Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-610/12/AZ
z 24 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2012r. (data wpływu 20 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „xxx” w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „xxx” w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2012r. (data wpływu 20 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-610/12/ AZ z dnia10 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (Zainteresowany) jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Zainteresowany jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako LGD w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich, rozporządzenia rady (WE) nr 1689/2005 z dnia 20 września 2005r.,w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dz. UE L 277/1 z dnia 21 października 2005r. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowany złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.W ramach tego działania Zainteresowany będzie realizować projekty współpracy międzynarodowej.

Zgłoszony wniosek dotyczy projektu pod nazwą „xxx”, akronim projektu – XXXX. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą przedłożone do refundacji.

W ramach projektu poniesione zostaną koszty dotyczące usługi transportowej z Polski do partnerów w krajach UE, koszty zakwaterowania, koszty wyżywienia, koszty usługi tłumacza, koszty przejazdu związane z organizacją projektu, koszty utworzenia strony internetowej, koszty delegacji pracowniczych, organizacja warsztatów obejmująca wynajem sali konferencyjnej.

Głównym celem projektu jest rozwój regionu oparty o produkt lokalny. Celem szczegółowym jest zwiększenie świadomości mieszkańców i rolników z terenów wiejskich i wiejsko-miejskich z obszaru LGD w zakresie promocji produktów lokalnych, promocji nowych form dystrybucji produktu lokalnego, utworzenie strony internetowej oraz wydanie drukowanych materiałów promocyjnych. Projekt realizowany będzie w latach 2011-2012. Zainteresowany nie przewiduje uzyskiwania jakichkolwiek obrotów z tytułu realizacji projektu.

Koszty realizowanego projektu dokumentowane będą fakturami VAT, poleceniami wyjazdu służbowego, umowami o dzieło i zlecenia.

Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji wydatków.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że celem projektu jest rozwój obszarów wiejskich znajdujących się na terenach wchodzących w skład lokalnych grup działania partnerów projektu współpracy, zapoznanie ich mieszkańców z możliwymi formami prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o produkt lokalny oraz wykorzystanie produktów lokalnych do rozwoju turystyki na terenach znajdujących się w działaniu partnerów projektu. Celem operacji jest również wymiana doświadczeń miedzy partnerami projektu odnośnie produktu lokalnego a także stworzenie nowych produktów lokalnych na obszarze działania LGD partnerskich w stosunku do LGD.

Aby osiągnąć cel tego projektu należy ukończyć następujące zadania:

  1. określenie ram wspólnych standardów znaku jakości xxxx; dzielenie się dobrymi praktykami;
  2. zbudowanie w każdym obszarze partnerskim informatora działającego w czasie rzeczywistym oferującego odwiedzającym łączne pakiety składające się z wyżywienia, zakwaterowania i proponowanych aktywności;
  3. zbudowanie portalu internetowego xxxx;
  4. zaangażowanie młodzieży w lokalny produkt;
  5. stworzenie klipów filmowych;
  6. stworzenie opowieści o regionalnych potrawach;
  7. opracowanie nowych lokalnych/regionalnych produktów; dzielenie się dobrymi praktykami w mediach społecznych; opracowanie regionalnych aplikacji dotyczących produktu lokalnego, mapowania regionu; zoptymalizowanie funkcjonowania wyszukiwarki;
  8. uczestniczenie w festiwalach i innych imprezach dot. żywności regionalnej jako grupa XXX (przedstawiciele partnerskich regionów).

Rezultaty:

Wskaźniki produktu:

  • strona internetowa 1
  • publikacje 5
  • targi, spotkania, wizyty studyjne 6

Wskaźniki rezultatu:

  • liczba uczestników targów, imprez promocyjnych łącznie na wszystkich targach/imprezach ok. 1400 osób
  • liczba osób, które otrzymały/oglądnęły materiały promocyjne/publikacje około 2000 osób
  • liczba wejść na stronę internetową projektu współpracy około 2000 osób
  • liczba osób, które uczestniczyły w spotkaniach informacyjno - promocyjnych 100 osób
  • liczba powstałych nowych produktów lokalnych/regionalnych 3

Rezultatem projektu będzie za pomocą szerokiej promocji nowych produktów lokalnych/regionalnych na obszarze działania 4 Lokalnych Grup Działania dotarcie do kilku tysięcy osób. W trakcie targów, festiwalów oraz imprez dotyczących produktów lokalnych/regionalnych, promocyjnych planuje się udział około 1400 osób. Materiały promocyjne/publikacje rozdysponowane zostaną w gminach i innych instytucjach gminnych na terenie grup partnerskich. Strona internetowa dotrze do dużego grona ludzi za pomocą linków umieszczonych na wszystkich stronach internetowych partnerów projektu oraz gmin wchodzących w skład LGD. W trakcie spotkań informacyjno-promocyjnych z grupą beneficjentów projektu uczestnicy zapoznają się z możliwościami promocji produktów lokalnych/regionalnych.

W związku z realizacją projektu rozpowszechniane będą jedynie nieodpłatnie drukowane materiały promocyjne o charakterze folderów i ulotek.

W ramach projektu współpracy XXX przewiduje się organizację konferencji, warsztatów i szkoleń dla mieszkańców gmin tworzących Lokalną Grupę Działania. Udział w nich będzie nieodpłatny z uwagi na fakt, iż wszystkie koszty związane z ich organizacją zostaną pokryte ze środków EFRR w ramach PROW na lata 2007-2013.

W ramach projektu nie przewiduje się organizacji ogólnodostępnych imprez plenerowych.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. l ustawy o VAT ze względu na wartość obrotów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a jego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Działalność ma charakter non profit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na Lata 2007-2013?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 18 lipca 2012r.):

Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na Lata 2007-2013 – projektu XXX – Wiejski Smak Europy , ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług, a dodatkowo z uwagi na osiągane obroty korzysta ze zwolnienia podmiotowego o jakim mowa w art. 113 ust.1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT zgodnie, z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższych unormowań prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Reasumując aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą w sposób bezsporny być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych implikujących po stronie podatnika podatek należny.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany w ramach projektu pod nazwą „ ...” poniesie koszty dotyczące usługi transportowej z Polski do partnerów w krajach UE, koszty zakwaterowania, koszty wyżywienia, koszty usługi tłumacza, koszty przejazdu związane z organizacją projektu, koszty utworzenia strony internetowej, koszty delegacji pracowniczych, organizacji warsztatów obejmująca wynajem sali konferencyjnej. Koszty realizowanego projektu dokumentowane będą fakturami VAT, poleceniami wyjazdu służbowego, umowami o dzieło i zlecenia. W związku z realizacją projektu rozpowszechniane będą jedynie nieodpłatnie drukowane materiały promocyjne o charakterze folderów i ulotek.

W ramach projektu przewiduje się organizację konferencji, warsztatów i szkoleń dla mieszkańców gmin tworzących Lokalną Grupę Działania. Udział w nich będzie nieodpłatny z uwagi na fakt, iż wszystkie koszty związane z ich organizacją zostaną pokryte ze środków EFRR w ramach PROW na lata 2007-2013.

Zainteresowany korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. l ustawy o VAT ze względu na wartość obrotów. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Rozpatrując możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, należy zauważyć, że Zainteresowany, niebędący zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korzystający ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zakupione towary i usługi wykorzystuje wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostaje spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług dokonywane w ramach realizacji projektu. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zaistniałego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj