Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1312/12/JP
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 27 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 14 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 14 lutego 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lutego 2013r. nr IBPP3/443-1312/12/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt współfinansowany w ramach Poddziałania 1.1.2 przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013r. pn. „…”.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu z zakresu działań typu city marketing tj. ogólnopolskiej kampanii promocyjnej, łączącej w sobie cechy kampanii produktowej oraz kampanii wizerunkowej, jak również promocji ofert inwestycyjnych na targach inwestycyjnych i w trakcie prestiżowych wydarzeń gospodarczych na rynku krajowym. Projekt jest skupiony na wypromowaniu marki „…” oraz terenów inwestycyjnych miasta w skali ogólnokrajowej i europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ważnych wydarzeń gospodarczych odbywających się w naszym kraju. Strategia takich działań podyktowana jest rosnącą konkurencją na rynku samorządowym, gdzie … przyjął strategię wyprzedzającą, zapewniając bezpośredni kontakt z inwestorami oraz skupieniu ich uwagi na potencjale rozwojowym miasta. W projekcie jest wykorzystywanych kilka zasadniczych kanałów promocyjnych: promocja bezpośrednia, promocja zewnętrzna, reklama wydawnicza, reklama internetowa, reklama prasowa, reklama telewizyjna, gadżety reklamowe. Bezpośrednim przedmiotem działań promocyjnych w ramach projektu jest siedem atrakcyjnych komercyjnie obszarów inwestycyjnych na terenie … o łącznej powierzchni ponad 121 ha. W ramach projektu nie wystąpią przychody ze sprzedaży. Towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym – art. 7 ust. 1 pkt 9 (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Pismem z dnia 11 lutego 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że projekt jest realizowany w okresie od 2012 do grudnia 2013r. Faktury są/będą wystawiane na Miasto …. Materiały promocyjne oraz gadżety reklamowe udostępniane są nieodpłatnie. Celem projektu jest promocja terenów inwestycyjnych, jakkolwiek zysk ze sprzedaży terenów w żaden sposób nie jest wliczany jako przychód w projekcie, przedmiotem projektu nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych.

Działania promocyjne projektu obejmują promocje 7 terenów inwestycyjnych, 2 z nich są własnością prywatną, 4 są własnością Miasta a 1 w części jest własnością Miasta a w części jest własnością prywatną. Całkowita powierzchnia terenów to 121,72 ha, właściciele prywatni nie wnoszą żadnego wkładu na rzecz realizacji projektu, a wszystkie koszty ponosi Miasto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania własne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania własne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu z uwagi na brak ich związku z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od 2012 do grudnia 2013r. realizuje współfinansowany w ramach Poddziałania 1.1.2 przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013r. projekt pn. „…”.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu z zakresu działań typu city marketing tj. ogólnopolskiej kampanii promocyjnej, łączącej w sobie cechy kampanii produktowej oraz kampanii wizerunkowej, jak również promocji ofert inwestycyjnych na targach inwestycyjnych i w trakcie prestiżowych wydarzeń gospodarczych na rynku krajowym. Projekt jest skupiony na wypromowaniu marki „…” oraz terenów inwestycyjnych miasta w skali ogólnokrajowej i europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ważnych wydarzeń gospodarczych odbywających się w naszym kraju.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym – art. 7 ust. 1 pkt 9. Faktury są/będą wystawiane na Miasto.

Celem projektu jest promocja terenów inwestycyjnych, jakkolwiek zysk ze sprzedaży terenów w żadne sposób nie jest wliczany jako przychód w projekcie, przedmiotem projektu nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych. Działania promocyjne projektu obejmują promocje 7 terenów inwestycyjnych, 2 z nich są własnością prywatną, 4 są własnością Miasta a 1 w części jest własnością Miasta a w części jest własnością prywatną. Całkowita powierzchnia terenów to 121,72 ha, właściciele prywatni nie wnoszą żadnego wkładu na rzecz realizacji projektu, a wszystkie koszty ponosi Miasto.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Gminy oraz prywatnych właścicieli.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do prywatnych właścicieli.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez kanały promocyjne (promocja bezpośrednia, promocja zewnętrzna, reklama wydawnicza, reklama internetowa, reklama prasowa, reklama telewizyjna, gadżety reklamowe), Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, że w ramach projektu nie wystąpią przychody ze sprzedaży, towary i usługi nabywane w związku z realizacja projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, materiały promocyjne oraz gadżety reklamowe udostępniane są nieodpłatnie, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż (czynność opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że w wyniku realizacji projektu zostanie wypromowane 7 terenów inwestycyjnych (2 będących własnością prywatną, 4 własnością Miasta a 1 w części własnością Miasta a w części własnością prywatną), o łącznej powierzchni 121,72 ha .

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem projektu jest przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu z zakresu działań typu city marketing tj. ogólnopolskiej kampanii promocyjnej, łączącej w sobie cechy kampanii produktowej oraz kampanii wizerunkowej, jak również promocji ofert inwestycyjnych na targach inwestycyjnych i w trakcie prestiżowych wydarzeń gospodarczych na rynku krajowym. Projekt jest skupiony na wypromowaniu marki „…” oraz terenów inwestycyjnych miasta w skali ogólnokrajowej i europejskiej, … przyjął strategię wyprzedzającą, zapewniając bezpośredni kontakt z inwestorami oraz skupieniu ich uwagi na potencjale rozwojowym Miasta. Celem projektu jest promocja terenów inwestycyjnych, jakkolwiek zysk ze sprzedaży terenów w żadne sposób nie jest wliczany jako przychód w projekcie.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT. Tym samym zwolnienie od podatku na podstawie § 13 nie znajdzie zastosowania.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty z inwestorami (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu zawarcia umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą. Aktywność Wnioskodawcy podejmowana w ramach przedmiotowego projektu to co do zasady działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży terenów inwestycyjnych (działek) będących w posiadaniu Wnioskodawcy.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych (należących do Gminy), których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do prywatnych właścicieli, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku przy okazji promowania ściśle określonego produktu inwestycyjnego – czyli własnych terenów inwestycyjnych przeznaczonych do sprzedaży, promowała będzie również nieodpłatnie tereny inwestycyjne należące do podmiotów prywatnych.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, mieści się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej, a tym samym jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do prywatnych właścicieli.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj