Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-957/10-2/AMN
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-957/10-2/AMN
Data
2010.11.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy środki finansowe z tytułu wynagrodzenia wykładowcy i opiekuna praktyk zawodowych w zawodzie cukiernik stanowią dla Wnioskodawcy przychód proporcjonalnie do udziału w przychodach spółki?
2. Czy przychód ten korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Czy zwrot kosztów pośrednich w formie ryczałtu korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji:

  • w części dotyczącej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji wykładowcy i opiekuna praktyk zawodowych, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2010 roku z Banku Gospodarstwa Krajowego oraz zwrotu kosztów pośrednich – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji oraz kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej Cukiernia XXX.

W dniu 14 grudnia 2009 r. pomiędzy wspólnikami a Wojewódzkim Urzędem Pracy (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) zawarta została umowa o dofinansowanie Projektu Wdrożenie modelu przygotowania zawodowego PIW EQUAL (szkolenie - praktyki - praca) w zawodzie piekarz i cukiernik w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętego Działaniem 6.1.1. POKL 2007-2013.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6. 1.

W ramach niniejszej umowy Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) przyznała Beneficjentowi dofinansowanie w łącznej kwocie 1.193.122,28 zł (milion sto dziewięćdziesiąt trzy tysiące sto dwadzieścia dwa złote dwadzieścia osiem groszy) w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu. Celem projektu jest wprowadzenie na rynek pracy grupy 56 osób bezrobotnych i pozostających bez zatrudnienia z powiatu bełchatowskiego i piotrkowskiego, poprzez wyposażenie ich w wiedzę, kwalifikacje i umiejętności zawodowe w zawodzie piekarz i cukiernik oraz znalezienie zatrudnienia dla 50 osób z tej grupy.

Podstawowe informacje na temat projektu:

  • Beneficjent (Lider Projektu) - Cukiernia XXX,
  • Partner Projektu - Niepubliczny Zakład Opieki YYY
  • Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) - Wojewódzki Urząd Pracy w XXX.


Budżet projektu obejmuje koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie rozliczane ryczałtem.

Koszty bezpośrednie to koszty związane z:

  1. Rekrutacją do projektu (zadanie lidera) - koszty wynagrodzenia doradcy zawodowego, koszty korespondencji,
  2. Diagnozą potrzeb i wsparcie psychologiczne (zadanie partnera) - koszty wynagrodzenia psychologa, przeprowadzenia warsztatów,
  3. Szkoleniem teoretycznym w zawodzie piekarz cukiernik - koszty wynagrodzenia wykładowców, zakupu materiałów piśmienniczych, stypendiów dla uczestników. (zadanie lidera),
  4. Organizacją praktyk zawodowych (zadanie lidera) - stypendia dla uczestników, zwrot kosztów przejazdów uczestników, refundacja kosztów opieki nad dziećmi, wynagrodzenie opiekuna praktyk,
  5. Wprowadzeniem uczestników projektu na rynek pracy (zadanie partnera) - wynagrodzenie pośrednika pracy, dodatek relokacyjny,
  6. Zarządzaniem i promocją projektu (zadanie lidera) - koszty wynagrodzenia Koordynatora Projektu (umowa zlecenie), asystenta koordynatora pracownika biurowego (umowa o pracę 1/2 etatu), koszty materiałów biurowych, zakupu laptopów, oprogramowania, założenia i prowadzenia rachunku bankowego, strony internetowej, ogłoszeń w prasie itp.


Koszty pośrednie związane są z obsługą techniczną projektu, których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnego zadania realizowanego w ramach projektu obejmują koszty administracyjne obsługi biurowej, opłaty za energię elektryczną, ochrony, sprzątania pomieszczeń, itp.

Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem traktowane są jako wydatki poniesione. Wspólnicy spółki nie muszą zbierać i opisywać dokumentów księgowych dla udowodnienia, że zostały poniesione. Procentowy limit kosztów pośrednich wynosi: w 2009 roku - 26,02%, w 2010 roku - 11,64%, w 2011 roku - 14,79%, ogółem 13,24% rozliczonych kosztów bezpośrednich pomniejszonych o wydatki inwestycyjne i jest wykazany w umowie o dofinansowanie projektu. Dotacja rozwojowa na realizację Projektu jest wypłacana w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności. Transze dotacji rozwojowej są przekazywane na wyodrębniony dla Projektu rachunek bankowy spółki cywilnej Cukiernia XXX, prowadzony przez Bank Regionalny S.A. Pierwsza transza wpłynęła na wyodrębniony rachunek spółki w grudniu 2009 roku.

Z wyodrębnionego rachunku bankowego Projektu na rachunek bieżący spółki Cukiernia XXX wpływają środki finansowe tytułem:

  • wynagrodzenia wykładowcy praktyk zawodowych piekarza i cukiernika,
  • wynagrodzenia opiekuna praktyk zawodowych piekarza i cukiernika,
  • kosztów pośrednich projektu.


Wykładowcą i opiekunem praktyk zawodowych w zawodzie cukiernik jest Wnioskodawca a w zawodzie piekarz drugi wspólnik.

Dokumentami stanowiącymi podstawę naliczenia tych wynagrodzeń są noty księgowe sporządzone przez wspólników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie opodatkowania dotacji.

  1. Czy środki finansowe z tytułu wynagrodzenia wykładowcy i opiekuna praktyk zawodowych w zawodzie cukiernik stanowią dla Wnioskodawcy przychód proporcjonalnie do udziału w przychodach spółki...
  2. Czy przychód ten korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy zwrot kosztów pośrednich w formie ryczałtu korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z realizacji projektu, zarówno z tytułu wynagrodzenia dla wykładowcy i opiekuna praktyk, jak i kosztów pośrednich w formie ryczałtu wpływający na rachunek bieżący spółki stanowi przychód z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3) wszystkich wspólników proporcjonalnie do udziału w przychodach, określonego w umowie spółki, bez względu na wkład zaangażowania w realizację projektu każdego ze wspólników. Przychód ten spełnia warunki uprawniające do zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to bowiem środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych w formie dotacji rozwojowych. W myśl przepisów ustawy o finansach publicznych są wydatkami budżetu państwa i u Beneficjenta, którym jest spółka, spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka Cukiernia XXX jako lider projektu otrzymuje środki pieniężne od lnstytucji Pośredniczącej na wyodrębniony rachunek, z którego realizuje płatności według szczegółowego budżetu projektu (dla Partnera, uczestników projektu). Płatności za organizację praktyk, sprawowanie opieki oraz koszty pośrednie zostają w spółce i są przekazywane z subkonta projektu na rachunek bieżący spółki.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129. Jednakże w przypadku, gdy nie można wyodrębnić wydatków sfinansowanych dochodami (przychodami) zwolnionymi, ponieważ koszty pośrednie rozliczane są ryczałtem i Beneficjent nie musi zbierać i opisywać dokumentów księgowych dla udowodnienia, że zostały poniesione - przepis ten nie znajduje zastosowania.

Oznacza to, że Wnioskodawca nie musi pomniejszać kosztów uzyskania przychodów o wartość ich zwrotu w formie ryczałtu. Przepis ten miałby zastosowanie wówczas, gdyby koszty pośrednie były rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków, udokumentowanych fakturami lub dowodami księgowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania dotacji:

  • w części dotyczącej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji wykładowcy i opiekuna praktyk zawodowych, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2010 roku z Banku Gospodarstwa Krajowego oraz zwrotu kosztów pośrednich – uznaje się za nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższych przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako wspólnik spółki cywilnej korzysta ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Z tym dniem ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u beneficjenta.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Na podstawie przepisów art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r. bank przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż Instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ww. ustawy, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 2 znowelizowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W świetle art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Stosownie do treści art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 cytowanej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.) Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku, oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ww. ustawy zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.


Zatem, odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskanego w związku realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych wkładów w tej spółce. Wspólnicy realizują projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako pracownicy spółki, czy też jej zleceniobiorcy. Zatem otrzymane dofinansowanie, nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy (wspólnika Spółki cywilnej), lecz w części nieprzeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych – przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, środki finansowe uzyskiwane przez Wnioskodawcę - wspólnika spółki cywilnej - z tytułu pełnienia wskazanych we wniosku funkcji wykładowcy i opiekuna praktyk zawodowych w zawodzie cukiernik oraz z tytułu zwrotu kosztów pośrednich, w ramach realizacji projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przekazywane w formie dotacji - w świetle ustawy o finansach publicznych - stanowią dla Niego przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej proporcjonalnie do udziału w przychodach spółki, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy.

Natomiast ww. środki finansowe, przekazywane w formie płatności w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, w przypadku ich otrzymania z Banku Gospodarstwa Krajowego, stanowią dla Zainteresowanego przychód podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ podkreśla, iż stanowisko w części dotyczącej podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji wykładowcy i opiekuna praktyk zawodowych, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2010 roku z Banku Gospodarstwa Krajowego oraz zwrotu kosztów pośrednich, uznano za nieprawidłowe jedynie z tej przyczyny, iż podstawą do ich zwolnienia z opodatkowania jest art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zaś – jak wskazał we własnym stanowisku Wnioskodawca – art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania w odniesieniu do zagadnienia dotyczącego kosztów uzyskania przychodów, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2010 r., nr ILPB1/415-987/10-3/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj