Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1482/10-13/MN
z 13 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1482/10-13/MN
Data
2010.12.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa
dostawa towarów
dostawa towarów
faktura
faktura
faktura korygująca
faktura korygująca
faktura VAT
faktura VAT
faktura zbiorcza
faktura zbiorcza
korekta
korekta
korekta faktury
korekta faktury
korekta podatku
korekta podatku
marketing
marketing
nieodpłatne przekazanie rzeczy
nieodpłatne przekazanie rzeczy
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku naliczonego
obniżenie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek należny
podatek należny
podatek naliczony
podatek naliczony
premia
premia
premia prowizyjna
premia prowizyjna
promocja
promocja
przekazanie
przekazanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
przekazanie rzeczy
przekazanie rzeczy
przekazanie towarów
przekazanie towarów
reklama
reklama
świadczenie
świadczenie
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
świadczenie usług
świadczenie usług
termin
termin
treść faktury
treść faktury
usługi
usługi
wystawienie faktury
wystawienie faktury


Istota interpretacji
W zakresie nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz klientów lub potencjalnych klientów.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz klientów lub potencjalnych klientów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz klientów lub potencjalnych klientów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mięsnego. W związku z prowadzoną działalnością podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym, skierowanych do aktualnych oraz potencjalnych nabywców.

Spółka świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz swoich klientów lub potencjalnych klientów (tzn. Spółka nabywa te usługi od podmiotów trzecich, zaś usługi są świadczone na rzecz klientów i potencjalnych klientów Spółki). Usługi te stanowią nagrody w programach lojalnościowych, akcjach promocyjno-reklamowych. Są to m.in.: indywidualny kilkugodzinny kurs fotografii, wycieczka do egzotycznego kraju, weekend w SPA, jazda za kierownicą samochodu marki „A”.

Dotychczas nieodpłatne przekazania towarów i świadczenie usług, były rozpoznawane jako czynności opodatkowane VAT. W związku z powyższym, Spółka wystawiała faktury wewnętrzne, na których wykazywała należny podatek od towarów i usług. Obecnie, w wyniku ponownej analizy odpowiednich regulacji dotyczących VAT, Spółka doszła do wniosku, że niektóre z dokonanych przez nią nieodpłatnych przekazań towarów i usług nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, dlatego też podatek należny wykazany na fakturach nie powinien był być naliczany.

W konsekwencji, Spółka zamierza wystawić wewnętrzną zbiorczą fakturę korygującą do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których wykazany został nienależny podatek. W rezultacie, podatek VAT wynikający z pierwotnie wystawionych faktur wewnętrznych zostanie odpowiednio skorygowany.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Spółka do kosztów uzyskania przychodów zaliczała należny podatek VAT wykazywany w związku z przedmiotowymi nieodpłatnymi przekazaniami towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nieodpłatne świadczenie usług przez Spółkę na rzecz jej kontrahentów w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do naliczania podatku VAT należnego, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług przez Spółkę na rzecz jej kontrahentów w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do naliczania podatku VAT należnego, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Spółka nabywa usługi od podmiotów trzecich, zaś usługi te są nieodpłatnie świadczone na rzecz kontrahentów Spółki. Usługi te są nagrodami w programach lojalnościowych i akcjach promocyjno-marketingowych.

W analizowanej sytuacji Spółka nabywa, a następnie nieodpłatnie przekazuje usługi. Spółka powinna zatem określić w szczególności moment powstania obowiązku podatkowego (w szczególności datę wykonania usługi) oraz właściwą stawkę podatku VAT, a następnie wystawić fakturę VAT, w taki sposób jakby sama dokonywała świadczenia przedmiotowej usługi.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, „Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług”.

W świetle powyższego przepisu, nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dokonywane na cele niezwiązane z działalnością przedsiębiorstwa pod warunkiem, że w stosunku do towarów i usług związanych z tymi usługami, Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Konsekwentnie, zatem nieodpłatne świadczenie usług, które pozostaje w związku z prowadzoną działalnością nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W opinii Spółki, nieodpłatne świadczenie usług w postaci nagród w programach marketingowych organizowanych przez Spółkę ma związek z prowadzoną działalnością. Nagradzanie klientów, dokonujących zakupów określonych towarów w odpowiednich ilościach, ma bowiem zachęcić ich do utrzymania współpracy ze Spółką i nabywania jeszcze większej ilości towarów. Poza tym takie działanie ma charakter marketingowy i umożliwia promowanie marki Spółki na rynku. Działanie Spółki polegające na nieodpłatnym świadczeniu usług ma bezpośredni wpływ na możliwe zwiększenie sprzedaży Spółki. Należy zatem uznać, iż nieodpłatne świadczeniu usług na rzecz kontrahentów jest związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością.

Konsekwentnie, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nie podlega ono opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mięsnego. W związku z prowadzoną działalnością podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym, skierowanych do aktualnych oraz potencjalnych nabywców. Spółka świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz swoich klientów lub potencjalnych klientów (tzn. Spółka nabywa te usługi od podmiotów trzecich, zaś usługi są świadczone na rzecz klientów i potencjalnych klientów Spółki). Usługi te stanowią nagrody w programach lojalnościowych, akcjach promocyjno-reklamowych. Są to m.in.: indywidualny, kilkugodzinny kurs fotografii; wycieczka do egzotycznego kraju; weekend w SPA; jazda za kierownicą samochodu marki „A”.

W świetle przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenia na rzecz klientów i potencjalnych klientów w formie nagród w programach lojalnościowych, akcjach promocyjno-reklamowych, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowią nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże z uwagi na fakt, że nieodpłatne świadczenie usług w postaci nagród w programach marketingowych organizowanych przez Spółkę ma związek z prowadzoną działalnością (ma zachęcić klientów do utrzymania współpracy ze Spółką i nabywania jeszcze większej ilości towarów), to ich nieodpłatne przekazanie wskazanym osobom nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a czynność nieodpłatnego świadczenia na rzecz klientów i potencjalnych klientów w formie nagród w programach lojalnościowych, akcjach promocyjno -reklamowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 13 grudnia 2010 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia:

  1. w przedmiocie stanu faktycznego w zakresie:
    • nieodpłatnego przekazania towarów klientom w celu przedstawienia nowego asortymentu – Nr ILPP2/443-1482/10-5/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów nowym i potencjalnym klientom w celu przedstawienia asortymentu – Nr ILPP2/443-1482/10-6/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów na targi i wystawy – Nr ILPP2/443-1482/10-7/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów zużywanych podczas przygotowywania zdjęć do folderów reklamowych, ulotek, katalogów – Nr ILPP2/443-1482/10-8/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów w ramach tzw. sprzedaży pakietowej (premiowej) – Nr ILPP2/443-1482/10-9/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów w związku z tzw. programem „procent od obrotu” – Nr ILPP2/443-1482/10-10/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów klientom w ramach tzw. uzupełnienia ilości – Nr ILPP2/443-1482/10-11/MN,
    • nieodpłatnego przekazania kontrahentom gadżetów i materiałów promocyjnych – Nr ILPP2/443-1482/10-12/MN,
    • nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz klientów lub potencjalnych klientów – Nr ILPP2/443-1482/10-13/MN,
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieodpłatnie przekazywanych towarów i nieodpłatnie świadczonych usług – Nr ILPP2/443-1482/10-14/MN,
    • momentu skorygowania podatku należnego wykazanego w związku z nieodpłatnym przekazaniem towarów i nieodpłatnym świadczeniem usług oraz sposobu udokumentowania tej korekty – Nr ILPP2/443-1482/10-15/MN,
  2. w przedmiocie zdarzenia przyszłego w zakresie:
    • nieodpłatnego przekazania towarów klientom na cele degustacji – Nr ILPP2/443 -1482/10-16/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów klientom w celu przedstawienia nowego asortymentu – Nr ILPP2/443-1482/10-17/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów nowym i potencjalnym klientom w celu przedstawienia asortymentu – Nr ILPP2/443-1482/10-18/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów na targi i wystawy – Nr ILPP2/443-1482/10-19/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów zużywanych podczas przygotowywania zdjęć do folderów reklamowych, ulotek, katalogów – Nr ILPP2/443-1482/10-20/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów w ramach tzw. sprzedaży pakietowej (premiowej) – Nr ILPP2/443-1482/10-21/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów w związku z tzw. programem „procent od obrotu” – Nr ILPP2/443-1482/10-22/MN,
    • nieodpłatnego przekazania towarów klientom w ramach tzw. uzupełnienia ilości – Nr ILPP2/443-1482/10-23/MN,
    • nieodpłatnego przekazania kontrahentom gadżetów i materiałów promocyjnych – Nr ILPP2/443-1482/10-24/MN,
    • nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz klientów lub potencjalnych klientów – Nr ILPP2/443-1482/10-25/MN,
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieodpłatnie przekazywanych towarów i nieodpłatnie świadczonych usług – Nr ILPP2/443-1482/10-26/MN,
    • momentu skorygowania podatku należnego wykazanego w związku z nieodpłatnym przekazaniem towarów i nieodpłatnym świadczeniem usług oraz sposobu udokumentowania tej korekty – Nr ILPP2/443-1482/10-27/MN.

Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu nadpłaconego podatku należnego oraz określenia momentu jego powstania, w dniu 13 grudnia 2010 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia: w przedmiocie zaistniałego stanu faktycznego – Nr ILPB3/423-757/10-2/MM oraz w przedmiocie zdarzenia przyszłego – Nr ILPB3/423-757/10-3/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj