Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-344/12-4/ŁM
z 25 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z ujawnieniem środków trwałych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21.01.2013 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • konsekwencji podatkowych związanych z ujawnieniem środków trwałych,
  • możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ujawnionych środków trwałych przez spółkę z o.o. powstałą w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym. Zakład powstał w wyniku podziału (…), zgodnie z Zarządzeniem Wojewody z dnia 26 września 1991 r. w sprawie podziału (…). Na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 15 maja 1991 r. w sprawie przejęcia mienia, które powstanie w wyniku podziału (…) oraz wyboru formy organizacyjno - prawnej prowadzenia przyszłej działalności gospodarczej i Decyzji Burmistrza Miasta z dnia 30 września 1991 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pn. Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji - z dniem 1 października 1991 r. powołano zakład budżetowy, przeznaczony do prowadzenia działalności komunalnej, pod nazwą Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Decyzją z dnia 9 maja 1992 r. Wojewoda stwierdził nabycie nieodpłatnie mienia ogólnonarodowego przekazanego w wyniku podziału (…) przez Gminę. Komisja Inwentaryzacyjna powołana przez Wojewodę, postanowieniem z dnia 26 września 1991 r. dokonała podziału składników mienia oraz zobowiązań i wierzytelności przedsiębiorstwa. Przyjęcie składników majątkowych do zakładu budżetowego Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji nastąpiło na podstawie protokołu zdawczo - odbiorczego w sprawie podziału składników mienia i załączonych do niego dokumentów PT.

W skład składników majątkowych wchodziły w szczególności sieci wodociągowe i sieci kanalizacji sanitarnej. Wskutek tego część majątku podzielonego wojewódzkiego przedsiębiorstwa stała się majątkiem obecnego zakładu budżetowego. W bieżącym roku Rada Miejska, Uchwałą z dnia 25 kwietnia 2012 r., zdecydowała o przekształceniu zakładu budżetowego - Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie zakładu budżetowego następuje na podstawie art. 6 ust. 1, art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). W myśl tych przepisów, przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością odbywa się poprzez likwidację zakładu budżetowego i pokrycie kapitału zakładowego spółki przez wkład w postaci mienia pozostałego po zlikwidowanym zakładzie budżetowym.

W związku z powyższym, Dyrektor Zakładu powołał komisje inwentaryzacyjne i zarządził przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów zakładu budżetowego z zastosowaniem odpowiednich metod inwentaryzacji. W wyniku inwentaryzacji metodą spisu z natury ujawniono środki trwałe w postaci odwiertów studziennych, użytkowane przez zakład budżetowy, których nie ma na ewidencji środków trwałych zakładu. Ustalono, że wszystkie odwierty studzienne wykonane zostały w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, czyli wybudowane w okresie kiedy były majątkiem (…) - poprzednika prawnego obecnego zakładu budżetowego. Ponadto, ustalono, że nie zostały ujęte w protokole zdawczo - odbiorczym z roku 1991 i nie wystawiono na nie dowodów PT. Również w wyniku inwentaryzacji, tym razem metodą weryfikacji, ujawniono odcinki sieci wodociągowej i odcinki sieci kanalizacji sanitarnej stanowiące elementy całej sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej użytkowanej przez wnioskujący zakład budżetowy. Weryfikacji dokonano na podstawie posiadanych dokumentacji i dokumentów, w tym na podstawie map geodezyjnych. Ustalono, że ujawnione odcinki sieci wybudowane zostały głównie w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku, czyli w okresie kiedy były majątkiem poprzednika prawnego zakładu budżetowego. Ustalono, że również nie zostały ujęte we wspominanym protokole zdawczo - odbiorczym z 1991 r. i nie wystawiono na te środki trwałe dowodu PT. Tym sposobem nie zostały nigdy przyjęte na stan środków trwałych zakładu budżetowego.

Ujawniono również kilka odcinków sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wybudowanej w latach 1992 - 1996, czyli w pierwszych latach działalności zakładu budżetowego. Te środki nie zostały nigdy przyjęte na ewidencję środków trwałych zakładu. Ustalono, że odcinki te nie były budowane ze środków finansowych zakładu budżetowego. Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej była finansowana przez jednostkę samorządową i po zakończeniu inwestycji przekazywana do używania przez zakład budżetowy.

W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji i ujawnienia środków trwałych Wnioskodawca, w wyniku dalszych czynności, przystąpił do doprowadzenia danych wynikających z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym. Zapytano, czy właściciele lub użytkownicy gruntów, w których wybudowane są ujawnione odwierty studzienne, odcinki sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej posiadają wiedzę i dokumenty dotyczące tych środków trwałych. Z odpowiedzi wynika, że zapytani nie posiadają na swoim majątku tych środków trwałych ani też dokumentów związanych z tymi środkami trwałymi. Wobec tego, Dyrektor Zakładu powołał komisję i zarządził wycenę ujawnionego majątku, celem określenia wartości poszczególnych środków trwałych. Ujawnione środki trwałe, w wartościach wynikających z dokonanej wyceny, zostały wprowadzone na stan środków trwałych zakładu budżetowego - Wnioskodawcy. Ujawnione środki trwałe zostały wprowadzone na ewidencję środków trwałych w ostatnim miesiącu działalności, przekształcanego w spółkę z o.o., zakładu budżetowego.

W piśmie z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21.01.2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku wskazano, iż fakt ujawnienia przez Wnioskodawcę (zakład budżetowy) odwiertów studziennych, odcinków sieci wodociągowej i odcinków sieci kanalizacji sanitarnej, które były składnikami majątku (…) i nie zostały ujęte w protokole zdawczo - odbiorczym, stanowi dla Wnioskodawcy nieodpłatne nabycie (nieodpłatne przeniesienie praw własności na rzecz Wnioskodawcy).

Prawo własności do tych środków trwałych nie przysługuje innemu podmiotowi.

Podstawa prawna nieodpłatnego przeniesienia praw własności:

  • Decyzja z dnia 9 maja 1992 r. stwierdzająca nabycie nieodpłatnie mienia ogólnonarodowego (państwowego) przekazanego w wyniku podziału z dniem 30 września 1991 r. (…) zgodnie z protokołami zdawczo - odbiorczymi składników mienia, zobowiązań i wierzytelności, stanowiącymi integralną część decyzji przez poszczególne gminy.
    Powyższa decyzja wydana została na podstawie art. 18 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191, Nr 43, poz. 253, Nr 92, poz. 541 i z 1991 r. Nr 34, poz. 151).
  • Uchwała Rady Miejskiej z dnia 15 maja 1991 r. w sprawie przejęcia mienia, które powstanie w wyniku podziału (…) oraz wyboru formy organizacyjno - prawnej prowadzenia przyszłej działalności gospodarczej (zmieniona Uchwałą z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie zmiany uchwały nr (…) z dnia 15.05.91 r.).
    Powyższa uchwała podjęta została na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych /Dz. U. Nr 32, poz. 191, Nr 43, poz. 253, Nr 92, poz. 541/ w związku z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 34, poz. 199, Nr 43, poz. 253, Nr 79, poz. 467, Nr 89, poz. 518/. W § 1 uchwały przejmuje się z dniem podziału, dokonanego zarządzeniem Wojewody, mienie po (…) stanowiące składniki majątkowe i stan osobowy. W § 2 z dniem przejęcia na bazie przejętego mienia tworzy się zakład budżetowy o nazwie (…). Zakładem kieruje dyrektor.

Wnioskodawca nie posiada dokumentów dotyczących przekazania Mu do używania sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej sfinansowanej przez jednostkę samorządową.

Wnioskodawca, w momencie przekazania do używania środków trwałych od jednostki samorządowej, nie rozpoznał z tego tytułu przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Wnioskodawca nie ma wiedzy ani dokumentów na temat rzeczywistych kosztów nabycia (wytworzenia ujawnionych środków trwałych).

Wycena ujawnionych środków trwałych odpowiada ich wartości rynkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy fakt ujawnienia środków trwałych w postaci odwiertów studziennych, odcinków sieci wodociągowej i odcinków sieci kanalizacji sanitarnej stanowi dla zakładu budżetowego przychód podatkowy?
  2. Czy zakład budżetowy, od ujawnionych i wprowadzonych na ewidencję środków trwałych, nabywa prawo do uznania odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodów na potrzeby podatku od osób prawnych?
  3. Czy powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego spółka z o. o., będzie miała prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych ujawnionych przez zakład budżetowy i uznawania tych odpisów jako koszty uzyskania przychodu, pomimo że zakład budżetowy nie miał możliwości dokonania pierwszego odpisu amortyzacyjnego od tych środków po ich wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania nr 1 i 2 w zakresie stanu faktycznego. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 3 dotyczącego opisu zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 stycznia 2013 r. nr ILPB4/423-344/12-5/ŁM.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Analizując zapis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na mocy powyższego przepisu, zakład budżetowy stoi na stanowisku, że ujawnienie środków trwałych stanowi przychód podatkowy, ponieważ zachodzą okoliczności wskazane w powołanym przepisie, czyli nieodpłatne nabycie. Wobec tego, zakład budżetowy jest zobowiązany wykazać przychód podatkowy na dzień wprowadzenia ujawnionych środków trwałych do ksiąg rachunkowych - chyba, że ujawnione środki trwałe należy traktować jako nieodpłatne świadczenie związane z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakład budżetowy od jednostki samorządu terytorialnego w używanie.

W piśmie z dnia 17 stycznia 2013 r. (data wpływu 21.01.2013.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko, wskazując, iż na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ujawnienie środków trwałych w postaci odwiertów studziennych, odcinków sieci wodociągowej i odcinków sieci kanalizacji sanitarnej, które były składnikami (…), a które nie zostały ujęte w protokole zdawczo - odbiorczym stanowi przychód podatkowy, ponieważ zachodzą okoliczności wskazane w powołanym przepisie, czyli nieodpłatne nabycie.

Natomiast ujawnienie środków trwałych w postaci sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej sfinansowanej przez jednostkę samorządową nie stanowi przychodu podatkowego, ponieważ zachodzą okoliczności wskazane w powołanym przepisie, czyli nieodpłatne świadczenie związane z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakład budżetowy od jednostki samorządu terytorialnego w używanie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16. Natomiast na podstawie art. 16h ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od ujawnionych środków trwałych nie objętych dotychczas ewidencją począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zakład budżetowy ma prawo do uznania, że odpisy amortyzacyjne od ujawnionych i wprowadzonych na ewidencję środków trwałych będą stanowić koszt uzyskania przychodów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Odpowiedź w części dotyczącej przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie (…).

W myśl art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 5a ww. ustawy, wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych rzeczy lub praw, ustaloną według zasad określonych w ust. 5, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu warto również wskazać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, jednakże z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Jednocześnie, przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż uchwałą Rady Miejskiej zdecydowano o przekształceniu Wnioskodawcy (zakładu budżetowego) w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponieważ przekształcenie wiązało się z przeniesieniem mienia zakładu budżetowego na rzecz Spółki, przeprowadzono inwentaryzację aktywów i pasywów zakładu budżetowego z zastosowaniem odpowiednich metod inwentaryzacji. W wyniku inwentaryzacji metodą spisu z natury oraz metodą weryfikacji, ujawniono środki trwałe w postaci odwiertów studziennych oraz odcinków sieci wodociągowej i odcinków sieci kanalizacji sanitarnej stanowiących elementy całej sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej użytkowane przez zakład budżetowy, których nie ma na ewidencji środków trwałych zakładu. Odwierty studzienne oraz odcinki sieci wykonane zostały w okresie kiedy były majątkiem (…), czyli poprzednika prawnego obecnego zakładu budżetowego. W momencie jednak podziału ww. jednostki i przejęcia jej majątku przez zakład budżetowy nie zostały one ujęte w protokole zdawczo - odbiorczym i nie wystawiono na nie dowodów PT. Nieodpłatnego przeniesienia powyższych składników majątku dokonano na podstawie: (i) decyzji Wojewody datowanej w 1992 r., stwierdzającej nabycie nieodpłatnie mienia ogólnonarodowego (państwowego) przekazanego w wyniku podziału (…) zgodnie z protokołami zdawczo - odbiorczymi składników mienia, zobowiązań i wierzytelności, stanowiącymi integralną część tej decyzji przez poszczególne gminy oraz (ii) uchwałą Rady Miejskiej w sprawie przejęcia mienia, które powstanie w wyniku podziału ww. jednostki oraz wyboru formy organizacyjno - prawnej prowadzenia przyszłej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał również, iż w wyniku inwentaryzacji ujawniono również kilka odcinków sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wybudowanej w latach 1992 - 1996, które jednak nie były budowane ze środków finansowych zakładu budżetowego, lecz budowa była finansowana przez jednostkę samorządową i po zakończeniu inwestycji przekazywana do używania przez zakład budżetowy. Wnioskodawca nie posiada jednak dokumentów dotyczących przekazania mu do używania tych odcinków sieci. Ponadto w momencie przekazania do używania Wnioskodawca nie rozpoznał z tego tytułu przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z ujawnieniem składników majątku, Wnioskodawca dokonał ich wyceny, która odpowiadała ich wartości rynkowej. Ujawnione środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy w ostatnim miesiącu Jego działalności.

W większości przypadków czynność polegająca na wprowadzeniu środków trwałych do ewidencji nie skutkuje powstaniem przychodu. W celu ustalenia, czy w związku z ujawnieniem środka trwałego ewentualnie powstał przychód podatkowy niezbędne jest jednoznaczne ustalenie sposobu nabycia składników majątku.

Przychód podatkowy powstaje, gdy w wyniku dokonanej inwentaryzacji zostanie ustalone, iż składnik majątku został nabyty nieodpłatnie, a przychód z tego tytułu nie został rozpoznany, przy czym moment ujawnienia środka trwałego nie zmienia daty powstania tego przychodu. Jeżeli składnik majątku został nabyty nieodpłatnie, przychód winien zatem być odniesiony do okresu, w którym został on nabyty.

Wobec powyższego, w przypadku składników majątku, będących przedmiotem wniosku, kwestia rozpoznania przychodu podatkowego winna mieć oparcie w przepisach prawa podatkowego obowiązującego w latach, w których nastąpiło nieodpłatne nabycie / przekazanie do używania. Jednakże zobowiązania z tych tytułów uległy przedawnieniu, choć w przypadku składników majątku przekazanych do używania przez jednostkę samorządową, Wnioskodawca wskazał, iż nie rozpoznał z tego tytułu przychodu podatkowego.

Tym samym, na moment ujawnienia zarówno odwiertów studziennych oraz odcinków sieci wodociągowej i odcinków sieci kanalizacji sanitarnej wykonanych przez poprzednika prawnego zakładu budżetowego, jak i odcinków sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej przekazanych do używania przez jednostkę samorządową nie powstaje przychód podatkowy.

Reasumując, fakt ujawnienia środków trwałych w postaci odwiertów studziennych, odcinków sieci wodociągowej i odcinków sieci kanalizacji sanitarnej nie stanowi dla zakładu budżetowego przychodu podatkowego.

Odpowiedź w części dotyczącej odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Jak stanowi art. 16a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z powyższym, wymienione w pkt 1 - 3 środki trwałe będą podlegały amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:

  • zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
  • stanowią własność lub współwłasność podatnika – amortyzacji podatkowej podlegają wyłącznie środki trwałe, do których przysługuje podatnikowi prawo własności, z wyjątkiem środków używanych przez leasingobiorcę na podstawie umowy leasingu finansowego oraz tych wymienionych w art. 16a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania – ustawodawca nie określił bliżej tych warunków, jednakże należy stwierdzić, iż warunki te spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie,
  • przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok – o tym, jak długo będzie używany dany składnik decyduje sam podatnik,
  • są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu,
  • nie są wymienione w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy.

Stosownie do treści art. 16d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składniki majątku, o których mowa w art. 16a - 16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Ujawnienie środka trwałego oznacza zatem wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w terminie późniejszym niż wynikający z cyt. art. 16d ust. 2 zdanie pierwsze ww. ustawy.

Zgodnie natomiast z zasadą określoną w art. 16h ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od ujawnionych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nieobjętych dotychczas ewidencją, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym te środki lub wartości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Sposoby określenia wartości początkowej środków trwałych wymienione zostały w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fakt ujawnienia składników majątku trwałego w ewidencji nie zmienia zasad ich wyceny, a zatem podstawę dokonania odpisów winna stanowić wartość początkowa ujawnionych środków trwałych ustalona na zasadach wskazanych w przepisach dotyczących amortyzacji podatkowej, którą należy określić w momencie ich nabycia / otrzymania do używania, w oparciu o dokumentację, na podstawie której Wnioskodawca nabył / otrzymał do używania przedmiotowe środki trwałe. Nie może to być zatem wartość rynkowa z dnia ujawnienia środków trwałych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 63 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  1. nabytych nieodpłatnie, jeżeli:
    • nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw, lub
    • dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
    • nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku,
  2. jeżeli przed dniem 1 stycznia 1995 r. zostały nabyte, lecz niezaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych (…).

Biorąc powyższe pod uwagę, w dacie wprowadzenia do ewidencji środków trwałych będących przedmiotem wniosku (ostatni miesiąc działalności zakładu budżetowego) nastąpiło ujawnienie tych środków trwałych, a Wnioskodawca nabył uprawnienie do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Jednakże z uwagi na treść powyższej regulacji art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odpisy amortyzacyjne od tych składników majątkowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, od ujawnionych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych, zakład budżetowy nie nabył prawa do uznawania odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj