Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-550/10-4/KS
z 15 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-550/10-4/KS
Data
2010.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
inwestycje
inwestycje
odliczenie strat
odliczenie strat
pomoc finansowa
pomoc finansowa
rozliczanie straty
rozliczanie straty
strata
strata
środek trwały
środek trwały
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwrot wydatków
zwrot wydatków


Istota interpretacji
1. Czy otrzymane dofinansowanie w 2008 r. w kwocie 402.800,00 zł ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy otrzymane dofinansowanie należy traktować jako przychód podatkowy wolny od podatku dochodowego od osób prawnych art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
3. W której poz. CIT – 8 i CIT – 8/0 należy wykazać otrzymane dofinansowanie?4. Czy otrzymane dofinansowanie nie ma wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 985 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymanego dofinansowania – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24.08.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymanego dofinansowania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia w 2008 r. otrzymała środki w kwocie 402.800,00 zł z programu „Restrukturyzacji i Modernizacji Sektora Żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006” tyt. Działanie 1.5 „Poprawa Przetwórstwa i Marketingu Artykułów Rolnych”.

Środki były wykorzystane na inwestycje związane z zakupem – kotła koagulacyjnego do twarogu dwutorowej stacji mycia, które zostały oddane do użytku i amortyzowane ustalając wysokość osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W deklaracji CIT – 8 wykazano przychody w poz. 27 wykazano kwotę 12.157.628,97 zł powiększone o kwotę otrzymanego dofinansowania 402.800,00 zł. Przychody do opodatkowania były pomniejszone o przychody przyszłych okresów do amortyzacji udziałem procentowym wielkości sfinansowanej tymi środkami.

Koszty uzyskania przychodów poz. 31 wykazano kwotę 11.880.039,22 zł, które zostały pomniejszone o odpis amortyzacji sfinansowane udziałem proporcji otrzymanych środków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 16 ust. 1 w deklaracji CIT – 8 za 2008 r. wykazano:

  • poz. 27 Przychody z otrzymanym dofinansowaniem        - 12.157.628,97
  • poz. 31 Koszty uzyskania przychodów       - 11.880.039,22
  • poz. 35 Dochód       + 277.589,75
  • poz. 40 Dochody wolne z deklaracji CIT – 8/0 z poz. 20       402.800,00
  • poz. 45 Podstawa opodatkowania / strata       125.210,25


Czy wykazana podstawa opodatkowania strata w kwocie 125.210,25 zł podlega odliczeniu zgodnie z art. 7 ust. 5 o obniżenie dochodu w następnych latach podatkowych.


Pismem z dnia 20 sierpnia 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował wniosek o następujące informacje:

W przedstawionym rozliczeniu otrzymanych środków Spółdzielnia w 2008 r. otrzymała środki w kwocie 402.800,00 zł z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do podpisanej umowy z dnia 12 marca 2007 r. w ARiMR z programu – Sektorowy Program Operacyjny „SPO 1.5-03” „Restrukturyzacji i Modernizacji sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006” (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548 oraz uzupełnienie programu Dz. U. Nr 207, poz. 2117).

Projektem przedsięwzięcia w zakresie działania „Poprawy przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych” otrzymane środki były wydatkowane na realizację projektu „Modernizacji linii produkcyjnej oraz poprawę logistyki w zakładzie”, którego celem jest poprawa warunków sanitarno – higienicznych i weterynaryjnych produkcji. Wnioskodawca zakupił środek trwały:

  • kocioł koagulacyjny 10m3 do produkcji twarogu,
  • dwutorowa automatyczna stacja mycia CIP,
  • samochód cysterna o poj. 8500 litrów do przewozu mleka.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymane dofinansowanie w 2008 r. w kwocie 402.800,00 zł ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy otrzymane dofinansowanie należy traktować jako przychód podatkowy wolny od podatku dochodowego od osób prawnych art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  3. W której poz. CIT – 8 i CIT – 8/0 należy wykazać otrzymane dofinansowanie...
  4. Czy otrzymane dofinansowanie nie ma wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia sporządzając deklarację CIT – 8 za 2008 r. niesłusznie wykazała:

  1. Zwiększyła przychody o otrzymaną kwotę 402.800,00 zł w poz. 27.
  2. 2 i w poz. 40 wykazała dochody wolne od podatku 402.800,00 zł.


Prawidłowe wypełnienie deklaracji winno być:

  1. poz. 27 przychody       11.754.828,97
  2. poz. 31 koszty uzyskania przychodu        11.880.039,22
  3. poz. 45 podstawa opodatkowania straty       125.210,25


Pomoc jaką Wnioskodawca otrzymał pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu Państwa. W związku z tym, nie jest to pomoc ze środków bezzwrotnej pomocy. Podatkowe rozliczenie otrzymanego dofinansowania było przeznaczone na nabycie środków trwałych. W przypadku otrzymanego dofinansowania, będącego zwrotem wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych, odpisy amortyzacyjne od wartości środka trwałego w części objętej dofinansowaniem nie stanowią kosztu uzyskania przychodu – art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednocześnie otrzymany zwrot wydatków nie stanowi przychodu podatkowego – art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Wg uznania Wnioskodawcy, powstałą stratę podatkową w kwocie 125.210,25 zł należy rozliczyć w następnych latach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska otrzymała środki w kwocie 402.800,00 zł z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z tyt. zawartej w dniu 12 marca 2007 r. umowy.


Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe środki pochodziły z programu – Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacji i modernizacji sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006, działanie „Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych”.


Pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

  • inwestycyjne,
  • charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się powyższym podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymane środki wydatkował na realizację projektu „Modernizacji linii produkcyjnej oraz poprawę logistyki w zakładzie”, którego celem jest poprawa warunków sanitarno - higienicznych i weterynaryjnych produkcji. Z otrzymanych środków finansowych, Wnioskodawca nabył kocioł koagulacyjny 10m3 do produkcji twarogu, dwutorową automatyczną stację mycia CIP oraz samochód cysterna o pojemności 8500 litrów do przewozu mleka.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przychody neutralne podatkowo, a więc niestanowiące podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu, wymienia przepis art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dokonując ich wyczerpującego wyliczenia. W wyniku tej regulacji przepis ten tworzy zamknięty katalog, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu poprzez stosowanie analogii, czy wykładni rozszerzającej. Do przychodów tych należą, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, zwrócone inne wydatki nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.


W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych, pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

W związku z powyższym, otrzymane środki pomocowe, jako zwrot ww. wydatków nie stanowią przychodów zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, odpisy amortyzacyjne od zwróconych podatnikowi wydatków inwestycyjnych nie stanowią kosztu podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, Wnioskodawca dokonując rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2008 r. nie był zobowiązany do ujęcia w przychodach podatkowych kwoty dofinansowania otrzymanej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w wysokości 402.800,00 zł. Zatem otrzymane dofinansowanie nie ma wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, otrzymanego dofinansowania nie należy traktować jako dochodu zwolnionego z ww. tytułu. Art. 17 ust. 1 ww. ustawy w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

W konsekwencji, pomoc finansowa otrzymana od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie powinna być uwzględniona w zeznaniu rocznym CIT – 8 za 2008 r. w poz. 27 i 40 tego zeznania oraz w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-8/0.


Prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym niesłusznie zaliczył do przychodów podatkowych otrzymaną kwotę w wysokości 402.800,00 zł i wykazał ją w poz. 27 i 40 zeznania rocznego CIT-8 za 2008 r.


Wnioskodawca w piśmie uzupełniającym wskazał, iż deklaracja CIT-8 za rok 2008 powinna być wypełniona w sposób następujący:

  • poz. 27 przychody nbspnbspnbspnbspnbsp       11.754.828,97 zł
  • poz. 31 koszty uzyskania przychodunbspnbspnbspnbspnbsp 11.880.039,22 zł
  • poz. 45 stratanbspnbspnbspnbspnbsp 125.210,25 zł

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Ust. 2 wskazanego w zdaniu poprzednim przepisu stanowi, iż dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.


Strata jest nadwyżką kosztów uzyskania przychodów nad sumą przychodów. Strata określana jest za rok podatkowy.


Określając stratę podatkową bierze się pod uwagę tylko te przychody i koszty uzyskania przychodów, które podlegałyby uwzględnieniu również przy ustalaniu jego dochodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyszczególnia źródeł przychodów. W związku z tym, przy ustalaniu dochodu (straty) bierze się pod uwagę wszystkie przychody, jak również koszty ich uzyskania z wyjątkiem wskazanych w art. 7 ust. 3 tej ustawy.

O wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty (art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Podstawowym warunkiem dla zaistnienia możliwości rozliczenia straty podatkowej przez podatnika jest wystąpienie dochodu do opodatkowania. Brak dochodu do opodatkowania w określonym roku podatkowym oznacza brak możliwości rozliczenia straty podatkowej w tej jednostce czasowej.


Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca ma prawo odliczyć stratę z dochodów osiągniętych w najbliższych po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj