Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-870/10/MS
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-870/10/MS
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu pt.: „...”



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. organu w dniu 13 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 12 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 24 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu pt.: „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z realizacji projektu pt.: „...”.

Wniosek ten przekazany został do tut. organu za pismem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 września 2010r. Nr ILPP2/443-1411/10-2/JKa zgodnie z właściwością.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 12 listopada 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-870/10/MS z dnia 29 października 2010r. oraz pismem z dnia 24 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104).

Zaświadczenie jest niezbędne do uzyskania pomocy w ramach funduszy unijnych. Zaświadczenie potrzebne jest Wnioskodawcy do zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji. Podatek ten nie jest możliwy do odzyskania przez Wnioskodawcę w ramach rozliczenia skarbowego. W najbliższym czasie Wnioskodawca składał będzie do L. G. D. wniosek na działanie „małe projekty”, będące częścią Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, a regulowane rozporządzeniem Ministra Rolnictwa z dnia 27 kwietnia 2009r. „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju".

Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja jest zgodna z Lokalną Strategią Rozwoju będącą dokumentem strategicznym L. G. D.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a jego funkcjonowanie finansowane jest ze składek członkowskich oraz z funduszy uzyskanych z wyżej wymienionego programu.

W wyniku realizacji projektów unijnych Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Remont świetlicy w W. jest przedsięwzięciem istotnym dla mieszkańców wsi, dla których świetlica jako miejsce spotkań stanowi wartość społeczną i kulturową. Jest nie tylko miejscem spotkań, ale również integracji społeczności lokalnej i kultywowania przez nią lokalnych zwyczajów. Realizacja tego zadania zaspokoi oczekiwania społeczności lokalnej. Przyczyni się do zagospodarowania wolnego czasu mieszkańców wsi i okolicy. Nastąpi wzmocnienie własnej tożsamości. Aby zrozumieć istotę operacji, należy zapoznać się z dotychczasowymi działaniami społeczności wiejskiej terenu, na którym ma być ona realizowana. Ponadto świetlica jest miejscem spotkań pań z działającego we wsi Koła Gospodyń Wiejskich. Odbywają się tutaj wszelkiego rodzaju zabawy. Do efektywniejszego i bardziej komfortowego przeprowadzania opisanych tutaj zajęć niezbędny jest remont pomieszczenia Wnioskodawcy pełniącego rolę świetlicy wiejskiej. Zarówno organizacje, jak i mieszkańcy potrzebują wyremontowanej świetlicy wiejskiej do kontynuowania już prowadzonych przedsięwzięć, jak również do podejmowania nowych. Z tego punktu widzenia wyremontowana świetlica wiejska stanie się ośrodkiem lokalnej kultury wiejskiej i folkloru.

Wnioskodawca będzie remontował świetlicę. W zakres będzie wchodził zakup i montaż okien, zakup i montaż drzwi oraz wyposażenie świetlicy wiejskiej. W skład wyposażenia będzie wchodził zakup krzeseł i stołu. Zakup i montaż drzwi, okien, krzeseł i stołów wpłynie bezpośrednio na poprawę jakości spędzanego w świetlicy wiejskiej czasu przez mieszkańców. Ponadto podniesiony zostanie standard i komfort zajęć i działań prowadzonych w pomieszczeniu świetlicy wiejskiej. Wzmocnione zostaną więzi społeczne i integracja społeczności. Dzięki temu, że dzieci będą mogły korzystać ze świetlicy, uchroni je to przed niebezpieczeństwami pojawiającymi się w okresie intensywnych prac polowych w rolnictwie, np. wypadków z udziałem dzieci i maszyn. Młodzież dzięki świetlicy będzie mogła rozwijać swoje zainteresowania. Ponadto realizowane będą z większym rozmachem opisane we wcześniejszej części opisu zajęcia i przedsięwzięcia. Nabyte towary i usługi będą użytkowane przez Wnioskodawcę. Wyremontowana świetlica i zakupione wyposażenie będzie służyło mieszkańcom okolicznych wsi. Świetlica będzie udostępniona nieodpłatnie. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Projekt pt.: „...”

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Projekt jest całkowicie niedochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 listopada 2010r.):

Czy OSP w W. będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu, zgodnie z art. 86...

Czy OSP w W. będzie miała prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy o podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 listopada 2010r.), nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, jak również nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku naliczonego zgodnie z art. 87 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104).

W najbliższym czasie Wnioskodawca składał będzie do L. G. D. wniosek na działanie „małe projekty”, będące częścią Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, a regulowane rozporządzeniem Ministra Rolnictwa z dnia 27 kwietnia 2009r. „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju".

Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja jest zgodna z Lokalną Strategią Rozwoju będącą dokumentem strategicznym L. G. D.

W ramach projektu Wnioskodawca będzie realizował remont świetlicy wiejskiej. W zakres remontu będzie wchodził zakup i montaż okien, zakup i montaż drzwi oraz wyposażenie świetlicy wiejskiej. W skład wyposażenia będzie wchodził zakup krzeseł i stołu.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a jego funkcjonowanie finansowane jest ze składek członkowskich oraz z funduszy uzyskanych z wyżej wymienionego programu.

W wyniku realizacji projektów unijnych Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Projekt jest całkowicie niedochodowy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż wyremontowana świetlica będzie służyła mieszkańcom wsi i okolicy. Udostępniana będzie nieodpłatnie. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu pn. „...”.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca z tytułu prowadzonej działalności nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a co za tym idzie nie figuruje w rejestrze podatników VAT.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj