Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1336/10/AP
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1336/10/AP
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budowa
budowa
deweloper
deweloper
działalność deweloperska
działalność deweloperska
inwestycje
inwestycje
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów
potrącalność kosztów


Istota interpretacji
Moment poniesienia kosztów związanych z realizacją projektu deweloperskiego



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 04 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zorganizowanie budowy (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 października 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zorganizowanie budowy (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest spółką prawa handlowego, która prowadzi działalność budowlano-montażową od 1991 r. (wcześniej przedsiębiorstwo państwowe). W ostatnim okresie czasu sfera gospodarcza Spółki została poszerzona o działalność deweloperską, polegającą na budowie i sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych. Obecnie Spółka rozpoczęła realizację budynku mieszkalnego na gruncie, którego Spółka jest wieczystym użytkownikiem. Grunt został zakupiony przez Spółkę od Skarbu Państwa w 1991 r. w ramach umowy prywatyzacyjnej, z tytułu której wszelkie zobowiązania zostały przez Spółkę spłacone.

Realizowana budowa nie będzie stanowić środka trwałego Spółki zarówno dla celów podatkowych jak i księgowych.

W księgach Spółki grunt zostanie zakwalifikowany zgodnie z MSR 11 jako towar (produkt) przeznaczony do sprzedaży (od roku 2010 dla celów księgowych przychody i koszty związane z inwestycją deweloperską prezentowane będą zgodnie z MSR 18).

Do celów podatkowych koszty bezpośrednio związane z wytworzeniem budynku tj. koszty podstawowe oraz ogólne budowy - wydziałowe tzw. techniczny koszt wytworzenia nie są rozpoznawane do czasu uzyskania przychodów z jej zbycia.

W ramach prowadzonej inwestycji Spółka ponosi szereg kosztów o charakterze bezpośrednio i pośrednio związanych z przychodem Spółki uzyskiwanym ze sprzedaży mieszkań i lokali użytkowych. Spółka prowadzi szczegółową analizę ponoszonych kosztów i dokonuje ich odpowiedniej kwalifikacji zgodnie z przyjętymi założeniami wskazanymi poniżej. Do kosztów bezpośrednio związanych z przychodem Wnioskodawca zalicza i będzie zaliczać następujące rodzaje wydatków:

(1)

  • opłaty notarialne,
  • koszty zakupu materiałów budowlanych,
  • koszty wynajęcia maszyn i sprzętu budowlanego,
  • koszty wykonania instalacji wod.-kan. i elektrycznej oraz budowy przyłączy,
  • koszty prac budowlanych (w tym nabycia usług budowlanych od podwykonawców),
  • koszty prac architektonicznych i inżynierskich,
  • koszty prac geodezyjnych,
  • koszty prac projektowych i wykończeniowych,
  • wynagrodzenia dozoru technicznego budowy,
  • koszt zakupu nadzoru inwestorskiego,
  • koszty zakupu usług doradztwa technicznego w zakresie projektowania i realizacji inwestycji (opinie techniczne),
  • koszty przesunięcia istniejących sieci i urządzeń znajdujących się na terenie budowy,
  • koszty wykonania ogrodzenia terenu inwestycji, zabezpieczeń terenu budowy zgodnie z wymogami przepisów BHP,
  • koszty przygotowania dokumentacji związanej z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz pozwolenia na użytkowanie budynków,
  • koszty obsługi prawnej (m.in. doradztwo w zakresie dokumentacji budowlanej),
  • koszty wynagrodzeń dla osób fizycznych za realizowane na podstawie m.in. umów zlecenia projekty budowy,
  • koszty zagospodarowania terenu wokół budynku (tereny zielone, place zabaw, parkingi),
  • koszty opłat eksploatacyjnych związanych z projektem (media, wywóz śmieci, odprowadzenie ścieków, ochrona obiektu, monitoring),
  • podatek od nieruchomości od gruntu, na którym realizowana jest inwestycja,
  • opłata za użytkowania wieczyste od gruntu, na którym realizowana jest inwestycja,
  • koszty prac porządkowych na placu budowy,
  • opłata za zajęcie pasa drogowego,
  • koszty tymczasowych dróg dojazdowych mających zapewnić dojazd na teren budowy inwestycji,
  • koszty wykonania projektu organizacji ruchu.

Wszystkie wymienione wyżej koszty są księgowane na koncie „produkcja w toku" i wykazywane w bilansie Spółki w pozycji „zapasy". Spółka odracza moment ich rozpoznania zarówno dla celów rachunkowych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych do chwili, w której zrealizują się przychody ze sprzedaży inwestycji.

Pozostałe koszty związane z prowadzoną inwestycją Spółka podatkowo traktuje jako koszty pośrednie, będące kosztem uzyskania przychodów w momencie poniesienia. Są to następujące rodzaje kosztów:

(2)

  • koszty dokonanych przeróbek,
  • koszty usług zarządzania ogólnego działalnością deweloperską Spółki,
  • koszty usług doradczych związanych z inwestycją,
  • koszty usług marketingowych i reklamy związanych z realizacją projektu,
  • koszty obsługi księgowej realizacji projektu,
  • koszty usług informatycznych i sekretarskich i obsługi administracyjnej,
  • koszty usług w zakresie prowadzenia procesu sprzedaży mieszkań i lokali użytkowych
  • koszty prowizji dla pośrednika za zawarte umowy sprzedaży/wynajmu lokali,
  • koszty sfinansowania inwestycji (m.in. odsetki od kredytu finansującego inwestycję, prowizje bankowe za przyznanie kolejnych transz kredytu, prowizje bankowe za niewykorzystane w terminie transze kredytu),
  • koszty usług doradztwa w zakresie sfinansowania inwestycji,
  • koszty polis ubezpieczeniowych.

Wszystkie wymienione wyżej koszty są ponoszone przez Spółkę w celu zrealizowania Inwestycji i uzyskania przychodu z tej sprzedaży.

(3)

Ponadto Spółka zamierza kosztami zakupu polisy ubezpieczeniowej budowy Inwestycji obciążyć podwykonawców proporcjonalnie do ich udziału, w oparciu o odpowiednie zapisy w zawieranych z nimi umowach. Na tej podstawie będą wystawione na podwykonawców faktury przychodowe za partycypację w kosztach ubezpieczenia. W konsekwencji Spółka spodziewa się otrzymać częściowy zwrot poniesionych kosztów ubezpieczenia.

(4)

Na podobnej zasadzie jak opisana w pkt (3), Spółka zamierza refakturować na podwykonawców koszty zorganizowania budowy, dostaw energii elektrycznej, wody, wywozu nieczystości itp. media. Poprzez odpowiednie zapłaty w umowach, podwykonawcy którzy będą wykonywać określony zakres robót, będą proporcjonalnie uczestniczyć w kosztach zorganizowania budowy.

(5)

Na specjalne zamówienie klientów Spółka może także dokonywać zmian aranżacyjnych w niektórych mieszkaniach (m.in. zmiany sposobu podziału powierzchni mieszkań), za wykonanie których otrzyma umówione wynagrodzenie na podstawie wystawionych faktur przychodowych. Zmiany aranżacyjne nie dotyczą zatem ogółu mieszkań w realizowanej Inwestycji, lecz wykonywane będą każdorazowo na odrębne zamówienie klienta i za odrębnym wynagrodzeniem, które nie będzie stanowić ceny budowanego lokalu mieszkalnego, ale zgodnie z intencją stron stanowi zwrot pełnej kwoty kosztów poniesionych na aranżację. Zmiany aranżacyjne będą dokonywane przez Spółkę nie w ramach realizowanego zadania deweloperskiego (Inwestycji), lecz jako element realizowanych przez Spółkę odrębnie prac.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka będzie postępować prawidłowo uznając koszty zorganizowania budowy, opisane w punkcie (4), w kwocie równej uzyskanym z tytułu ich zwrotu przychodów, za bezpośrednie koszty uzyskania przychodów rozpoznawane w roku podatkowym, w którym zostają osiągnięte odpowiadające im przychody na zasadach przewidzianych w art. 15 ust 4 UPDOP... (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Zdaniem Spółki, jak przedstawiono w stanie faktycznym Spółka ponosi koszty zorganizowania budowy, które będą zwracane przez podwykonawców. Zgodnie z zawartymi z nimi umowami podwykonawcy są zobowiązani do partycypacji w kosztach zorganizowania budowy w wysokości procentowo określonej części otrzymywanego przez nich wynagrodzenia (np. podwykonawca zobowiązany jest do zwrotu kosztów organizacji budowy w kwocie 2% swojego wynagrodzenia z faktury). Na tej podstawie Spółka wystawia faktury przychodowe (refakturuje koszty zorganizowania budowy na podwykonawców). W ten sposób zgodnie z intencją stron otrzymywana przez Spółkę kwota odpowiada przypadającej na danego wykonawcę części kosztów organizacji budowy.

Z powyższego wynika, iż poniesione koszty zorganizowania budowy znajdują bezpośrednie odzwierciedlenia w przychodach otrzymanych z tytułu refaktur, zasadne zdaniem Spółki jest zatem uznanie tych kosztów za bezpośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami z refaktur.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej „UPDOP”), koszty uzyskania przychodów rozpoznawane w roku podatkowym, w którym zostają osiągnięte odpowiadające im przychody.

Jednocześnie identyfikacja kosztów organizacji budowy jest kwestią wysoce subiektywną, jako że nie istnieją regulacje lub normy wskazujące na to, które z kosztów prowadzenia inwestycji związane są z organizacją procesu budowlanego, a które z realizacją samej inwestycji jako wyniku tegoż procesu. Innymi słowy, nie istnieją regulacje/normy pozwalające bezdyskusyjnie wyłączyć z większej puli faktycznie poniesionych kosztów związanych z całym procesem organizacji i realizacji Inwestycji budowlanej mniejszej kwoty stanowiącej wartość kosztów organizacji budowy, które są refakturowane. Niemniej, w ocenie Spółki nie powinno to powodować istotnych komplikacji w zakresie rozliczenia tej kategorii kosztów dla celów podatkowych, ponieważ zgodnie z intencją stron i zgodnie z umową podwykonawca zwraca przypadającą na niego część kosztów budowy (czyli jest to refundacja wydatków, a nie dodatkowa usługa świadczona z zyskiem przez Spółkę). Oznacza to, że w takim rozliczeniu kwota przychodu z zasady musi się równać kosztom, gdyż treścią tej czynności prawnej jest zwrot 100% poniesionych wydatków organizacyjnych przypadających na danego podwykonawcę. Skoro zatem określona kwota wypłacana jest tytułem zwrotu kosztów (i tylko zwrotu kosztów oznacza to, że bezpośrednio odpowiadający jej koszt podatkowy (wyłączany z zawsze większej puli taktycznie poniesionych kosztów inwestycyjnych) musi być równy przychodowi.

Rzecz jasna kwota kosztu rozpoznanego dla celów podatkowych w momencie zwrotu wydatków organizacyjnych przez podwykonawcę nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu przy ustalaniu kosztu bezpośredniego sprzedaży inwestycji opisanego w punkcie (1). Równocześnie, Spółka pragnie zaznaczyć, że przyporządkowanie kosztów do danego podwykonawcy jest zrobione w sposób arbitralny mający w założeniu biznesowym pokrywać proporcjonalną część kosztów zorganizowania budowy związanych z pracami danego podwykonawcy. Ponieważ nie jest możliwe przyporządkowanie każdego wydatku z puli tych kosztów do konkretnego podwykonawcy, całość faktycznie poniesionych wydatków na zorganizowanie budowy będzie wyższa niż te refundowane na podwykonawców. Ponieważ w dalszym ciągu niewątpliwie będą one stanowić koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 UPDOP w takiej sytuacji, nadwyżka ta zostanie potraktowana jako koszt bezpośredni i rozpoznany w momencie osiągnięcia przychodu ze sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych.

Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki z tytułu zorganizowania budowy stanowią bezpośrednie koszty uzyskania przychodów z tytułu ich zwrotu i powinny być rozpoznawane dla celów podatkowych w kwocie równej uzyskiwanym z tytułu ich zwrotu na podstawie wystawianych na podwykonawców refaktur/faktur przychodowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 i 5, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj