Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-265/13/AZ
z 20 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013r. (data wpływu 28 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Międzyszkolny Uczniowski Klub Sportowy (Wnioskodawca) działa na podstawie ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty. Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą „...” – organizacja warsztatów dla mieszkańców w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu „Małych projektów” tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

W okresie realizacji projektu od stycznia 2013r. do grudnia 2013r. zostanie przeprowadzonych 252 godziny lekcyjnych warsztatów karate dla dwóch grup wiekowych po 18 osób każda: młodsza od 5 lat do 12 lat, starsza od 13 lat i wzwyż. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w tygodniu po 3 godziny lekcyjne.

Zadania realizowane w ramach projektu:

  1. przeprowadzenie warsztatów karate
  2. zakup usług
  3. wartość usług oraz pracy świadczonych nieodpłatnie

1.Koszty poniesione w ramach przeprowadzenia warsztatów karate:

  • Wynagrodzenia instruktora prowadzącego warsztaty (42 spotkania x 2 grupy x 3 godziny /spotkanie). Warsztaty prowadzi osoba posiadająca uprawnienia pedagogiczne oraz wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia tego typu zajęć.
  • Koszty wynajmu sali (42 spotkania x 2 grupy x 3 godziny). Warsztaty odbywają się w sali wynajętej w Gminnym Gimnazjum Publicznym. Sala zaopatrzona jest w sprzęt niezbędny do prowadzenia tego typu zajęć.

2.W ramach zakupu usług:

  • Koszty obsługi finansowo – księgowej projektu. W celu zapewnienia właściwej realizacji projektu niezbędne jest zaangażowanie obsługi finansowo-księgowej projektu.
  • Koszty wyżywienia uczestników warsztatów (42 spotkania x 18 osób x 2 grupy). Z uwagi na czas zajęć oraz to, że większość dzieci po szkole nie wraca do domu a czeka na zajęcia na świetlicy zapewniony jest posiłek (kanapki, owoce, baton czekoladowy, sok owocowy, woda mineralna).

3.W ramach pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie obejmuje:

  • Uporządkowanie sal i sprzętu każdorazowo po zakończeniu zajęć.
  • Opieka medyczna podczas zajęć.
  • Nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektu, w tym ewaluacja i dokumentacja zdjęciowa.

Udział w działaniach podejmowanych w ramach projektu będzie ogólnodostępny i nieodpłatny. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników VAT, wobec tego realizując projekt pod nazwą „…” – organizacja warsztatów dla mieszkańców w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu „Małych projektów” nie może odzyskać poniesionego podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Projekt jest całkowicie niedochodowy. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „…” organizacja warsztatów dla mieszkańców w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu „Małych projektów”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „…” organizacja warsztatów dla mieszkańców w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu „Małych projektów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powołane regulacje wykluczają więc możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą „…” – organizacja warsztatów dla mieszkańców w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. W okresie realizacji projektu od stycznia 2013r. do grudnia 2013r. zostanie przeprowadzonych 252 godziny lekcyjnych warsztatów karate dla dwóch grup wiekowych po 18 osób każda. Koszty poniesione w ramach przeprowadzenia warsztatów karate to wynagrodzenia instruktora prowadzącego warsztaty, koszty wynajmu sali zaopatrzonej w sprzęt niezbędny do prowadzenia tego typu zajęć, koszty obsługi finansowo – księgowej projektu, koszty wyżywienia uczestników warsztatów. Udział w działaniach podejmowanych w ramach projektu będzie ogólnodostępny i nieodpłatny.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej zakupy związane z realizacją projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pod nazwą „…”. Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj