że od 01 stycznia 2011r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  • do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Czynność dostawy towarów w systemie wysyłkowym została umieszczona w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r.

Ad.2) Z opisu stanu faktycznego wynika również, że w sporadycznych przypadkach Wnioskodawca przyjmuje zapłatę za sprzedany towar w gotówce. Tak się dzieje przy odbiorze osobistym zakupionego towaru przez klienta w punkcie odbiorczym. W takim przypadku wpłaty dokonywane bezpośrednio gotówką, będą podlegały ewidencji na kasie rejestrującej, bowiem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do korzystania ze zwolnienia określonego § 2 ust.1 pkt 1 w powiązaniu z pkt 37 załącznika do rozporządzenia. Zatem Wnioskodawca musi ewidencjonować taką sprzedaż na kasie rejestrującej.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 5 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2010r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Wnioskodawca podał we wniosku, że z dniem 01.10.2010r. powstał u niego obowiązek posiadania kasy fiskalnej, wobec powyższego zobowiązany jest on do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Należy ponownie zauważyć, że przepisami regulującymi wyżej opisane zagadnienie od dnia 01 stycznia 2011r. są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), tj. § 3 ust. 1 pkt 2, ust.6, ust.7.

Reasumując, w oparciu o powołane wyżej przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2009r. (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1797) należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z tytułu tych transakcji sprzedaży wysyłkowej towarów, które spełniają wyżej wymienione warunki.

Jednakże w sytuacji, gdy odbiór towaru następuje osobiście (a nie wysyłkowo), a zapłata gotówką, nie ma zastosowania zwolnienie określone w poz. 37 załącznika, a transakcje takie muszą być zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.

Natomiast, jeżeli Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży osobiście i zapłata będzie następowała za pośrednictwem banku lub poczty na rachunek bankowy Wnioskodawcy, może on korzystać (do 31 grudnia 2010r. na podstawie § 2 rozp. z dnia 23.12.2009r. w związku z poz. 37 załącznika, a następnie do 31 grudnia 2012r. na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozp. z dnia 26.07.2010r. w związku z poz. 36 załącznika) ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej nawet po przekroczeniu limitu w wysokości 40000 zł.

Należy podkreślić, iż możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie przepisów ww. rozporządzeń istnieje pod warunkiem, że Wnioskodawca spełnia określone przez ustawodawcę wymogi dotyczące prowadzenia szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty i nie prowadzi sprzedaży wysyłkowej paliw płynnych, gazowych ani żadnych innych towarów wymienionych w § 4 tychże rozporządzeń.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj