Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-861a/10/TK
z 1 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-861a/10/TK
Data
2010.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
przychód
przychód
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy po podpisaniu umowy o dofinansowanie inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 przysługiwało prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 i roku podatkowego 2010 odpisów amortyzacyjnych naliczonych od nabytych w ramach Regionalnego Programu Województwa na lata 2007 -2013 opisanych powyżej maszyn i urządzeń?



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą samodzielnie prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wykonywania między innymi posadzek przemysłowych. W roku podatkowym 2009 oraz w roku podatkowym 2010 jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Uzyskany do dnia składania niniejszego wniosku przychód z działalności gospodarczej wskazuje, iż podatnik będzie zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku podatkowym 2011. Od uzyskiwanego podatku dochodowego strona opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki podatkowej w wysokości 19%. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych opłaca miesięcznie. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. W dniu 14 maja 2009 r. podatnik podpisał umowę z Województwem - o dofinansowanie projektu o nazwie: Wprowadzanie nowoczesnej technologii wykonywania wielkopowierzchniowych posadzek przemysłowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Osi priorytetowej I Wzrost innowacyjności i wspieranie przedsiębiorczości w regionie. Działania 1.4. Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw. Poddziałania 1.4.2 Małe i średnie przedsiębiorstwa, który to program jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej EFRR. Całkowita wartość projektu wynosiła 2.830.400 zł (dwa miliony osiemset trzydzieści tysięcy czterysta złotych). Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynosiły 2.320.000 zł (dwa miliony trzysta dwadzieścia tysięcy). Instytucja zarządzająca przyznała dla Wnioskodawcy dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 1.160.000 (jeden milion sto sześćdziesiąt tysięcy), stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:


  • z EFRR w wysokości 986.000 zł (dziewięćset osiemdziesiąt sześć tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 42,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,
  • z budżetu państwa w wysokości 174.000 zł (sto siedemdziesiąt cztery tysiące złotych), stanowiącej nie więcej niż 7,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych. Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy zobowiązał się do wydatkowania na realizację projektu wkład własny w wysokości 1.160.000 (jeden milion sto sześćdziesiąt tysięcy złotych). Ustalone też zostały okresy realizacji projektu:
  • rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 1 stycznia 2009 r.
  • zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 30 listopada 2009 r.
  • zakończenie finansowe realizacji projektu - 31 grudnia 2009 r.


W dniu 9 października 2009 r. sporządzono aneks do niniejszej umowy oraz ustalono, że całkowita wartość projektu wynosi 1.842.000 zł (jeden milion osiemset czterdzieści dwa tysiące złotych). Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1.510.000 zł (jeden milion pięćset dziesięć tysięcy złotych) i są to grunty, środki trwałe, roboty i materiały budowlane. Instytucja zarządzająca przyznała dla podatnika dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej kwocie nie przekraczającej 755.000 (siedemset pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:


  • z EFRR w wysokości 641.250 zł (sześćset czterdzieści jeden tysięcy dwieście pięćdziesiąt złotych), stanowiącej nie więcej niż 42,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,
  • z budżetu państwa w wysokości 113.250 zł (sto trzynaście tysięcy dwieście pięćdziesiąt złotych), stanowiącej nie więcej niż 7,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy zobowiązał się do wydatkowania na realizację projektu wkład własny w wysokości 755.000 (siedemset pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych).


Ustalone też zostały nowe okresy realizacji projektu:


  • rozpoczęcie projektu - 1 stycznia 2009 r.
  • rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 1 stycznia 2009 r.
  • zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 30 czerwca 2010 r.
  • zakończenie finansowe realizacji projektu - 30 czerwca 2010 r.


Dodatkowo w dniu 30 czerwca 2010 r. sporządzono ponowny aneks do niniejszej umowy oraz ustalono że całkowita wartość projektu wynosi 1.586.000 zł (jeden milion pięćset osiemdziesiąt sześć tysięcy złotych). Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1.300.000 zł (jeden milion trzysta tysięcy złotych). Instytucja zarządzająca projektem przyznała dla Wnioskodawcy dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 650.000 zł (sześćset pięćdziesiąt tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:


  • z EFRR w wysokości 552.500 zł (pięćset pięćdziesiąt dwa tysiące pięćset tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 42,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,
  • z budżetu państwa w wysokości 97.500 zł (dziewięćdziesiąt siedem pięćset tysięcy złotych), stanowiącej nie więcej niż 7,50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych. Wnioskodawca w ramach niniejszej umowy zobowiązał się do wydatkowania na realizację projektu wkład własny w wysokości 650.000 zł (sześćset pięćdziesiąt tysięcy złotych). Ustalone też zostały nowe okresy realizacji projektu:
  • rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 11 luty 2009 r.
  • rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 11 luty 2009 r.
  • zakończenie rzeczowe realizacji projektu - 31 sierpnia 2010 r.
  • zakończenie finansowe realizacji projektu - 31 sierpnia 2010 r.


Wnioskodawca w roku 2010 r. w ramach powyżej opisanego projektu nabył za własne środki finansowe poniżej wymienione maszyny i urządzenia techniczne, przyjął do użytkowania, wprowadził do ewidencji środków trwałych, naliczył odpisy amortyzacyjne według stawek określonych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zaliczył przedmiotowe odpisy do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 oraz 2010 r. a mianowicie:


  1. piła do cięcia betonu, wartość początkowa 50.000 zł, przyjęta do użytkowania w miesiącu lutym 2009 r., amortyzowanie rozpoczęte od miesiąca marca 2009 r., w roku podatkowym 2009 r. zaliczono odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodu na kwotę 16.666,67 zł, od 1 stycznia 2010 r. zalicza się do kosztów uzyskania przychodu, odpis miesięczny w wysokości 1.666,73 zł,
  2. zacieraczki do betonu szt. 4, jednostkowa wartość początkowa 65.026,01 zł, przyjęte do użytkowania w miesiącu czerwcu 2010 r., odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca lipca 2010 r. jednostkowy odpis miesięczny 2.167,53 zł,
  3. zacieraczki do betonu szt. 3, jednostkowa wartość początkowa 2.889,08 zł przyjęte do użytkowania w miesiącu czerwcu 2010 r., odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca lipca 2010 r. jednostkowy odpis amortyzacyjny miesięczny 929,63 zł,
  4. maszyna do szlifowania betonu, nabyta w miesiącu czerwcu 2010 r. wartość początkowa 458.080,98 zł, przyjęta do użytkowania w miesiącu czerwcu 2010 r. odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca lipca 2010 r. odpis amortyzacyjny miesięczny 15.269,36 zł.


Ponadto w ramach wskazanej na wstępie umowy Wnioskodawca nabył w miesiącu lipcu 2010 r. oraz przyjął do użytkowania piłę do cięcia betonu o wartości początkowej 49.500 zł, odpisy amortyzacyjne będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca sierpnia 2010 r. oraz nabył w miesiącu sierpniu 2010 r. 6 sztuk zacieraczek do betonu za kwotę 101.650,00 EURO, które zostały przyjęte do użytkowania w miesiącu sierpniu 2010 r., a odpisy amortyzacyjne będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu od miesiąca września 2010 r. Do dnia sporządzenia przedmiotowego wniosku dla Wnioskodawcy w ramach Programu Regionalnego nie zostały wypłacone tytułem zwrotu wydatków na nabyte maszyny i urządzenia jakiekolwiek środki finansowe z budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa. Przewidywany okres otrzymania dofinansowania to koniec roku 2010 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawcy po podpisaniu umowy o dofinansowanie inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 przysługiwało prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 i roku podatkowego 2010 odpisów amortyzacyjnych naliczonych od nabytych w ramach Regionalnego Programu Województwa na lata 2007 -2013 opisanych powyżej maszyn i urządzeń...


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymienia , iż opisy amortyzacyjne od maszyn i urządzeń przyjętych oraz użytkowanych przy prowadzeniu działalności gospodarczej do daty otrzymania dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2010 nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Reasumując powyższe należy uznać, iż podatnikowi po podpisaniu umowy o dofinansowanie inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 do dnia uzyskiwania przedmiotowego dofinansowania przysługiwało prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 i 2010 odpisów amortyzacyjnych naliczonych od nabytych w ramach Regionalnego Programu Województwa na lata 2007 -2013 opisanych na wstępie powyższej maszyn i urządzeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.


Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:


  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty


  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.


Przepis art. 22d ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Zgodnie z art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 22f ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.

Zgodnie z art. 22f ust. 3 ww. ustawy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z powyższego wynika więc, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środka trwałego, która sfinansowana została z otrzymanej dotacji, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów tej działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu finansowaną w części z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w części z budżetu państwa. Wnioskodawca w ramach realizacji projektu nabył za własne środki finansowe maszyny i urządzenia techniczne, przyjął do użytkowania, wprowadził do ewidencji środków trwałych, naliczył odpisy amortyzacyjne według stawek określonych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zaliczył przedmiotowe odpisy do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2009 oraz 2010 r. Do dnia sporządzenia wniosku w ramach Programu Regionalnego Wnioskodawcy nie zostały wypłacone tytułem zwrotu wydatków na nabyte maszyny i urządzenia jakiekolwiek środki finansowe z budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa. Przewidywany okres otrzymania dofinansowania to koniec roku 2010 r.

Reasumując, jeżeli odpisy amortyzacyjne od wartości środków trwałych – zakupione z własnych środków - naliczone do dnia otrzymania dotacji są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do zaliczenia odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów za okres, w którym zostały dokonane. W przedmiotowej sprawie pozostaje bez znaczenia fakt, iż środki trwałe zostały zakupione po podpisaniu umowy o dofinansowane inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, bowiem ich zakup został sfinansowany ze środków własnych Wnioskodawcy.

Kwestia dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów o dokonane odpisy amortyzacyjne od zakupionych środków trwałych w 2009 r. i 2010 r. oraz zaliczenia do przychodu otrzymanej dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zostanie rozpatrzona w odrębnej interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj