Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-240/13/MN
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT z tytułu opłat za przejazd mostem - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT z tytułu opłat za przejazd mostem.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do urzędu skarbowego comiesięczne deklaracje VAT-7.

Gmina od 2007 r. prowadzi inwestycję, polegającą na przebudowie mostu nad S., łączącego wyspy W. i K. Inwestycja ta powinna zostać ukończona w 2013 roku. Gmina rozważa możliwość wprowadzenia opłaty z tytułu przejazdu przez ten most.

Możliwość ustanowienia poboru opłat za przejazd mostem znajduje podstawę w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, ze zm.). Zgodnie z jej postanowieniami, korzystający z dróg publicznych mogą być obowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane w ciągach dróg publicznych oraz przeprawy promowe na drogach publicznych. Opłata, o której mowa może być pobierana za przejazd pojazdów przez obiekt mostowy lub tunel, którego długość jest większa niż 400 m. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, może wprowadzić dla obiektów mostowych zlokalizowanych w ciągach dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego, opłatę, o której mowa i ustalić wysokość opłaty, z tym że jednorazowa opłata za przejazd przez obiekt mostowy nie może przekroczyć stawek określonych w ustawie (art. 13d ust. 7 ustawy o drogach publicznych).

Budowany most pomiędzy wyspami ma długość 420 m oraz znajduje się w ciągi drogi powiatowej. Spełnia więc powyższe przepisane prawem wymogi, uprawniające Gminę do wprowadzenia opłat za przejazd przez obiekty mostowe. Jest to także jedyna droga dojazdowa na wyspę K.

Jednocześnie poinformowano, że Gmina w dniu 19 lutego 2013 roku otrzymała indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez działającego z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, na podstawie której uznano, że Gmina w zakresie opłat pobieranych za przejazd mostem, będącym częścią drogi publicznej, występuje w charakterze podatnika VAT.


W związku z powyższym postawiono następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna stosować Gmina przy opłatach pobieranych za przejazd mostem, będącym częścią drogi publicznej?


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie opłat pobieranych za przejazd mostem, który jest częścią drogi publicznej, gdzie Gmina występuje w charakterze podatnika VAT, właściwą stawką podatku od towarów i usług jest stawka podstawowa - tj. obecnie 23% VAT.

Gmina wskazuje, że zgodnie z regulacją art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 tej ustawy. Z kolei art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 tej ustawy. Następnie na podstawie regulacji art. 41 ust. 2a tej ustawy prawodawca wskazał, że dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Jednocześnie na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 ustawy, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 ustawy oraz w tytule załącznika nr 3 do tej ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2 ustawy, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1 ustawy, wynosi 4%.


Analizując przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do tej ustawy nie można odnaleźć żadnych regulacji wskazujących, iż w przypadku opisywanym w niniejszej sprawie zastosowanie może znaleźć inna niż podstawowa stawka podatku od towarów i usług.

Reasumując, odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Gmina stoi na stanowisku, że opłaty pobierane przez Nią za przejazd mostem, będącym częścią drogi publicznej, gdzie Gmina występuje w charakterze podatnika VAT, są opodatkowane stawką podstawową podatku od towarów i usług, tj. obecnie 23% VAT.

Regulacja ustawy o podatku od towarów i usług nie przewiduje w tym zakresie możliwości stosowania żadnej innej niż podstawowa stawka VAT, stąd też świadczenie przez Gminę usług, polegających na umożliwianiu przejazdu mostem, na podstawie regulacji art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 tej ustawy, objęte jest 23% stawką podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj