Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-522/10-4/AK
z 8 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-522/10-4/AK
Data
2010.10.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
świadczenie usług


Istota interpretacji
Faktura wystawiana w miesiącu poprzedzającym miesiąc wykonania usługi wystawiona będzie niezgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy; faktura winna bowiem dokumentować dokonanie sprzedaży – dostawę towaru lub świadczenie usług, a w przypadku wystawienia faktury wcześniej niż wykonanie usługi reklamowej, sytuacja taka nie będzie miała miejsca.



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010r. (data wpływu 16 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-522/10-2/AK z dnia 18 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca lub Spółka prowadzi działalność wydawniczą. W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca świadczy ponadto usługi reklamowe, polegające na zamieszczaniu reklam w serwisach internetowych należących do Wnioskodawcy oraz w wydawanych przez Wnioskodawcę czasopismach.

W celu usprawnienia rozliczeń z kontrahentami, Wnioskodawca rozważa wystawianie faktur za usługę reklamową, polegającą na zamieszczeniu reklamy w czasopiśmie lub serwisie internetowym, w miesiącu poprzedzającym miesiąc wykonania usługi. Wykonanie usługi reklamowej, czyli publikacji wskazanej przez kontrahenta reklamy w czasopiśmie bądź zamieszczenie reklamy w serwisie internetowym, może nastąpić w całości w miesiącu następującym po miesiącu, w którym wystawiono fakturę. W chwili wystawienia faktury, Wnioskodawca będzie znał zakres oraz dokładną datę wykonania przedmiotowej usługi reklamowej.

Uzgodnienia z kontrahentami nie przewidują otrzymania przez Spółkę przedpłaty, bądź zaliczki przed wykonaniem usługi. Całkowita płatność za przedmiotową usługę nastąpi po jej wykonaniu.

Wnioskodawca rozlicza się dla celów podatku VAT kwartalnie na podstawie art. 99 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W którym momencie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku VAT w przypadku świadczenia usług reklamowych w sytuacji, gdy faktura wystawiona będzie przez Wnioskodawcę przed wykonaniem usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wystawienia faktury przed wykonaniem usługi reklamowej, obowiązek podatkowy po stronie Spółki powstanie na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, tj. w momencie wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 art. 21 ust. 1.

Z kolei stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Biorąc pod uwagę, iż świadczenie usług reklamowych przez Spółkę jest transakcją, która wymaga potwierdzenia fakturą, w omawianym przypadku zastosowanie znajdzie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem bowiem, w przypadku wykonania usługi, które to świadczenie powinno zostać potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

Termin wystawiania faktur regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2006 r. . Zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ten określa zatem wprost datę, do której najpóźniej należy wystawić fakturę, nie odnosi się natomiast do momentu, od którego możliwe jest wystawienie faktury.

Z kolei przepis § 11 ust. 2 Rozporządzenia odnoszący się do faktur dokumentujących usługi, dla których w ustawie o VAT określono szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego wskazuje jednoznacznie okres, możliwe jest wystawienie faktury. Zgodnie z tym przepisem, fakturę dokumentującą świadczenie pewnych kategorii usług można wystawić nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Usługa reklamowa nie została wymieniona w § 11 ust. 2 Rozporządzenia, nie jest więc usługą dla której ustawodawca przewidział ograniczenia co do początku terminu wystawienia faktury.

Zestawienie brzmienia § 9 ust. 1 i § 11 ust. 2 Rozporządzenia wskazuje zatem, iż w przypadku gdy intencją ustawodawcy jest określenie momentu, od którego podatnik ma prawo do wystawienia faktury, taki zapis znajduje się wprost w przepisach. Dlatego też, zdaniem Spółki w odniesieniu do usług, dla których obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych (a więc np. usług reklamowych), wystawienie faktury przed wykonaniem usługi nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

Co więcej, w przypadku Spółki, w momencie wystawienia faktury, znana jest data dokonania sprzedaży, zatem wystawiane faktury będą zawierać wszystkie wymagane przez przepisy (w szczególności art. 106 ustawy o VAT) informacje. Co więcej, faktura wystawiona przez Spółkę przed wykonaniem usługi reklamowej dotyczy konkretnego świadczenia. Dlatego, należy uznać, iż jest to faktura potwierdzająca określoną czynność, która to podlega opodatkowaniu. Faktura wystawiona przez Spółkę dokumentuje zatem konkretną transakcję i jako taka powinna rodzić po stronie Spółki określone skutki podatkowe. Skutkiem tym jest powstanie obowiązku podatkowego z chwilą wystawienia faktury.

Prawidłowość stanowiska przedstawionego powyżej można również wywieść z brzmienia art. 86 ust. 12 ustawy o VAT. Przepis ten reguluje skutki wystawienia faktury przed wykonaniem usługi po stronie usługobiorcy, w szczególności, w przypadku, gdy usługobiorca otrzyma fakturę przed wykonaniem usługi, w takiej sytuacji jest on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego dopiero z chwilą wykonania usługi.

Stąd, w ocenie Spółki należy uznać iż - określając skutki w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez odbiorcę faktury - ustawodawca potwierdza jednocześnie możliwość wystawiania faktur przed wykonaniem usługi. Powyższy przepis nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej przed wykonaniem usługi, a jedynie określa termin, kiedy odliczenie podatku VAT staje się możliwe. Biorąc pod uwagę, iż przepisy ustawy o VAT oraz Rozporządzenia nie zakazują wystawiania faktur przed .wykonaniem usługi, natomiast jednoznacznie wskazują, że w sytuacji, gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, zasadne jest w ocenie Spółki zastosowanie w omawianej sprawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, z uwagi na fakt, iż jest ona zobowiązana do wystawienia faktury, oraz brak jest regulacji w ustawie o VAT zakazujących wystawiania faktur przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym, powstanie z chwilą wystawienia faktury przez Wnioskodawcę.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2009r. sygn. IBPP2/443-1084/08/LŻ Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów przyznał podatnikowi rację, iż w sytuacji gdy faktura wystawiona jest przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

Pogląd zbieżny ze stanowiskiem Wnioskodawcy prezentowany jest również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 16 października 2009r. sygn. I SA/Wr 1005/09 skład orzekający stwierdził, iż: „Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W przedmiotowej sprawie strona skarżąca wystawiła faktury przedwcześnie, przed wykonaniem usługi, co w kontekście powyższego nie jest zabronione albowiem przepis wyraźnie wskazuje jedynie termin końcowy wystawienia faktury, tj. nie później niż 7. dnia od dnia wykonania usługi. Zatem skoro strona skarżąca wystawiła fakturę na całkowitą wartość usługi, to ona w myśl art. 19 ust. 4 ustawy o VAT będzie generowała powstanie obowiązku podatkowego wobec kwoty objętej wspomnianą fakturą.” Stanowisko analogiczne do powyższego zostało zaprezentowane także w wyroku WSA we Wrocławiu z 5 stycznia 2010 r. sygn. SA/Wr 1467/09.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy wystawi on fakturę przed wykonaniem usługi reklamowej, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wystawienia faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 19 ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jak stanowi art. 19 ust. 4 cyt. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Nadmienić należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, że opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności).

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Natomiast ust. 3 art. 106 cyt. ustawy stanowi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Zgodnie z § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia , fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10 – 12. Jak wskazuje treść § 10 ust. 1 cyt. rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach prowadzonej działalności wydawniczej, Wnioskodawca świadczy także usługi reklamowe, polegające na zamieszczaniu reklam w serwisach internetowych należących do Wnioskodawcy oraz w wydawanych przez Wnioskodawcę czasopismach. Spółka planuje wystawiać faktury za usługę reklamową w miesiącu poprzedzającym miesiąc wykonania usługi - wykonanie usługi reklamowej, czyli publikacji wskazanej przez kontrahenta reklamy w czasopiśmie bądź zamieszczenie reklamy w serwisie internetowym, może nastąpić w całości w miesiącu następującym po miesiącu, w którym wystawiono fakturę. W chwili wystawienia faktury, Wnioskodawca będzie znał zakres oraz dokładną datę wykonania przedmiotowej usługi reklamowej.

Uzgodnienia z kontrahentami nie przewidują otrzymania przez Spółkę przedpłaty, bądź zaliczki przed wykonaniem usługi. Całkowita płatność za przedmiotową usługę nastąpi po jej wykonaniu.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz na podstawie przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż planowany przez Wnioskodawcę sposób fakturowania usług reklamowych jest nieprawidłowy. Faktura wystawiana w miesiącu poprzedzającym miesiąc wykonania usługi wystawiona będzie niezgodnie z powołanym przepisem art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. Faktura winna bowiem dokumentować dokonanie sprzedaży – dostawę towaru lub świadczenie usług, a w rozpatrywanym przypadku (tj. w przypadku wystawienia faktury wcześniej niż wykonanie usługi reklamowej), sytuacja taka nie będzie miała miejsca. Nie będzie również można uznać tak wystawionej faktury za fakturę zaliczkową z uwagi na to, iż nie zostaną spełnione warunki wymienione w § 10 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż umowy z kontrahentami nie przewidują, aby Spółka mogła otrzymać przedpłatę bądź zaliczkę, a płatność za usługę reklamowa wykonaną przez Wnioskodawcę nastąpi dopiero po jej wykonaniu. W okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, faktura wystawiona przed wykonaniem usługi i przed otrzymaniem należności, nie będzie więc stanowiła faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie całości lub części należności. Zatem planowany przez Spółkę sposób dokumentowania świadczenia usług reklamowych nie będzie prawidłowy – wystawionych przez Spółkę dokumentów nie będzie można uznać za faktury VAT w rozumieniu art. 106 ust. 1 i ust. 3 cyt. ustawy, które dokumentowałyby wykonanie usługi bądź otrzymanie środków pieniężnych na poczet wykonania tej usługi.

Faktura wystawiona przed wykonaniem usługi jak również przed wpłatą zaliczki będzie fakturą VAT tzw. „pustą”, ponieważ nie będzie dokumentowała żadnej transakcji, z którą ustawa o podatku od towarów i usług wiąże powstanie obowiązku podatkowego.

Samo wystawienie faktury, przed wykonaniem świadczenia, nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w trybie art. 19 ust. 4 cyt. ustawy.

Podkreślić ponadto należy, że cyt. wyżej przepisy rozporządzenia w zakresie momentu wystawienia faktur dokumentujących zdarzenia podlegające opodatkowaniu VAT określają, iż fakturę należy wystawić nie później niż 7. dnia od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w § 9 ust. 1 i § 10 ust. 1 (wydanie towaru, wyświadczenie usługi, otrzymanie zaliczki) i jest to termin ostateczny na jej wystawienie. Natomiast termin „początkowy” wyznacza zaistnienie zdarzenia określonego przepisami powodującego wystawienie faktury. Nie ma zatem potrzeby wskazywania innego terminu, od którego podatnik może wystawić fakturę VAT. Termin ten jest bowiem wyznaczony przez dzień, w którym podatnik dokona sprzedaży – w przypadku Wnioskodawcy wykona usługę reklamową, co jednoznacznie wynika z treści art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Zatem z przywołanych uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług. Ustawodawca dopuścił również możliwość wystawiania faktur VAT przed terminem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ale uzależnił tę możliwość od otrzymania należności na poczet dostawy towarów lub wykonania usług.

Ustawodawca dopuścił ponadto wcześniejsze wystawienie faktury (wcześniej niż 30. dnia od powstania obowiązku podatkowego) jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a oraz ust. 16b ustawy, a takie nie występują w niniejszej sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, z brzmienia art. 86 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług można wywieść, iż ustawodawca określając skutki w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez odbiorcę faktury, potwierdza jednocześnie możliwość wystawiania faktur przed wykonaniem usługi.

Należy wyjaśnić, iż brzmienie art. 86 ust. 12 cyt. ustawy, należy jednak interpretować w sposób odmienny. Zgodnie z powyższym przepisem, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Należy podkreślić, iż intencją ustawodawcy, przy wprowadzaniu przedmiotowego przepisu było ograniczenie przypadków wystawiania i dokonywania odliczeń podatku naliczonego z faktur VAT, które nie potwierdzają żadnych czynności gospodarczych. Otrzymanie bowiem faktury VAT przed dokonaniem dostawy towarów przez kontrahenta czy też przed wykonaniem przez niego usługi, nie dokumentuje rzeczywistego zdarzenia gospodarczego, które miało miejsce. Dlatego też wystawiający fakturę, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, faktycznie nie ma prawa do jej wystawienia, gdyż faktura taka nie dokumentuje żadnej czynności prawnej, a w konsekwencji otrzymujący ją nabywca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w niej wykazany.

Dlatego też, ustawodawca, ustanawiając regulację art. 86 ust. 12 cyt. ustawy, nie tylko nie zaakceptował niezgodnego z prawem wystawiania faktur VAT (wystawianych przed terminem wykonania czynności opodatkowanej) ale wręcz podjął próbę ograniczenia nadużywania prawa poprzez wystawianie faktur VAT, które nie odzwierciedlają rzeczywistego obrotu gospodarczego i dokonywania odliczeń podatku naliczonego z tak wystawionych faktur, tzn. niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Podatnicy mają bowiem prawo do odliczania podatku naliczonego tylko w związku z rzeczywistym (a nie pozornym) nabyciem towarów bądź usług, związanych z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Takie rozumienie art. 86 ust. 12 cyt. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.) potwierdza np. wyrok z dnia 13 grudnia 2005r., sygn. akt I FSK 301/05, w którym wyrażono pogląd, że faktura stanowiąca podstawę do realizacji uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego musi dokumentować faktycznie wykonaną usługę czy sprzedaż, a nie tylko być prawidłowa z formalnego punktu widzenia.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2009r. Nr IBPP2/443-1084/08/LŻ wskazać należy, iż powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w oparciu o indywidualne okoliczności, wskazujące, iż przedstawioną usługę „kompleksowego pakietu serwisowego” uznać należało za usługę kompleksową, bezpośrednio związaną z dostawą i instalacją systemów informatycznych, a związku z tym opodatkowaną na zasadach innych niż przedstawione w niniejszym wniosku.

Końcowo, w odniesieniu do wskazanych we wniosku orzeczeń WSA, stwierdzić należy, że Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.).

Zatem powołane wyroki WSA we Wrocławiu z dnia 16 października 2009r. sygn. I SA/Wr 1005/09 oraz z dnia 5 stycznia 2010r., sygn. akt SA/Wr 1467/09 nie posiadają waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowią one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez inne organy podatkowe. Ponadto niniejsze rozstrzygnięcia dotyczyły usług archiwizowania noszących znamiona usług ciągłych (co zostało podkreślone w niniejszych wyrokach), a więc usług o zupełnie innym charakterze niż te, których dotyczyło zapytanie Wnioskodawcy. W związku z powyższym sąd zauważył, iż do decyzji strony należy to, w jaki sposób będzie rozliczać wspomnianą usługę, a sposób jej rozliczania i i fakturowania winien wynikać z umowy cywilnoprawnej. Zatem przenoszenie na grunt zapytania wskazanego przez Spółkę, rozstrzygnięć odnoszących się do odmiennego stanu faktycznego jest niezasadne i nie daje podstaw do wydania interpretacji, której uzasadnienie będzie opierać się na powołanych wyrokach sądów wojewódzkich.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj