Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-765/10/AŻ
z 7 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-765/10/AŻ
Data
2010.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
przychody z innych źródeł
przychody z innych źródeł
przychód
przychód
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
zakwalifikowanie do źródła przychodu wynagrodzenia otrzymywanego przez patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2010r. (data wpływu do Organu – 08 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do źródła przychodu wynagrodzenia otrzymywanego przez patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 września 2010r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do źródła przychodu wynagrodzenia otrzymywanego przez patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szkoła została utworzona na podstawie ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. (Dz. U. nr 26, poz. 157). Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy Dyrektor Szkoły powołuje patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży, które odbywają aplikanci zgodnie z programem, odpowiednio aplikacji ogólnej, sędziowskiej albo prokuratorskiej, odpowiednio spośród sędziów i prokuratorów, za ich zgodą. Za sprawowanie patronatu przysługuje wynagrodzenie. Szkoła z tytułu wypłacanego wynagrodzenia pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% (zryczałtowany podatek bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Na podstawie jakich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca powinien ustalać przychód oraz koszty uzyskania przychodu...

Wnioskodawca wskazał, iż patroni są powoływani przez Dyrektora Szkoły, nie zaś przez organ władzy lub administracji państwowej, sąd lub prokuratora, a tylko takich enumeratywnie wymienionych przypadków dotyczy przepis art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 13 pkt 8 powołanej ustawy dotyczy przychodów uzyskiwanych na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia. Mając jednak na uwadze, że stosunek prawny z patronem nie jest stricte żadną z tych umów, a także fakt, iż z tytułu tego stosunku prawnego nie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne, a wskazanie tej podstawy opodatkowania sugerowałoby, że składniki takie należałoby jednak odprowadzać, także ten przepis, zdaniem wnioskodawcy, należy wyeliminować jako podstawę naliczania podatku. W tej sytuacji najbardziej uzasadnione jest przyjęcie, że wynagrodzenie patronów stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i odpowiednio art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji wnioskodawca nie ma obowiązku poboru podatku dochodowego, a jedynie ma sporządzić informację o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C) do końca lutego następnego roku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, a zgodnie z pkt 9 ww. artykułu również inne źródła.

Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei w świetle art. 13 pkt 8 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Do kategorii przychodów określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zalicza się wszystkie te przychody, które nie zostały enumeratywnie wymienione jako źródła przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 powołanej ustawy Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Dyrektor Szkoły powołuje patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży, które odbywają aplikanci zgodnie z programem, odpowiednio aplikacji ogólnej, sędziowskiej albo prokuratorskiej, odpowiednio spośród sędziów i prokuratorów, za ich zgodą. Za sprawowanie patronatu przysługuje wynagrodzenie. Szkoła z tytułu wypłacanego wynagrodzenia pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% (zryczałtowany podatek bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu).

W myśl art. 49 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 23 stycznia 2009r. ustawy o ...(Dz. U. nr 26, poz. 157 ze zm.) Dyrektor Szkoły powołuje patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży, które odbywają aplikanci zgodnie z programem, odpowiednio, aplikacji ogólnej, sędziowskiej albo prokuratorskiej, odpowiednio spośród sędziów i prokuratorów, za ich zgodą. Za sprawowanie patronatu przysługuje wynagrodzenie.

Szczegółowy tryb wyznaczania patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży, zakres ich obowiązków oraz warunki sprawowania patronatu określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 sierpnia 2009r. w sprawie wyznaczania patronów koordynatorów oraz patronów poszczególnych praktyk i staży (Dz. U. Nr 143, poz. 1172 ze zm.). Natomiast wysokość wynagrodzenia patronów koordynatorów oraz patronów praktyk i staży określona została w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 lipca 2009r. w sprawie wysokości wynagrodzenia patronów koordynatorów oraz patronów poszczególnych praktyk i staży (Dz. U. Nr 115, poz. 972 ze zm.).

W świetle przedstawionego stanu prawnego należy wskazać, iż wynagrodzenia wypłacane patronom koordynatorom oraz patronom praktyk i staży powołanym przez Dyrektora Szkoły na mocy art. 49 ust. 1 ustawy, powinny być zaliczone do źródła przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do tzw. innych źródeł. Przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali określonej w treści art. 27 ust. 1 cyt. ustawy. Na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczki z tytułu wypłaty tychże należności. Natomiast ciążył będzie obowiązek wynikający z treści art. 42a ustawy zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Prawidłowym jest zatem stanowisko wnioskodawcy w którym stwierdził, iż wynagrodzenia patronów nie można zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 6 i 8, i w konsekwencji stanowić one będą przychód z tzw. „innych źródeł”, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Istotnie, brak jest podstaw do zastosowania art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiącym o przychodach osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności. Szkoła nie jest bowiem żadnym z organów wymienionych w treści powołanego wyżej przepisu. Wynagrodzenia patrona nie można również zaliczyć do przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uregulowań normatywnych jak i treści wniosku nie wynika bowiem, aby Dyrektor Szkoły zawierał z patronem umowę zlecenia czy umowę o dzieło. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie brak zawierania z patronami ww. umów cywilnoprawnych jest okolicznością faktyczną. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem rozstrzyganie z jaką umową cywilnoprawną bądź innym stosunkiem prawnym mamy do czynienia.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj