Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1137/10/SK
z 27 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1137/10/SK
Data
2011.01.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
urząd pracy
urząd pracy
wyposażenie
wyposażenie


Istota interpretacji
możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia sfinansowanych ze środków pochodzących z Urzędu Pracy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Organu 9 listopada 2010r.), dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia sfinansowanych ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2010r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na zakup wyposażenia sfinansowanych ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jako osoba bezrobotna wystąpiła z wnioskiem o przyznanie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. W dniu 21 czerwca 2010r. Urząd Pracy podpisał z Wnioskodawczynią umowę „O przyznaniu z Funduszu Pracy i EFS środków na podjecie działalności gospodarczej w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, Rożne drogi - jeden cel, POKL poddziałanie 6.1.3". Z dniem 1 lipca 2010r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz jest podatnikiem podatku VAT).

Środki przyznane na rozpoczęcie działalności gospodarczej stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U. UE L 379 z 28 grudnia 2006r. str. 5). Środki w kwocie 18.000 PLN wpłynęły na prywatne konto Wnioskodawczyni przed zarejestrowaniem działalności. Pełne brzmienie podstawy prawnej przyznanej dotacji jest następujące: "ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69 poz. 415 z późn. zm.), ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2009r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 62, poz. 512 z późn. zm.)”.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego (PKD.71.12.Z) oraz doradztwa IT (PKD.62.XX.Z). Większość pracy wykonywana jest przy pomocy komputera. Za pieniądze z dotacji zakupione zostało wyposażenie do małego biura prowadzonego w mieszkaniu w tym: biurko, krzesło biurowe, laptop wraz ze stacja dokującą, drukarka sieciowa oraz nowy monitor do starego prywatnego komputera stacjonarnego (przekazanego z dniem 1 lipca 2010r. na rzecz firmy), jak również drobne materiały biurowe i eksploatacyjne. Wszystkie pieniądze zostały wydatkowane po rozpoczęciu działalności gospodarczej.

Ze względu na cenę (poniżej 3.500 netto), żadnej z tych rzeczy Wnioskodawczyni nie wprowadziła do rejestru środków trwałych. Wszystko, łącznie z komputerami (stacjonarnym i laptopem) zostało wpisane do ewidencji wyposażenia. Poniesione wydatki na zakup wyposażenia zostały wprowadzone do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w cenie netto, jako koszty w miesiącu ich zakupu. Jako czynny płatnik VAT Wnioskodawczyni odliczyła zapłacony podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki na zakup składników majątku nie zaliczonych do środków trwałych, a więc stanowiących wyposażenie oraz materiały biurowe, poniesione ze środków z Urzędu Pracy można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki powyższe można uznać za koszt uzyskania przychodu, ponieważ spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. pozostają w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  2. nie znajdują się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  3. są należycie udokumentowane (faktura VAT).

Wydatki na nabycie sprzętu i urządzeń, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł sfinansowanych ze środków otrzymanych Urzędu Pracy mogą zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w miesiącu oddania ich do używania i wpisane do rejestru wyposażenia.

Podstawa prawna przyznanej dotacji (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2009r. w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009r. Nr 62, poz. 512 z późn. zm.)) wskazuje, iż dotacja została przyznana w oparciu o art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.- winno być t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności w oparciu o art. 46 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są wolne od podatku dochodowego. Powyższy punkt nie został wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129. (winno być art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle powyżej przytoczonych argumentów, wydatki związane z zakupem wyposażenia oraz materiałów eksploatacyjnych Wnioskodawczyni traktuje, jako koszty uzyskania przychodów powstałe w miesiącu ich zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zgodnie z § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), przez wyposażenie rozumieć należy - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych. Przy czym, dokonując kwalifikacji podatkowej w ww. zakresie pod uwagę bierze się wartość jednostkową pojedynczej sztuki kompletnego i zdatnego do używania nabytego składnika majątku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj