Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-758/12/AŚ
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu do tut. organu 3 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2012r. (data wpływu 20 lipca 2012r.) oraz pismem z dnia 17 września 2012r. (data wpływu 19 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT aportu sieci kanalizacyjnych wykupionych w 2010r. od X Sp. z o.o. na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT
  • prawidłowe w zakresie:
    • zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT aportu sieci kanalizacyjnych oraz przepompowni ścieków wybudowanych przez Wnioskodawcę w latach 2008-2009
    • obowiązku udokumentowania aportu sieci kanalizacyjnych i przepompowni ścieków fakturą VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności wniesienia aportem sieci kanalizacyjnej i przepompowni ścieków oraz obowiązku udokumentowania aportu fakturą VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2012r. (data wpływu 20 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2012r. znak: IBPBI/3/005 21/12/PP oraz pismem z dnia 17 września 2012r. (data wpływu 19 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-758/12/AŚ z dnia 12 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza wnieść w 2012r. aportem sieci kanalizacyjne wraz z przepomopowniami do spółki, w której posiada udziały pod nazwą Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Z.. Wniesienie aportu nastąpi uchwałą Rady Gminy w sprawie wniesienia aportu rzeczowego w zamian za udziały i podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Y, która w chwili obecnej realizuje zadania Gminy z zakresu gospodarki ściekowej na terenie sołectwa K.

Sieci kanalizacyjne będące przedmiotem aportu zostały wybudowane w latach 2008-2009 oraz wykupione w roku 2010 przez Gminę od spółki X sp. z o.o., która do marca 2010r. administrowała oczyszczalnią ścieków w K. W związku z likwidacją oczyszczalni ścieków i wybudowaniem przez Gminę przepompowni ścieków, ścieki wcześniej dostarczane do oczyszczalni ścieków w K od kwietnia 2010 roku zostały skierowane do oczyszczalni ścieków w Z. W chwili obecnej sieci kanalizacyjne oraz przepompownie ścieków zostały oddane do eksploatacji spółce Y w ramach umowy o nieodpłatnym użyczeniu. W późniejszym okresie Gmina nie dokonywała ulepszenia sieci kanalizacyjnej. Gminie nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę sieci kanalizacyjnej wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie uzyskuje przychodów z odbioru ścieków. Gmina również nie wydzierżawiała odpłatnie nabytego majątku. Eksploatacją sieci oraz odbiorem ścieków zajmuje się Y sp. z o.o.

Ponadto zgodnie z pismem Nr IBPP3/443-758/12/AŚ Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe o następujące informacje.

  1. Sieci kanalizacyjne zakupione od X sp. z o.o. były wcześniej wybudowane przez Gminę w latach 1998-2001. W trakcie budowy Gmina nie była płatnikiem podatku VAT. Następnie po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej Gmina rozpoczęła ich eksploatację. Początkowo nie były pobierane opłaty za korzystanie z kanalizacji gminnej, zatem zaraz po wybudowaniu Gmina nie wykorzystywała sieci do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W roku 2002 Urząd Gminy stał się płatnikiem podatku od towarów i usług. Następnie w roku 2003 wybudowane sieci zostały przekazane nieodpłatnie do nowoutworzonego Zakładu Komunalnego, który wykorzystywał je do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Następnie w roku 2004 Gmina K przekazała aportem sieci kanalizacyjne wraz z oczyszczalnią ścieków do X sp. z o.o., które realizowało w imieniu Gminy zadania związane z gospodarką ściekową. Zgodnie z obowiązującymi w dniu przekazania sieci przepisami wniesienie majątku w formie aportu do spółki korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Następnie w roku 2010 w związku z wybudowaniem przepompowni ścieków sieci zostały wykupione od X sp. z o.o. i przekazane w nieodpłatne użytkowanie do spółki Y.
  2. Pomiędzy oddaniem sieci kanalizacyjnych do użytkowania, a ich zakupem od spółki X minęło co najmniej 6 lat.
  3. Sieci kanalizacyjne nie były budowane przez X sp. z o.o., tylko przez Gminę, która w czasie ich budowy nie była podatnikiem podatku od towarów i usług. Następnie sieci te zostały przekazane aportem do spółki i wykorzystywane przez nią do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  4. Przepompownie ścieków, które mają być przedmiotem aportu zostały wybudowane przez Gminę w latach 2008-2009.
  5. Przepompownie ścieków zostały oddane do użytkowania w roku 2009.
  6. Wybudowane przez Wnioskodawcę przepompownie ścieków zostały oddane Y sp. z o.o. w ramach umowy o nieodpłatnym użyczeniu bezpośrednio po oddaniu ich do użytkowania.
  7. Zakupione w roku 2010 sieci kanalizacyjne nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  8. Przepompownie udostępnione nieodpłatnie Y były wykorzystywane wyłącznie przez Y sp. z o.o. Były natomiast wybudowane przez Gminę, gdyż Gmina otrzymała dofinansowanie na ten cel.
  9. Część sieci będących przedmiotem aportu została wykupiona od spółki X, a druga część została wybudowana przez Wnioskodawcę wraz z przepompowniami ścieków w latach 2008-2009.
  10. W stosunku do zakupionej od spółki X sieci kanalizacyjnej Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z posiadaną przez X sp. z o.o. indywidualną interpretacją prawa podatkowego spółka wystawiła na rzecz Gminy fakturę ze stawką VAT zw.
  11. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z budową przepompowni, gdyż Wnioskodawca nie zamierzał wykorzystywać wybudowanych przepompowni do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  12. Sieci kanalizacyjne i przepompownie ścieków stanowią budowle w rozumieniu prawa budowlanego.
  13. Wnioskodawca po zakupie sieci od spółki X nie ponosił wydatków na ich ulepszenie.
  14. Wnioskodawca po wybudowaniu przepompowni nie ponosił wydatków na ich ulepszenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie wniesienie aportu w postaci sieci kanalizacyjnej i przepompowni ścieków w 2012 r. do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie korzystało ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług i czy w związku z tym Gmina będzie miała obowiązek wystawienia faktury VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu niepieniężnego w postaci sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami ścieków przez Gminę do swojej Spółki z o.o. w 2012r. będzie podlegało zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż aport będzie dostawą budowli, w stosunku do których nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i Gmina nie ponosiła wydatków na ich ulepszanie. Gmina bowiem nie wykorzystywała nabytych budowli do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przepis art. 7 ust 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 22 ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w okresie do dnia 31 marca 2009r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego można było zastosować zwolnienie od podatku.

W sytuacji jednak, gdy wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego dokonywane jest po dniu 31 marca 2009r., czynność ta nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym przepisie § 38 ww. rozporządzenia i skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po stronie wnoszącego aport, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Podmiot wnoszący aport zobowiązany jest do udokumentowania czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla towarów wnoszonych aportem lub zastosowaniem zwolnienia, o ile takie wynika z przepisów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt ustawy o samorządzie gminnym).

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt iż wniesienie aportem sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Jak już wyżej wskazano, obecnie obowiązujące przepisy co do zasady nie przewidują zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Jednakże sposób jej opodatkowania (właściwa stawka podatku VAT, zwolnienie lub wyłączenie) zależy od tego co jest przedmiotem aportu.

Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zamierza wnieść w 2012r. aportem sieci kanalizacyjne wraz z przepompownią ścieków do spółki, w której posiada udziały. Wniesienie aportu nastąpi uchwałą Rady Gminy w sprawie wniesienia aportu niepieniężnego do Y Sp. z o.o. w zamian za udziały. Sieci kanalizacyjne i przepompownie ścieków są w chwili obecnej użytkowane przez Spółkę Y w ramach umowy o nieodpłatnym użyczeniu. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę sieci wodociągów i kanalizacji wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie uzyskuje przychodów z odbioru ścieków. Eksploatacją sieci i odbiorem ścieków zajmuje się Spółka.

Przedmiotem aportu będą sieci wodociągów i kanalizacji sanitarnej. W świetle przepisu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (tekst jedn. z 2010r. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 z póżn. zm.) przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Wobec powyższego w rozpatrywanej sprawie, w celu ustalenia, czy dostawa przedmiotowych budowli będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania należy odwołać się do niżej przedstawionych regulacji.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - stosownie do art. 43 ust 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu warunkującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Sieci kanalizacyjne wraz z przepompowniami ścieków były przekazane Spółce na podstawie umowy użyczenia.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż przekazanie majątku do eksploatacji, na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub części. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa sieci kanalizacyjnej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych obiektów podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem przedmiotowe sieci kanalizacyjne wraz z przepompownią ścieków przed wniesieniem aportem wykorzystywane były do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc dopiero w momencie dokonania aportu, nastąpi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy budowli (sieci wodociągowych i kanalizacyjnych) po jej wybudowaniu.

Mając na uwadze definicję pierwszego zasiedlenia, w przedmiotowej sprawie będziemy mieli do czynienia z pierwszym zasiedleniem nieruchomości.

Jednakże, należy mieć na uwadze, iż zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwolnieniem objęta jest również dostawa budowli dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - bez znaczenia natomiast pozostaje fakt czy Wnioskodawca z tego prawa skorzystał.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przedmiotowe sieci kanalizacyjne były oddane Spółce na podstawie umowy użyczenia (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT). Mając na uwadze powołane przepisy prawa i opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż wniesienie aportem sieci kanalizacyjnych wraz z przepompowniami ścieków przez Gminę do Y Sp. z o.o., w którym Gmina posiada udziały, będzie stanowiło dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, do której stosuje się zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Stosownie do art. 106 ust 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT w myśl art. 106 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT aportu sieci kanalizacyjnych wykupionych w 2010r. od X Sp. z o.o. na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT
  • prawidłowe
    • zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT aportu sieci kanalizacyjnych oraz przepompowni ścieków wybudowanych przez Wnioskodawcę w latach 2008-2009
    • obowiązku udokumentowania aportu sieci kanalizacyjnych i przepompowni ścieków fakturą VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie należy w tym miejscu podkreślić, iż na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z przytoczonego unormowania wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, to nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust.1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Na podstawie ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „budowla”. W związku z tym zasadne jest skorzystanie z definicji tych pojęć zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 tej ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z treści wniosku wynika, że Gmina w ramach realizacji zadań własnych wybudowała w latach 2008–2009 sieci kanalizacyjne oraz przepompownie, a ponadto w roku 2010 wykupiła sieci kanalizacyjne od X sp. z o.o. Czynność wykupu sieci kanalizacyjnych została udokumentowana fakturą VAT jako zwolniona z opodatkowania. W roku 2012 jako właściciel zamierza dokonać ich przekazania w drodze aportu spółce z o.o. Y, zajmującej się eksploatacją sieci oraz odbiorem ścieków. Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług nie osiąga żadnych obrotów związanych ze świadczeniem usług w zakresie odprowadzania ścieków, którym służą ww. sieci (wybudowane oraz wykupione) i przepompownie. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową sieci kanalizacyjnych i przepompowni oraz dokumentujących wykup sieci do X sp. z o.o. Gmina nie zamierzała wykorzystywać oraz nie wykorzystuje tej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie przedmiotowych budowli. Przepompownie oraz sieci po wybudowaniu i wykupieniu, a przed wniesieniem w formie aportu, stanowią przedmiot nieodpłatnego użytkowania przez ww. spółkę Y.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż w omawianym przypadku występują dwie sytuacje prawnopodatkowe.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, iż dostawa sieci kanalizacyjnych oraz przepompowni wybudowanych w latach 2008-2009, które bezpośrednio po oddaniu do użytkowania zostały oddane do eksploatacji sp. z o.o. Y (nieodpłatne użyczenie) i nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, dokonana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym wskazać należy, że dostawa ta nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże biorąc pod uwagę wspomniany już wyżej fakt, iż Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę przedmiotowych sieci oraz przepompowni i jednocześnie nie ponoszono żadnych wydatków na ich ulepszenie, stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowych budowli (tj. przepompowni i sieci kanalizacyjnych wybudowanych przez Gminę w latach 2008-2009) korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (o ile strony umowy po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w tym przepisie).

Zatem stanowisko Gminy w tej części tj. zwolnienia z opodatkowania aportu sieci i przepompowni wybudowanych przez Gminę w latach 2008-2009 na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, należy uznać za prawidłowe.

Natomiast dostawa (aport) sieci kanalizacyjnych, które Gmina w roku 2010 wykupiła od X (w sytuacji gdy czynność ta została udokumentowana wystawioną na rzecz Gminy fakturą VAT jako czynność zwolniona z opodatkowania) nie może zostać rozpatrywany w kontekście czynności dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia o którym mowa w art. 2 pkt 14.

Jak już wskazano bowiem wyżej, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi bowiem dojść do wydania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po stronie podatnika dokonującego wydania.

Tym samym biorąc pod uwagę definicje pierwszego zasiedlenia należy uznać, iż przedmiotowe budowle (wykupione sieci kanalizacyjne) oddane były już wcześniej do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W świetle powyższego, w rozpatrywanej sprawie, przy wniesieniu aportem sieci kanalizacyjnych wykupionych przez Gminę, bezsprzecznie nie może być mowy o pierwszym zasiedleniu, albowiem ponad wszelką wątpliwość, nie jest to dostawa następująca na rzecz pierwszego użytkownika w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Tym samym brak jest podstaw by ewentualne zwolnienie z opodatkowania czynności wniesienia aportem kanalizacji sanitarnej wykupionej w 2010 roku upatrywać na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Konkludując powyższe przy uwzględnieniu wskazanego już wyżej faktu, iż Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej tzw. „wykup” sieci, bowiem nabycie to jak wskazał Gmina zostało dokonane jako czynność zwolniona i jednocześnie Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie tych sieci, stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowych budowli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przechodząc do oceny wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie obowiązku udokumentowania aportu sieci kanalizacyjnych i przepompowni ścieków fakturą VAT zauważyć należy, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 nr 68 poz. 360) zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”. Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia.

Wskazać w tym miejscu wypada, że w myśl § 5 ust. 7 rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol lub
  2. przepisy ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienia od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

W świetle powyższego, Wnioskodawca dokonując wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci składników majątkowych, tj. sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami, jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności za pomocą faktury VAT, uwzględniając wymogi wynikające z § 5 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT w myśl art. 106 ust. 1 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy uwzględniane całościowo należało uznać:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT aportu sieci kanalizacyjnych wykupionych w 2010r. od X Sp. z o.o. na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT
  • prawidłowe
    • zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT aportu sieci kanalizacyjnych oraz przepompowni ścieków wybudowanych przez Wnioskodawcę w latach 2008-2009
    • obowiązku udokumentowania aportu sieci kanalizacyjnych i przepompowni ścieków fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj