Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-882/10-3/AS
z 20 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-882/10-3/AS
Data
2010.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
polisa ubezpieczeniowa
polisa ubezpieczeniowa
przychody z innych źródeł
przychody z innych źródeł
składki
składki


Istota interpretacji
należy stwierdzić, iż zapłacenie przez Spółkę części miesięcznej składki ubezpieczeniowej stanowić będzie dla Uczestnika promocji przychód zaliczany do innych źródeł (art. 20) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 372 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.10.2010 r. (data wpływu 25.10.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu promocyjnej sprzedaży polis ubezpieczeniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu promocyjnej sprzedaży polis ubezpieczeniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa finansowego sprzedaży polis ubezpieczeniowych A. Spółka, w celu zwiększenia sprzedaży, podejmuje różnorodne działania o charakterze marketingowym, promocyjnym i reklamowym. Jednym z takich jest organizacja promocji pod nazwą „+50% korzyści w pierwszym roku” (zwanej dalej promocja). Uczestnik, za pośrednictwem spółki, podpisuje z A. umowę na zawarcie polisy ubezpieczeniowej z roczną częstotliwością opłacania składek. Jednocześnie otrzymuje certyfikat (wydruk papierowy) świadczący o uczestnictwie w promocji.

Jeżeli polisa ta będzie ważna w 91 dniu liczonych od daty rozpoczęcia odpowiedzialności przez A. wówczas uczestnik otrzyma od spółki prawo do naliczenia specjalnej premii promocyjnej stanowiącej równowartość 50% pierwszorocznej składki regularnej, zadeklarowanej opłaconej terminowo przez Uczestnika w ramach produktu promocyjnego (polisy ubezpieczeniowej). Zatem uczestnik będzie musiał zawrzeć drugą polisę, na którą organizator będzie co miesiąc przekazywać pieniądze aby zapłacić składkę miesięczną. Wysokość wpłat organizatora będzie równa 50% składki regularnej zadeklarowanej w pierwszym roku produktu promocyjnego (pierwszej polisy). Wpłaty dokonywane są co miesiąc przez rok ale nie dłużej niż ważność polisy pierwszej. Zdarzenia gospodarcze Wnioskodawca ewidencjonuje za pomocą ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy wpłaty dokonywane przez spółkę stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie wykonania wpłaty na rachunek drugiej polisy...
  2. Czy wpłaty dokonywane przez spółkę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  3. Czy wpłaty dokonywane przez spółkę stanowią dla uczestników promocji przychody z innych źródeł zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytanie trzecie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiedź na pytania pierwsze i drugie w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wpłaty dokonywane przez spółkę stanowią dla uczestników promocji przychody z innych źródeł zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ponieważ uczestnik promocji uzyskuje dodatkowe świadczenie (wpłaty na drugą polisę), stanowi to dla niego przychód z innych źródeł zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zatem za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną.

Stosowne do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Sposób ustalania wartości pieniężnej wyżej określonych świadczeń regulują dalsze przepisy przywołanego artykułu.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa finansowego sprzedaży polis ubezpieczeniowych A. Spółka, w celu zwiększenia sprzedaży, podejmuje różnorodne działania o charakterze marketingowym, promocyjnym i reklamowym. Jednym z takich jest organizacja promocji pod nazwą „+50% korzyści w pierwszym roku” (zwanej dalej promocja). Uczestnik, za pośrednictwem spółki, podpisuje z A. umowę na zawarcie polisy ubezpieczeniowej z roczną częstotliwością opłacania składek.

Jeżeli polisa ta będzie ważna w 91 dniu liczonych od daty rozpoczęcia odpowiedzialności przez A. wówczas uczestnik otrzyma od spółki prawo do naliczenia specjalnej premii promocyjnej stanowiącej równowartość 50% pierwszorocznej składki regularnej, zadeklarowanej opłaconej terminowo przez Uczestnika w ramach produktu promocyjnego (polisy ubezpieczeniowej). Uczestnik będzie musiał zawrzeć drugą polisę, na którą organizator będzie co miesiąc przekazywać pieniądze aby zapłacić składkę miesięczną. Wysokość wpłat organizatora będzie równa 50% składki regularnej zadeklarowanej w pierwszym roku produktu promocyjnego (pierwszej polisy).

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że przyznane w ramach promocji specjalnej premii promocyjnej stanowiącej równowartość 50% pierwszorocznej składki regularnej w momencie zapłaty składki miesięcznej przez organizatora, niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe po stronie Uczestnika.

Przekazywanie pieniędzy przez organizatora co miesiąc w celu zapłaty składki miesięcznej wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez uczestnika Promocji przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy koszty związane z drugą polisą ponoszone będą w części przez spółkę organizatora promocji, a tym samym spółka pokryje różnicę w cenie nabycia drugiej polisy, to wtedy kwotę zniżki finansowanej przez spółkę należy uznać za przysporzenie majątkowe i zakwalifikować do przychodów ze źródeł, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią tego przepisu za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie, w niniejszym przypadku będą to przychody wynikające z kwot wpłaconych przez organizatora tytułem zapłaty części składki miesięcznej ubezpieczenia.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej. Przychody te podatnik – a więc Uczestnik - sam musi wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji stanowisko tutejszego organu oparte zostało na założeniu, iż odbiorcami ww. świadczeń związanych z promocją polisy ubezpieczeniowej są osoby fizyczne nie prowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej - dla których otrzymanie świadczeń stanowiłoby przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ww. ustawy.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż zapłacenie przez Spółkę części miesięcznej składki ubezpieczeniowej stanowić będzie dla Uczestnika promocji przychód zaliczany do innych źródeł (art. 20) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj