Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-500/10-4/EK
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-500/10-4/EK
Data
2010.09.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
fundusze europejskie
fundusze europejskie
grupa producentów rolnych
grupa producentów rolnych
pomoc finansowa
pomoc finansowa
przychód
przychód
przychód podlegający opodatkowaniu
przychód podlegający opodatkowaniu
rolnictwo
rolnictwo
środki pomocowe
środki pomocowe
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wartość uzyskanej pomocy korzysta w Spółce ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 589 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 01 czerwca 2010 r. (data wpływu 07.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19.08.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym pomocy finansowej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013,
  • kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Udziałowcami Sp. z o.o. są rolnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej (hodowcy drobiu). W dniu 01.10.2008 r., decyzją Marszałka Województwa, Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych. W 2010 r. Spółka uzyskała środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności w ramach działania grupy producentów rolnych objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w wysokości 5% wartości sprzedanych produktów (drobiu).

Wspólnicy Spółki chcą dokonać zakupu środków produkcji w postaci kurcząt do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy producentów. Kurczaki jednodniowe zostaną im przekazane nieodpłatnie. Wszyscy członkowie Grupy dochód z działów specjalnych ustalają na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu od ilości sprzedanego drobiu rzeźnego.

W piśmie z dnia 13 sierpnia 2010 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku Spółka wskazała, iż:

  1. Umowa Spółki z o.o. w formie aktu notarialnego sporządzona została w dniu 7.05.2008 r. Wspólnicy będący producentami rolnymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach, zawiązali Spółkę w celu dostosowania produkcji rolnej, której przedmiotem jest hodowla drobiu rzeźnego, do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży drobiu oraz organizacji ich sprzedaży, a także ochrony środowiska. W dniu (…) 2008 r. Spółka została wpisana do KRS. W dniu 23.09.2008 r. Spółka wystąpiła do Marszałka Województwa z wnioskiem o wydanie decyzji administracyjnej stwierdzającej spełnienie przez grupę warunków określonych w art. 3 i 4 oraz przepisach wydanych na podstawie art. 6 i wpis do rejestru grup producentów rolnych. W dniu 01.10.2008 r. decyzją Marszałka Województwa, Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych (w załączeniu kserokopia decyzji). Otrzymała numer ewidencyjny (kserokopia w załączeniu).
  2. Przedmiotową pomoc finansową Spółka uzyskała na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 07 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 z późniejszymi zmian.), § 4 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 z późniejszymi zmian.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmian.) (w załączeniu kserokopia decyzji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 20.11.2008 r.).
  3. Otrzymana w 2010 r. pomoc w kwocie 316.973,99 zł do chwili obecnej nie została rozdysponowana. Środki w całości znajdują się na rachunku bankowym Sp. z o.o. Jak wskazano we wniosku ORD-IN, wspólnicy Spółki chcą podjąć uchwałę o przeznaczeniu całości tych środków na zakup kurcząt i nieodpłatnym przekazaniu ich członkom grupy.
  4. Zdaniem Spółki, jest to zryczałtowana pomoc udzielana grupom producentów rolnych w pierwszych 5 latach ich funkcjonowania. Przepisy ustawy z dnia 07 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ani Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, nie precyzują szczegółowo sposobu wykorzystywania otrzymanych środków pieniężnych. Przeznaczenie ich na zakup kurcząt ma na celu utrzymanie w warunkach kryzysu pogłowia kurcząt na dotychczasowym poziomie lub jego zwiększenie u każdego z członków.
    Również decyzja przyznaniu środków z tytułu pomocy finansowej za okres od 01.10.2008 r. do 30.09.2009 r., to jest za pierwszy rok działalności, nie określa sposobu ich wykorzystania (w załączeniu kserokopia decyzji).
  5. Przedmiotową pomoc Spółka otrzymała za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z czego pomoc z budżetu UE wynosi 237.730,43 zł. Zatem, zdaniem Spółki, dla zwolnienia przedmiotowego ma zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 53, a nie art. 17 pkt 48 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 48 – przyp. Organu). Są to bowiem środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz art. 5 ust. 3 pkt 4c).
  6. Wysokość przedmiotowej pomocy ustalana jest na podstawie wartości udokumentowanych rocznych przychodów netto ze sprzedaży produktów (drobiu) wytworzonych w gospodarstwach jej członków, a następnie sprzedanych przez Spółkę odbiorcom niebędącymi członkami grupy (Spółka kupuje drób od członków będących wspólnikami Spółki wystawiając im faktury VAT RR, a następnie sprzedaje drób ubojniom). Wartość pomocy wyliczona została na podstawie przychodów uzyskanych ze sprzedaży drobiu w okresie od 01.10.2008 r. do 30.09.2009 r. Jest to pomoc za pierwszy rok działalności. Nie jest to zaliczka ani też refundacja części poniesionych wydatków.
  7. Środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w dniu 26.02.2010 r. i stanowią majątek obrotowy Spółki w formie lokaty bankowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy wartość uzyskanej pomocy korzysta w Spółce ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie dotyczy stanu faktycznego).
  2. Czy wydatki na zakup kurcząt przekazanych członkom grupy stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodów... (pytanie dotyczy opisu zdarzenia przyszłego).


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1. Jednocześnie informuje się, iż w pozostałej części wniosku wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia, i tak:

  • w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego dot. podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone nr 2) – interpretacja indywidualna nr ILPB3/423-500/10-5/EK z dnia 20 września 2010 r.;
  • w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego dot. podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie oznaczone nr 3) – interpretacja indywidualna nr ILPB1/415-667/10-4/AGr z dnia 07 września 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana pomoc finansowa korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem wydatki na zakup kurcząt przekazanych następnie członkom Grupy nie stanowią dla Spółki kosztu uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, grupa producentów rolnych, zwana dalej „grupą”, prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego, zwanego dalej „produktem”, lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, zwanych dalej „aktem założycielskim”, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, zwanych dalej „członkami grupy”, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że wspólnicy – będący producentami rolnymi w rozumieniu przepisów ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach – zawiązali Spółkę w celu dostosowania produkcji rolnej, której przedmiotem jest hodowla drobiu rzeźnego, do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży drobiu oraz organizacji ich sprzedaży, a także ochrony środowiska. W dniu 01.10.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych, natomiast w 2010 r. Spółka uzyskała środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, które wpłynęły na Jej rachunek bankowy w dniu 26.02.2010 r.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

W związku z powyższym, skoro przedmiotowe środki z tytułu pomocy finansowej zostały aktywowane po 1 stycznia 2010 r. (jak wskazał Wnioskodawca środki wpłynęły na konto Spółki 26 lutego 2010 r.), to zastosowanie w niniejszej sprawie znajdą przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 pkt 4 wskazanej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ww. ustawy mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Na podstawie art. 208 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, środki europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej są przekazywane agencjom płatniczym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Finansów. Obsługę bankową rachunków agencji płatniczych w zakresie środków, o których mowa w ust. 2, prowadzi Narodowy Bank Polski na podstawie umów rachunku bankowego (art. 208 ust. 3 ww. ustawy).

Zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1) oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia, a także warunki i tryb przyznawania, wypłaty oraz zwracania pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich określa ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, program jest realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obejmuje m.in. grupy producentów rolnych.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 2 wskazanej ustawy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, akredytowana na podstawie przepisów odrębnych jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz w ustawie.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 81, poz. 550 ze zm.), pomoc jest udzielana grupie producentów rolnych grupie producentów rolnych:

  1. prowadzącej działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanej do rejestru grup producentów rolnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), zwanego dalej „rejestrem”;
  2. która została utworzona ze względu na produkty lub grupę produktów, określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 kwietnia 2008 r. w sprawie wykazu produktów i grup produktów, dla których mogą być tworzone grupy producentów rolnych, minimalnej rocznej wielkości produkcji towarowej oraz minimalnej liczby członków grupy producentów rolnych (Dz. U. Nr 72, poz. 424), z wyłączeniem owoców i warzyw oraz owoców i warzyw przeznaczonych dla przetwórstwa;
  3. jeżeli został jej nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym”.


Jak stanowi ust. 2 tego artykułu, pomoc jest udzielana według kolejności otrzymania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wniosków o przyznanie pomocy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 09 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną.

Zadaniem Agencji jest m. in. wspieranie: powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy, Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381 ze zm.), środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG oraz EFRROW są przekazywane agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRROW są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 3 ww. ustawy), natomiast środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 5 cytowanej ustawy, Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i ministrem właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania na rachunek bankowy agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi.

I tak, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2010 r. w sprawie środków na realizację wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 4, poz. 28), środki na prefinansowanie, w części dotyczącej zadań realizowanych z udziałem środków EFRROW, są przekazywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, na podstawie wniosku ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, w kwocie określonej w tym wniosku (…). W myśl natomiast § 4 ww. rozporządzenia, środki na współfinansowanie są przekazywane agencji płatniczej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi albo ministra właściwego do spraw rynków rolnych na rachunek bankowy agencji płatniczej, w kwocie określonej w zapotrzebowaniu (…).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi Jej przychód podatkowy.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na uwadze powyższe, środki finansowe, które Spółka otrzymała od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tytułem pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, stanowią przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 17 ust. 1 pkt 53 tej ustawy.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 07 czerwca 2010 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj