Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-840/12-2/AD
z 28 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – spółka jawna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych, określoną w PKD pod poz. 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi te obejmują tzw. szkolenia „miękkie” z zakresu technik sprzedaży, negocjacji, zarządzania, naboru pracowników, radzenia sobie ze stresem etc. Odbiorcami tych usług są wyłącznie przedsiębiorcy, zajmujący się zarówno produkcją, handlem, jak i usługami, w tym usługami bankowymi. Zakres i rodzaj tych szkoleń układany jest indywidualnie, tak aby dobrać je do potrzeb i oczekiwań konkretnego kontrahenta.

W ocenie Zainteresowanego, specyfika i charakter tych szkoleń powoduje, że wchodzą one w zakres usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Pomimo to Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, co oznacza, że nie korzysta ze zwolnień od podatku od towarów i usług, o których mowa w powołanych przepisach. Nie spełnia bowiem pozostałych wymogów zawartych w tych przepisach, tj.:

  • nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania (nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji niepublicznych placówek szkoleniowych), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT,
  • nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT,
  • szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Spółka posiada jedynie wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzony przez (...) Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca zawarł w 2011 r. z B. umowę na przeprowadzenie szkoleń pod nazwą „Sprzedaż produktów bankowych”. Szkolenia te realizowane są w ramach programu pt. „Kuźnia kompetencji (…)”, na realizację którego B. (bezpośredni beneficjent programu) pozyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt rozpoczął się w 2011 r. i zakończy się w 2012 r.

Projekt nadzoruje Wojewódzki Urząd Pracy w ramach umowy zawartej z Samorządem Województwa. Środki pochodzące z dofinansowania (środki publiczne) w wysokości 81,96%, B. otrzymuje od Samorządu Województwa. Pozostałe 18,04% budżetu tego projektu pochodzi z wkładu własnego (prywatnego), finansowanego przez podmioty do których adresowane są szkolenia. Tym samym B. będąc organizatorem tego projektu pozostaje beneficjentem środków pomocowych, które umożliwiają jego realizację (dysponuje tymi środkami, odpowiadając za ich właściwe wydatkowanie zgodnie z założeniami projektu). Celem głównym projektu jest podniesienie kwalifikacji i rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników sektora bankowości spółdzielczej (małych i średnich banków) w województwie wielkopolskim, a w konsekwencji podniesienie efektywności zawodowej pracowników tych banków i dostosowanie do wymogów nowoczesnej bankowości oraz potrzeb regionalnej gospodarki. Jednocześnie bezpośrednim celem szkoleń pt. „Sprzedaż produktów bankowych” jest poprawa jakości obsługi klienta oraz podwyższenie wiedzy na temat produktów bankowych, które wchodzą w ofertę banków biorących udział w tych szkoleniach. Szkolenia adresowane są do kadry banków spółdzielczych pracującej na terenie całej Wielkopolski. Uczestnicy projektu biorą udział w następujących typach szkoleń: sprzedaż produktów bankowych, skuteczny przełożony, studium zarządzania ryzykami bankowymi oraz studium kredytowe. Poszczególne typy tych szkoleń realizowane są przez podwykonawców, w tym przez Wnioskodawcę.

W ocenie Zainteresowanego, przedmiotowe szkolenia, podobnie jak pozostałe szkolenia realizowane przez Spółkę, wchodzą w zakres usług kształcenia zawodowego.

Wystawiane przez Wnioskodawcę faktury VAT, dotyczące wykonanych usług szkoleniowych na rzecz B. w ramach programu pt. „Kuźnia kompetencji (…)” pod nazwą „Sprzedaż produktów bankowych”, zawierają podatek od towarów i usług, obliczony według podstawowej stawki 23%. Jednak Wnioskodawca ma wątpliwość dotyczącą zasadności opodatkowania tych usług podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia i doskonalenia zawodowego, realizowane na rzecz Kontrahenta (B.), w ramach programu pt. „Kuźnia kompetencji (…)” pod nazwą „Sprzedaż produktów bankowych”, współfinansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego (81,96% ze środków publicznych), są zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Z przepisu tego wynika, iż usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z VAT jeśli spełnione są łącznie dwa warunki:

  1. usługi te stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  2. są one w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych.

W opinii Zainteresowanego, opisane powyżej usługi szkoleniowe spełniają oba z powyższych warunków. Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”, są one jednak zdefiniowane w przepisach rozporządzenia Rady (WE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1, dalej rozporządzenie UE). Rozporządzenie UE weszło w życie w dniu 1 lipca 2011 r. i jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia UE wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE (przewidującym zwolnienie z VAT) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę na zlecenie Kontrahenta wypełniają powyższe przesłanki, gdyż prowadzą do podwyższenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy osób biorących udział w szkoleniach prowadzonych przez Podatnika oraz mają na celu ich rozwój zawodowy.

W przedstawionym stanie faktycznym, wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług szkoleniowych jest finansowane ze środków publicznych, tj. z Europejskiego Funduszu Spójności w wysokości 81,96%. Środki te wypłacane są B. za pośrednictwem Samorządu Województwa.

Środki z dotacji będące środkami publicznymi zostały przyznane B. na realizację Projektu. Otrzymane środki Kontrahent następnie przeznacza na sfinansowanie szkoleń realizowanych w ramach Projektu. W związku z tym Kontrahent „dostarcza” te środki Zainteresowanemu jako część wynagrodzenia za usługi szkoleniowe. Tym samym usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę są finansowane częściowo ze środków publicznych. Udział tych środków w kwocie wynagrodzenia Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe wynosi co najmniej 70%, a tym samym spełnione są warunki zwolnienia od VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego.

Należy również zaznaczyć, że z formalnego punku widzenia okoliczność otrzymania wynagrodzenia przez Zainteresowanego od B. za swoje usługi ze środków dotacyjnych (z przeznaczonego w tym celu rachunku bankowego Kontrahenta), jednoznacznie wskazuje źródło pochodzenia tych środków. Kontrahent jest bowiem podmiotem objętym systemem kontroli gospodarowania i wydatkowania środków publicznych, a zatem musi je wydatkować zgodnie z zadeklarowanym przeznaczeniem – wyłącznie na określone zadania. W przeciwnym wypadku będzie musiał zwrócić środki niewykorzystane na właściwe, co świadczy, że nie może on swobodnie dysponować uzyskaną dotacją. Co więcej wystawione przez Zainteresowanego faktury za usługi szkoleniowe stanowią dla Kontrahenta dowód poniesienia wydatku przewidzianego w budżecie projektu, którego rozliczenie podlega ścisłej kontroli. W ocenie Spółki, jest to niepodważalny argument, który potwierdza, że jej usługi finansowane są częściowo ze środków publicznych uzyskanych przez Kontrahenta.

Przepisy rozporządzenia wykonawczego zwalniają z VAT usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane ze środków publicznych. Zwolnienie to stanowi zatem zwolnienie o charakterze przedmiotowym. Przepisy rozporządzenia wykonawczego nie rozstrzygają kwestii, czy zwolnienie to przysługuje wyłącznie podmiotom bezpośrednio otrzymującym środki publiczne w postaci tzw. dotacji przedmiotowej, czy też dotyczy również podatników świadczących wskazane usługi i otrzymujących za nie wynagrodzenie od beneficjenta dotacji – tj. podmiotu, który realizuje określony projekt dofinansowany z dotacji celowej.

W tym miejscu warto wskazać na odmienny charakter przywołanych wyżej dotacji: celowej i przedmiotowej. Zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, dotacje przedmiotowe są to środki przeznaczone np. na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług. Odnosząc charakter dotacji przedmiotowej do regulacji o podatku VAT, będą to zatem dotacje, o jakich mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę, o jakie zwiększa się obrót. Dotacje celowe mają natomiast inny charakter – są to tzw. dotacje kosztowe, na pokrycie ściśle określonych wydatków (jednocześnie pozostające poza zakresem opodatkowania VAT).

W analizowanym przypadku Kontrahent otrzymuje dotację celową – przeznaczoną na pokrycie kosztów realizacji Projektu (bez prawa doliczenia marży). Z punktu widzenia Kontrahenta jest to zatem dotacja niepodlegająca opodatkowaniu VAT – nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem zastosowanie zwolnienia z VAT przez B. jako beneficjenta tych środków nie byłoby możliwe, skoro dotacja w ogóle nie stanowi podstawy opodatkowania świadczonych usług. Tym bardziej zatem zasadne jest zastosowanie zwolnienia przez wykonawcę usługi szkoleniowej (Wnioskodawcę), która jest finansowana z dotacji przyznanej beneficjentowi (Kontrahentowi). Brak możliwości zastosowania zwolnienia z VAT przez firmę szkoleniową świadczącą usługi na rzecz beneficjenta dotacji powodowałby, że przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego nie miałby zastosowania ani do beneficjenta (gdyż dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania jakichkolwiek usług), ani też dla świadczącej usługi firmy szkoleniowej Spółki. Taka wykładnia naruszałaby zasadę racjonalności prawodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, literalna wykładnia § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego prowadzi do wniosku, że przepis ten nie wprowadza żadnych ograniczeń co do podmiotów, które mogą zastosować zwolnienie do świadczonych usług szkoleniowych. Wystarczającym jest spełnienie warunku finansowania usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego ze środków publicznych w określonej części. Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia i doskonalenia zawodowego, realizowane na rzecz B., który uzyskał dotację na ten cel z Europejskiego Funduszu Społecznego, podlegają zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a także zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, art. 43 ust. 17 stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołany wyżej przepis przewiduje zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu organizacji szkoleń są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”, wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, co oznacza, że nie korzysta ze zwolnień od podatku od towarów i usług, o których mowa w powołanych przepisach. Nie spełnia bowiem pozostałych wymogów zawartych w tych przepisach, tj.:

  • nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania (nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji niepublicznych placówek szkoleniowych), zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT,
  • nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT,
  • szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Spółka posiada jedynie wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzony przez (...) Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca zawarł w 2011 r. z B. umowę na przeprowadzenie szkoleń pod nazwą „Sprzedaż produktów bankowych”. Szkolenia te realizowane są w ramach programu pt. „Kuźnia kompetencji (…)”, na realizację którego B. (bezpośredni beneficjent programu) pozyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Projekt rozpoczął się w 2011 r. i zakończy się w 2012 r.

Środki pochodzące z dofinansowania (środki publiczne) w wysokości 81,96%, B. otrzymuje od Samorządu Województwa. Pozostałe 18,04% budżetu tego projektu pochodzi z wkładu własnego (prywatnego), finansowanego przez podmioty do których adresowane są szkolenia. Tym samym B. będąc organizatorem tego projektu pozostaje beneficjentem środków pomocowych, które umożliwiają jego realizację (dysponuje tymi środkami, odpowiadając za ich właściwe wydatkowanie zgodnie z założeniami projektu). Celem głównym projektu jest podniesienie kwalifikacji i rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników sektora bankowości spółdzielczej (małych i średnich banków) w województwie wielkopolskim, a w konsekwencji podniesienie efektywności zawodowej pracowników tych banków i dostosowanie do wymogów nowoczesnej bankowości oraz potrzeb regionalnej gospodarki. Jednocześnie bezpośrednim celem szkoleń pt. „Sprzedaż produktów bankowych” jest poprawa jakości obsługi klienta oraz podwyższenie wiedzy na temat produktów bankowych, które wchodzą w ofertę banków biorących udział w tych szkoleniach. Szkolenia adresowane są do kadry banków spółdzielczych pracującej na terenie całej Wielkopolski. Uczestnicy projektu biorą udział w następujących typach szkoleń: sprzedaż produktów bankowych, skuteczny przełożony, studium zarządzania ryzykami bankowymi oraz studium kredytowe. Poszczególne typy tych szkoleń realizowane są przez podwykonawców, w tym przez Wnioskodawcę.

W ocenie Zainteresowanego, przedmiotowe szkolenia, podobnie jak pozostałe szkolenia realizowane przez Spółkę, wchodzą w zakres usług kształcenia zawodowego.

Wystawiane przez Wnioskodawcę faktury VAT, dotyczące wykonanych usług szkoleniowych na rzecz B. w ramach programu pt. „Kuźnia kompetencji (…)” pod nazwą „Sprzedaż produktów bankowych”, zawierają podatek od towarów i usług, obliczony według podstawowej stawki 23%. Jednak Wnioskodawca ma wątpliwość dotyczącą zasadności opodatkowania tych usług podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż spełnione będą przesłanki warunkujące zwolnienie dla realizowanych przez Spółkę szkoleń, bowiem będą one kursami zawodowymi i finansowane będą w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Reasumując, usługi przeprowadzania przez Zainteresowanego dla Zleceniodawcy kursów zawodowych w zakresie Projektu realizowanego w ramach programu pt. „Kuźnia kompetencji (…)” pod nazwą „Sprzedaż produktów bankowych” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego polegającego na organizacji i przeprowadzaniu usług szkoleniowych na zlecenie beneficjenta środków UE, będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. Przy czym niezbędne jest posiadanie przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających pochodzenie tych środków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj