Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-778/10-3/MS
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-778/10-3/MS
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zarządzanie strefą i zwolnienia podatkowe --> Zwolnienie z podatku dochodowego

ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej --> Zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie

ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej --> Wygaśnięcie zezwolenia


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
spółka komandytowa
spółka komandytowa
wspólnik
wspólnik
zezwolenie
zezwolenie
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy po przystąpieniu do Spółki Komandytowej Nowego Wspólnika, będącego zagraniczną osobą prawną (nierezydentem) będzie mógł on korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz U z 2000 r. Nr 54, Poz. 654 ze zm.)



Wniosek ORD-IN 921 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2010 r. (data wpływu do właściwego BKIP w Płocku 02.11.2010 r.), uzupełnionym w dniu 05.11.2010 r. (data wpływu do BKIP w Płocku), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uprawnień Wnioskodawcy do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z przystąpieniem do spółki komandytowej prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego przed jego przystąpieniem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uprawnień Wnioskodawcy do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z przystąpieniem do spółki komandytowej prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego przed jego przystąpieniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka K. i Wspólnicy Spółka komandytowa (dalej: Spółka Komandytowa) została założona w styczniu 2006 roku i wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy 6 lutego 2006 roku. Spółka Komandytowa prowadzi działalność gospodarczą na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwoleń z dnia 8 listopada 2006 roku oraz z dnia 10 stycznia 2008 roku wydanych przez Zarząd Specjalnej Strefy Ekonomicznej Spółka Akcyjna na podstawie art. 16 ust 1, 2, 3, 6 i ar. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wspólnikami Spółki Komandytowej od początku jej istnienia są te same krajowe osoby fizyczne.

W najbliższym czasie E. (dalej: Spółka lub Nowy Wspólnik) zamierza przystąpić do Spółki Komandytowej w charakterze wspólnika – komandytariusza. Spółka jest osobą prawną z siedzibą w Limassol na Cyprze (Unia Europejska). Spółka nie jest rezydentem podatkowym w Polsce.

Docelowo Wspólnicy zamierzają dokonać przekształcenia Spółki Komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 551 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 Nr 94 poz. 1037 ze zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po przystąpieniu do Spółki Komandytowej Nowego Wspólnika, będącego zagraniczną osobą prawną (nierezydentem) będzie mógł on korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz U z 2000 r. Nr 54, Poz. 654 ze zm.)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Po przystąpieniu do Spółki Komandytowej, E. będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54 Poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o CIT).

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: KSH) określenie spółki osobowej oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo — akcyjną.

Spółka komandytowa jest spółką osobową mającą na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczeń (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona (art. 102 KSH).

Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej. Dochody spółek osobowych nie stanowią zatem odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika.

Zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy o CIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się ze udziały wspólników w przychodach są równe. Na mocy art. 5 ust 2 ustawy o CIT powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących koszt0w uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu podstawy opodatkowania lub podatku.

Zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o CIT wolne od podatku dochodowego są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6 uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123 poz. 600, z 1996r., Nr 106 poz. 496, z 1997r. Nr 121 poz. 770, z 1998r. Nr 106 poz. 668, z 2000r. Nr117 poz. 1228, z 2002r. Nr113 poz. 984 i Nr 240 poz. 2055 oraz z 2003r. Nr 188 poz. 1840) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie o którym mowa powyżej przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ustawy o CIT). W razie cofnięcia tego zezwolenia na mocy art. 17 ust.5 ustawy o CIT podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Spółka jednocześnie zauważa, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT podatnicy jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tak więc Spółka będąca nierezydentem posiadająca siedzibę poza terytorium Polski podlegać będzie obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągnie na terytorium Polski. Jeżeli natomiast Spółka osiągać będzie na terytorium Polski dochody, o których mowa w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o CIT będą one podlegać zwolnieniu.

Zgodnie z art.. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 pazdziernika 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42 poz. 274 j.t. ze zm.; dalej: ustawa o strefach) podstawą do korzystania z pomocy publicznej udzielanej zgodnie z ustawą jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej (dale: zezwolenie). Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności m.in. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Zgodnie z art. 12 ustawy o strefach, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej jest udzielane przedsiębiorcom. Przedsiębiorcą w świetle art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz.1095 j.t. ze zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka Komandytowa jako przedsiębiorca (a nie jej poszczególni wspólnicy) otrzymała zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy. Dotychczasowi wspólnicy Spółki Komandytowej - jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych - korzystają jedynie ze zwolnienia od tego podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 j.t. ze zm.).

Jak zostało wspomniane powyżej utrata prawa do zwolnienia strefowego następuje w sytuacji gdy przedsiębiorcy zostanie cofnięte zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie. Podatnicy są wówczas obowiązani do zapłaty podatku za cały okres korzystania z tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 19 ust 1 ustawy o strefach zezwolenie wygasa z upływem okresu na jaki została ustanowiona strefa. Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy o strefach zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu ograniczony jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej na którą posiadał zezwolenie lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli o której mowa w art. 18 w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Spółka pragnie zauważyć, że ustawodawca enumeratywnie wskazał sytuacje w których dochodzi do cofnięcia zezwolenia powodującego w konsekwencji utratę prawa do zwolnienia z podatku dochodowego. Należy więc stwierdzić, iż w przedmiotowym stanie faktycznym przystąpienie Nowego Wspólnika do Spółki Komandytowej nie powoduje naruszenia przepisu art. 19 ust 3 ustawy o strefach. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 pazdziernika 2006 roku w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U z 2006 r Nr 200, poz. 1473 dalej: RSSE) w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania posiadanych przez Spółkę zezwoleń zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku z którym były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu gdy cała inwestycja zostanie zakończona a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata

przy czym należy zauważyć że warunki wymienione powyżej dla małych i średnich przedsiębiorców zostały dodane przez § 1 pkt 5 lit a) rozporządzenia z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 26, poz. 172) zmieniającego RSSE z dniem 24 lutego 2007 r.).

Spółka pragnie zauważyć, że katalog wydarzeń powodujących utratę prawa do zwolnień podatkowych otrzymanych przez przedsiębiorców jest zamknięty. Należy więc stwierdzić, iż w przedmiotowym stanie faktycznym przystąpienie Nowego Wspólnika do Spółki Komandytowej nie powoduje naruszenia warunków w zakresie zwolnienia zawartych w RSSE.

Spółka Komandytowa zmieniając skład osobowy nie zmienia swojej osobowości i jest nadal tym samym podmiotem prawa - przedsiębiorcą w myśl art. 4 ust 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, któremu wydane zostało zezwolenie strefowe. Tym samym, uprawnienia do zwolnienia z podatku dochodowego przysługują jej wspólnikom (zarówno dotychczasowym jak i nowym) w okresie ważności zezwolenia, pod warunkiem, że nie zostaną spełnione warunki powodujące cofnięcie zezwolenia zawarte w ustawie o strefach oraz warunki powodujące utratę zwolnienia z podatku dochodowego zawarte w RSSE.

W świetle powyższych rozważań Spółka stoi na stanowisku, iż przystępując jako komandytariusz do Spółki Komandytowej będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj