Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-908/10/KT
z 25 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-908/10/KT
Data
2010.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
dofinansowanie
fundusz unijny
fundusz unijny
gmina
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku naliczonego
odzyskanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
projekt pomocowy
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu współfinansowanego z funduszu unijnego, polegającego na organizacji festiwalu promującego produkty rybne.



Wniosek ORD-IN 7 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z przeprowadzeniem kampanii informacyjno-promocyjnej w postaci festiwalu organizowanego w porcie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z przeprowadzeniem kampanii informacyjno-promocyjnej w postaci festiwalu organizowanego w porcie.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Miasto jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Aktualnie ubiega się o środki zewnętrzne w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” - środek 3.4 Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne. W ramach powyższej operacji zamierza zorganizować w maju 2011 r. kampanię informacyjno-promocyjną w postaci dwudniowego festiwalu wystawienniczego, promującego pozytywny wizerunek rybołówstwa i jego produktów, co bezpośrednio przełoży się na wzrost spożycia ryb i produktów rybnych.


W projekcie zaplanowano następujące działania:


  1. Promocja i informacja o operacji;
  2. Opracowanie materiałów edukacyjno-informacyjnych, przekazujących wiedzę na temat aspektów zdrowotnych produktów oraz przetworów z ryb;
  3. Organizacja oraz przeprowadzenie kampanii promocyjnej, obejmującej następujące elementy:

    1. Port - STRONA WSCHODNIA: organizacja 20 punktów wystawienniczych (firmy i instytucje związane z branżą rybną), degustacja potraw z ryb (4 tysiące porcji na dwa dni), pokaz żywych ryb w basenach i akwariach (3 sztuki), projekcja filmu edukacyjnego (20-30 min.), konkursy tematyczne dla dzieci i dorosłych;
    2. Port - STRONA ZACHODNIA: zwiedzanie 2 kutrów rybackich, organizacja licytacji metodą holenderską, pokazy filetowania, sprzętu rybackiego na kutrach rybackich (minimum 10 rodzajów sprzętu), zwiedzanie siedziby Aukcji Rybnej, rejsy wędkarskie (2 kutry).


W ramach powyższych działań zostaną poniesione wydatki na:


  1. wynajem sceny, aparatury nagłośnieniowej oraz aparatury oświetleniowej;
  2. wynajem obsługi technicznej;
  3. wynajem Koncesjonowanej Agencji Ochrony;
  4. wynajem konferansjerów;
  5. wywóz nieczystości;
  6. ustawienie sanitariatów typu TOI-TOI z serwisem;
  7. wynajem punktu medycznego z karetką;
  8. wynajem ratowników;
  9. wynajem hali namiotowej - min. 600 m2;
  10. oświetlenie hali;
  11. montaż/demontaż;
  12. usługę transportu;
  13. organizację min. 20 stoisk handlowych;
  14. wynajem barierek ochronnych;
  15. ubezpieczenie imprezy;
  16. koszt zużycia wody;
  17. elektryków (2 osoby);
  18. organizację konkursów tematycznych dla dzieci i młodzieży;
  19. przygotowanie i dystrybucja czterech tysięcy porcji degustatorskich różnych rodzajów potraw rybnych;
  20. wypożyczenie kotła do gotowania zupy rybnej;
  21. wynajem akwariów i basenów z żywymi rybami;
  22. wyprodukowanie oraz emisję filmu edukacyjnego;
  23. przeprowadzenie badań w formie ankietowej dotyczących spożycia ryb przez konsumentów;
  24. przygotowanie audycji w radio promującej wydarzenie (dwie audycje);
  25. przygotowanie artykułu w prasie lokalnej promującego wydarzenie (3 artykuły);
  26. projekt i wykonanie banera reklamującego wydarzenie (5 sztuk);
  27. zakup materiałów promocyjnych; koszulek T-Shirt z nadrukiem, czapeczek z nadrukiem, toreb ekologicznych, długopisów, notesów oraz balonów;
  28. przygotowanie katalogów oraz informatorów o prozdrowotnych właściwościach ryb;
  29. opracowanie oraz wydruk plakatów oraz ulotek;
  30. organizację pokazów sprzętu związanego z rybołówstwem i akwakulturą (przynajmniej 10 rodzajów sprzętu) na kutrach rybackich;
  31. organizację pokazów filetowania (po 4 godz. dziennie przez 2 dni) na terenie Centrum Pierwszej sprzedaży Ryb;
  32. organizację licytacji metodą „holenderską” na terenie Centrum Pierwszej Sprzedaży Ryb (po 4 godz. dziennie przez 2 dni);
  33. organizację przeprawy portowej między wschodnią i zachodnią częścią portu (2 statki przez 2 dni po 8 godz. dziennie);
  34. organizację rejsów wędkarskich.


Celem realizacji festiwalu zostaną wybrani przez Gminę dwaj Podwykonawcy (zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych). Jeden z nich będzie odpowiedzialny za organizację festiwalu w części określonej przez wydatki od poz. 1 do poz. 29, drugi będzie odpowiedzialny za realizację festiwalu w części generującej wydatki od poz. 30 do poz. 34. Podwykonawcy prawdopodobnie będą mieli prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, lecz możliwości takiej nie będzie miała Gmina, która ostatecznie ponosi koszty tego podatku, opłacając wystawione przez nich faktury.

W projekcie będą brali również udział wystawcy, którzy będą ustawieni na terenach dzierżawionych od Urzędu Morskiego (w części będą oni prowadzili działalność związaną ze sprzedażą ryby i produktów rybnych).

W ramach realizowanej kampanii Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych, gdyż nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej - organizacja całego festynu jest nieodpłatna.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina Miasto, będąca podatnikiem VAT czynnym, ma możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją kampanii promocyjno-informacyjnej w postaci festiwalu organizowanego w porcie...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia, a tym samym odzyskania podatku naliczonego, związanego z realizacją ww. kampanii promocyjno-informacyjnej, ponieważ w ramach projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina Miasto jest podatnikiem VAT czynnym. W związku z realizacją kampanii informacyjno-promocyjnej w postaci dwudniowego festiwalu wystawienniczego, promującego pozytywny wizerunek rybołówstwa i jego produktów, ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wydatków, które poniesie. Będą one miały związek m. in. z wynajmem sceny, aparatury nagłośnieniowej i oświetleniowej, zapewnieniem zaplecza sanitarno-technicznego, opracowaniem materiałów promujących kampanię oraz edukacyjno-informacyjnych na temat aspektów zdrowotnych produktów oraz przetworów z ryb, a także organizacją konkursów tematycznych i pokazów związanych z tematem kampanii. Realizowany projekt nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, ponieważ Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych (organizacja całego festynu jest nieodpłatna).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj