Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-500/10-5/EK
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-500/10-5/EK
Data
2010.09.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
fundusze europejskie
fundusze europejskie
grupa producentów rolnych
grupa producentów rolnych
koszt
koszt
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
pomoc finansowa
pomoc finansowa
przychód
przychód
przychód podlegający opodatkowaniu
przychód podlegający opodatkowaniu
rolnictwo
rolnictwo
środki pomocowe
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wydatki na zakup kurcząt przekazanych członkom grupy stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 589 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 01 czerwca 2010 r. (data wpływu 07.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19.08.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013,
  • kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Udziałowcami Sp. z o.o. są rolnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej (hodowcy drobiu). W dniu 01.10.2008 r., decyzją Marszałka Województwa, Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych. W 2010 r. Spółka uzyskała środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności w ramach działania grupy producentów rolnych objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w wysokości 5% wartości sprzedanych produktów (drobiu).

Wspólnicy Spółki chcą dokonać zakupu środków produkcji w postaci kurcząt do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy producentów. Kurczaki jednodniowe zostaną im przekazane nieodpłatnie. Wszyscy członkowie Grupy dochód z działów specjalnych ustalają na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu od ilości sprzedanego drobiu rzeźnego.

W piśmie z dnia 13 sierpnia 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, iż:

  1. Umowa Spółki z o.o. w formie aktu notarialnego sporządzona została w dniu 7.05.2008 r. Wspólnicy będący producentami rolnymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach, zawiązali Spółkę w celu dostosowania produkcji rolnej, której przedmiotem jest hodowla drobiu rzeźnego, do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży drobiu oraz organizacji ich sprzedaży, a także ochrony środowiska. W dniu 21.07.2008 r. Spółka została wpisana do KRS. W dniu 23.09.2008 r. Spółka wystąpiła do Marszałka Województwa z wnioskiem o wydanie decyzji administracyjnej stwierdzającej spełnienie przez grupę warunków określonych w art. 3 i 4 oraz przepisach wydanych na podstawie art. 6 i wpis do rejestru grup producentów rolnych. W dniu 01.10.2008 r. decyzją Marszałka Województwa , Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych (w załączeniu kserokopia decyzji). Otrzymała numer ewidencyjny (kserokopia w załączeniu).
  2. Przedmiotową pomoc finansową Spółka uzyskała na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 07 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 z późniejszymi zmian.), § 4 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 z późniejszymi zmian.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmian.) (w załączeniu kserokopia decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 20.11.2008 r.).
  3. Otrzymana w 2010 r. pomoc w kwocie 316.973,99 zł do chwili obecnej nie została rozdysponowana. Środki w całości znajdują się na rachunku bankowym Sp. z o.o. Jak wskazano we wniosku ORD-IN, wspólnicy Spółki chcą podjąć uchwałę o przeznaczeniu całości tych środków na zakup kurcząt i nieodpłatnym przekazaniu ich członkom grupy.
  4. Zdaniem Spółki, jest to zryczałtowana pomoc udzielana grupom producentów rolnych w pierwszych 5 latach ich funkcjonowania. Przepisy ustawy z dnia 07 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ani Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, nie precyzują szczegółowo sposobu wykorzystywania otrzymanych środków pieniężnych. Przeznaczenie ich na zakup kurcząt ma na celu utrzymanie w warunkach kryzysu pogłowia kurcząt na dotychczasowym poziomie lub jego zwiększenie u każdego z członków.
    Również decyzja o przyznaniu środków z tytułu pomocy finansowej za okres od 01.10.2008 r. do 30.09.2009 r., to jest za pierwszy rok działalności, nie określa sposobu ich wykorzystania (w załączeniu kserokopia decyzji).
  5. Przedmiotową pomoc Spółka otrzymała za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z czego pomoc z budżetu UE wynosi 237.730,43 zł. Zatem, zdaniem Spółki, dla zwolnienia przedmiotowego ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 53, a nie art. 17 pkt 48 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 48 – przyp. Organu). Są to bowiem środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz art. 5 ust. 3 pkt 4c).
  6. Wysokość przedmiotowej pomocy ustalana jest na podstawie wartości udokumentowanych rocznych przychodów netto ze sprzedaży produktów (drobiu) wytworzonych w gospodarstwach jej członków, a następnie sprzedanych przez Spółkę odbiorcom niebędącymi członkami grupy (Spółka kupuje drób od członków będących wspólnikami Spółki wystawiając im faktury VAT RR, a następnie sprzedaje drób ubojniom). Wartość pomocy wyliczona została na podstawie przychodów uzyskanych ze sprzedaży drobiu w okresie od 01.10.2008 r. do 30.09.2009 r. Jest to pomoc za pierwszy rok działalności. Nie jest to zaliczka ani też refundacja części poniesionych wydatków.
  7. Środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w dniu 26.02.2010 r. i stanowią majątek obrotowy Spółki w formie lokaty bankowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy wartość uzyskanej pomocy korzysta w Spółce ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie dotyczy stanu faktycznego).
  2. Czy wydatki na zakup kurcząt przekazanych członkom grupy stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów... (pytanie dotyczy opisu zdarzenia przyszłego).


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Jednocześnie informuje się, iż w pozostałej części wniosku wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia, i tak:

  • w zakresie przedstawionego stanu faktycznego dot. podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone nr 1) – interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-500/10-4/EK z dnia 20 września 2010 r.;
  • w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego dot. podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie oznaczone nr 3) – interpretacja indywidualna nr ILPB1/415-667/10-4/AGr z dnia 07 września 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana pomoc finansowa korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem wydatki na zakup kurcząt przekazanych następnie członkom Grupy nie stanowią dla Spółki kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, iż nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jednakże, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Wykładnia tego przepisu wymaga ustalenia znaczenia określenia „wydatki bezpośrednio sfinansowane z określonych środków” oraz uwzględnienia charakteru dochodów (przychodów), stanowiących źródło finansowania tych wydatków.

W treści powołanej ustawy, nie zdefiniowano terminu „bezpośrednio sfinansowane”. Odnosząc się do znaczenia tych pojęć, funkcjonującego w języku powszechnym, należy jednak wskazać, że „bezpośrednio” oznacza „bez pośrednictwa”, natomiast „sfinansować” to „pokryć koszty jakiegoś przedsięwzięcia, jakiejś działalności” (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, www.sjp.pwn.pl). Można zatem stwierdzić, że wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z określonych środków, gdy zostały one przeznaczone wprost na pokrycie tych wydatków.

Katalog źródeł finansowania wydatków zawarty w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest dość szeroki. W konsekwencji, zarówno zasady wydatkowania, jak i sposób uzyskiwania środków, wymienionych w tym przepisie są zróżnicowane. W szczególności, podatnik może mieć swobodę w dysponowaniu tymi środkami, bądź też obowiązek przeznaczenia ich na określone cele. Co więcej, otrzymane środki mogą być przeznaczane na pokrycie bieżących kosztów lub stanowić refundację już poniesionych wydatków.

W przedmiotowej sprawie, Spółka uzyskała środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Środki te przeznaczone zostaną w całości na zakup kurcząt, które zostaną nieodpłatnie przekazane członkom grupy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych tytułem pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, tzn. jako wolnych od podatku (tak w interpretacji indywidualnej z dnia 17 września 2010 r. nr ILPB3/423-500/10-4/EK), nie są zaliczane do kosztów podatkowych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym w dniu 07 czerwca 2010 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto, nadmienia się, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy kwestii wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z przychodów uzyskanych tytułem pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast ocena prawidłowości przeznaczenia uzyskanej przez Spółkę pomocy finansowej.

Zgodnie bowiem z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj