Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-8/13/UH
z 12 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub do zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub do zwrotu tego podatku w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Nazwa projektu: „…”.

Nr umowy o dofinansowanie projektu: … z dnia 5 maja 2009r. zawarta pomiędzy Miastem a Marszałkiem Województwa. Okres realizacji: 1 stycznia 2008r. do 30 czerwca 2011r.

Finansowanie: Projekt finansowany jest w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013,15% stanowi wkład własny Miasta.

Wartość projektu określona w umowie o dofinansowanie wynosi: 2 549 492,00 PLN w tym wartość dofinansowania ze środków EFRR wynosi: 2 167 068,20 PLN. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są wypłacane jako refundacja poniesionych wydatków na wyodrębniony rachunek bankowy Miasta.

Opis projektu:

Projekt realizowany jest w ramach działania 2.2. „…”. Istotą projektu jest zintegrowanie na bazie Systemu Informacji Geograficznej danych przestrzennych w postaci map, planów, zbiorów współrzędnych geograficznych i geodezyjnych, baz adresowych i innych odniesień przestrzennych z niechronionymi danymi opisowymi i graficznymi znajdującymi się w bazach danych Urzędu Miejskiego i jednostek organizacyjnych jemu podległych.

Celem projektu jest nieodpłatne udostępnianie aktualnych danych społeczności lokalnej za pośrednictwem Internetu, przy wykorzystaniu możliwości oferowanych przez przeglądarki www, oraz pracownikom samorządowym nadzorującym lub prowadzącym czynności administracyjne za pośrednictwem sieci lokalnej intranet.

Miejski System Informacji Przestrzennej (MSIP) powstały do bieżącej aktualizacji danych z zasobów miasta publikowanych w Internecie, udostępnia je nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym za pośrednictwem czterech dedykowanych geoportali: mieszkańca, inwestora, wyborczego i komunikacyjnego, oraz trzech wyodrębnionych serwisów metadanych, biblioteki miejskiej i trójwymiarowych prezentacji danych przestrzennych budynków - 3D. Wdrożone w ramach projektu geoportale i serwisy zostały opracowane z myślą o różnych grupach użytkowników, prezentując zróżnicowane dane i informacje oraz oferując dostęp do różnych funkcjonalności systemu zależny od potrzeb i zainteresowań użytkowników. Działający w ramach systemu portal wewnętrzny jest udostępniany za pośrednictwem sieci intranet. Ograniczony dostęp do niego jest spowodowany zawartymi w nim danymi osobowymi i danymi o aktualnie prowadzonych postępowaniach administracyjnych. Zadaniem portalu wewnętrznego jest zwiększenie efektywności zarządzania, podniesienie bezpieczeństwa wewnętrznego oraz wykorzystaniu informacji przestrzennej w realizacji zadań statutowych miasta. Zgodnie z przepisem § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Cytowane powyżej uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązujących w okresie realizacji projektu: w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz.1336), w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. (Dz. U. Nr 224, poz.1799), w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. (Dz. U. Nr 246, poz.1649 ze zm.) oraz w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.) obowiązującego nadal.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wdrożenie systemu informatycznego pn. Miejski System Informacji Przestrzennej w znaczący sposób przyczyni się realizacji jednego z zadań administracji publicznej w zakresie jej działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez nieodpłatne udostępnienie danych z systemu wszystkim zainteresowanym oraz zwiększenie zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną. Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Miasto. Efekty finalne projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów. Zatem towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki w projekcie udokumentowane fakturami VAT poniesiono w szczególności na zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowanie i jego wdrożeniem, szkolenia użytkowników i administratorów, nadzór techniczny i promocję. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy w świetle obowiązującego stanu prawnego Miasto ma prawo odliczyć podatek VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu pn: „…”, którego opis stanu faktycznego został przedstawiony w poz. 68?

Stanowisko Wnioskodawcy :

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu bądź do zwrotu tego podatku, ponieważ nie jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. l7 i 119 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 87 ust.1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl powyższych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, tym samym podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. W konsekwencji podatnik nie będzie miał również możliwości ubiegania się o zwrot różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 42, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.)

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „…”. Realizacja projektu ma na celu zintegrowanie na bazie Systemu Informacji Geograficznej danych przestrzennych w postaci map, planów, zbiorów współrzędnych geograficznych i geodezyjnych, baz adresowych i innych odniesień przestrzennych z niechronionymi danymi opisowymi i graficznymi znajdującymi się w bazach danych Urzędu Miejskiego i jednostek organizacyjnych jemu podległych.

Efektem zrealizowanego projektu jest nieodpłatne udostępnianie aktualnych danych społeczności lokalnej za pośrednictwem Internetu, przy wykorzystaniu możliwości oferowanych przez przeglądarki www, oraz pracownikom samorządowym nadzorującym lub prowadzącym czynności administracyjne za pośrednictwem sieci lokalnej intranet.

Wdrożenie ww. systemu informatycznego przyczyni się realizacji jednego z zadań administracji publicznej w zakresie jej działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego poprzez nieodpłatne udostępnienie danych z systemu wszystkim zainteresowanym oraz zwiększenie zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną Właścicielem wszystkich efektów realizacji projektu będzie Wnioskodawca.

Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jak już wskazano powyżej zasadą jest, że podatnik podatku od towarów i usług ma prawo odliczyć podatek naliczony, zapłacony w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. To jeden z podstawowych warunków, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT. Jednocześnie należy wskazać, że zrealizowanie prawa do odliczenia, a co za tym idzie uzyskanie zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co jednoznacznie wskazuje Wnioskodawca w opisie sprawy.

W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych na potrzeby zrealizowanego projektu towarów i usług. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT lub do zwrotu tego podatku w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Niniejsza interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wskazanie Wnioskodawcy, że „…towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.” nie było przedmiotem oceny.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów ewentualnych rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego zawartego w niniejszym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj