Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1251/10-3/MR
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1251/10-3/MR
Data
2010.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
czynności podlegające opodatkowaniu
gmina
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
proporcja
proporcja
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
zwrot podatku
zwrot podatku


Istota interpretacji
Czy przy realizacji projektu Gmina, jako beneficjent realizujący ten projekt ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT, czyli czy przysługuje jej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?



Wniosek ORD-IN 538 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 5 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w ramach realizacji projektu pn. „Budowa świetlicy wiejskiej ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w ramach realizacji projektu pn. „Budowa świetlicy wiejskiej”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany ma realizować zadanie inwestycyjne pn. „Budowa świetlicy wiejskiej”. Na realizację tego zadania zostanie złożony wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, działanie V.4: Infrastruktura kultury. Przedsięwzięcie to będzie polegało na rozbudowie i przebudowie budynku zlokalizowanego w miejscowości Y, w którym znajduje się koło gospodyń wiejskich, sklep i zlewnia mleka. Dla rozbudowywanego budynku zaprojektowano następujące funkcje: świetlica wiejska dla 150 osób, sala bilardowo-tenisowa, zaplecze kuchenne, pomieszczenia dla koła gospodyń wiejskich, pomieszczenia na salę komputerową, istniejąca zlewnia mleka. Zaprojektowana została również kotłownia ze składem opału, jak również infrastruktura towarzysząca w tym zbiornik na ścieki i zagospodarowanie terenu wokół budynku wraz z parkingiem. Ogólna powierzchnia użytkowa budynku to 627,18 m², w tym powierzchnia zlewni mleka – 17,58 m², czyli 2,80% powierzchni użytkowej ogółem. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i figuruje w ewidencji podatników VAT. Właścicielem rozbudowanego budynku świetlicy wraz ze zlewnią mleka pozostaje Gmina. Świetlica ma być wykorzystywana przez lokalną społeczność na zebrania wiejskie, spotkania kół gospodyń wiejskich, spotkania dla młodzieży lokalnej. Część budynku – zlewnia mleka – jest i nadal będzie wydzierżawiona dla Spółdzielni Mleczarskiej – dochód z tego tytułu jest dochodem Zainteresowanego.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, że:

  • wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego,
  • przedmiotem projektu jest jeden budynek, którego właścicielem będzie Wnioskodawca, budynek ten zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie w części dotyczącej świetlicy do Miejskiego Domu Kultury,
  • budynek świetlicy będzie służył społeczności lokalnej, nie będą dokonywane czynności związane ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast część budynku – zlewnia mleka – będzie służył czynności związanej ze sprzedażą opodatkowaną,
  • faktury będą wystawiane na Gminę,
  • Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

Interpretacja indywidualna ma stanowić załącznik do wniosku składanego do Urzędu Marszałkowskiego w X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji projektu pn. „Budowa świetlicy wiejskiej” Gmina, jako beneficjent realizujący ten projekt ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, czyli czy przysługuje jej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego prawa nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż budowa infrastruktury kulturalnej nie ma żadnego związku z realizacją usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy zakup towarów i usług jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zaznaczyć należy, iż jednostki samorządu terytorialnego, jaką jest Gmina, są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z przytoczonym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy – na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania te obejmują m.in. prowadzenie działalności kulturalnej (pkt 9 ustawy). Jednakże w części realizowana inwestycja będzie wykorzystywana do odsprzedaży usług (najem zlewni mleka), która zajmuje tylko 2,80% całej powierzchni użytkowej rozbudowywanej świetlicy. Zdaniem Zainteresowanego, w takiej części ma on prawo od odliczania podatku VAT przy zakupie usług budowlanych, służących rozbudowie tego obiektu (art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. zadania dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina ma realizować zadanie inwestycyjne pn. „Budowa świetlicy wiejskiej”. Przedsięwzięcie to będzie polegało na rozbudowie i przebudowie budynku, w którym znajduje się koło gospodyń wiejskich, sklep i zlewnia mleka. Dla rozbudowywanego budynku zaprojektowano następujące funkcje: świetlica wiejska, sala bilardowo-tenisowa, zaplecze kuchenne, pomieszczenia dla koła gospodyń wiejskich, pomieszczenia na salę komputerową, istniejąca zlewnia mleka. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest jeden budynek, którego właścicielem będzie Gmina. Budynek ten zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie w części dotyczącej świetlicy do Miejskiego Domu Kultury, natomiast część, w której znajduje się zlewnia mleka jest i będzie wynajmowana.

Wskazać należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż przekazanie części budynku w nieodpłatne użytkowanie stanowić będzie świadczenie usług.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie do użytkowania części majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją w części dotyczącej budynku świetlicy, ponieważ nie będzie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy – brak będzie związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że część budynku będącego przedmiotem realizacji projektu, w której znajduje się zlewnia mleka, będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

Wobec powyższego, Zainteresowany będzie miał możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w części, w której będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaki i czynnościami nie dającymi tego prawa, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i art. 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności nie dających prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% – podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją, obliczoną według zasad określonych w art. 90 ustawy.

Tym samym, w ocenie tut. Organu, w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona obligatoryjna przesłanka określona w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazała Gmina jest ona podatnikiem VAT czynnym w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umowy cywilnoprawnej jaką jest wynajem. Zatem, efekt zrealizowanego projektu, tj. zmodernizowany budynek świetlicy będzie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych, jak czynności nie dających prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. „Budowa świetlicy wiejskiej”, w zakresie, w jakim zachodzić będzie związek tych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną, z uwzględnieniem przepisu art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W części dotyczącej budynku, która zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie, Gmina nie będzie miała możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż Zainteresowany nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Budowa świetlicy wiejskiej” w części dotyczącej budynku świetlicy służącej społeczności lokalnej, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji tej części przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast w części dotyczącej przedmiotowego projektu wykorzystywanego na potrzeby najmu zlewni mleka, będzie mu przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj