Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-513/09/ICz
z 30 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-513/09/ICz
Data
2009.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
catering
catering
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2009r. (data wpływu 1 lipca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2009r. (data wpływu 11 września 2009r.) oraz pismem z dnia 24 września 2009r. (data wpływu z dnia 25 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2009r. znak: IBPP2/443-513/09/ICz oraz pismem z dnia 24 września 2009r. (data wpływu 25 września 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie wynajmu nieruchomości. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje zakupu usług cateringowych w barze, który prowadzi działalność w tym samym budynku, w którym mieści się siedziba Wnioskodawcy. Posiłki są dostarczane do pomieszczeń Wnioskodawcy, gdzie służą poczęstunkom kontrahentów w czasie prowadzonych rozmów businessowych oraz poczęstunkom pracowników w czasie prowadzonych szkoleń, zebrań organizacyjnych a także spotkań integracyjnych. Wydatki dot. spotkań z kontrahentami klasyfikowane są jako wydatki na reprezentację i reklamę, w związku z czym nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Natomiast wydatki na organizację imprez integracyjnych, szkoleń oraz spotkań organizacyjnych stanowią pozostałe koszty. Wydatki związane z zakupem tych usług przeznaczone na użytek spotkań businessowych, szkoleń pracowników oraz zebrań organizacyjnych finansowane są ze środków bieżących przedsiębiorcy.

Natomiast wydatki na zakup usług cateringowych służących na organizację spotkań integracyjnych pokrywane są zarówno ze środków bieżących pracodawcy jak również ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych.

Nabywane usługi cateringowe zostały sklasyfikowane w symbolu 56.21.Z przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 55 „usługi hoteli i restauracji" ustawodawca sklasyfikował pod symbolem pkwiu 55.3 - „usługi gastronomiczne"; natomiast „usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych" posiadają symbol 55.5 w dziale 55 - „usługi hotelarskie i gastronomiczne", gdzie oprócz usług gastronomicznych wyróżnia się usługi cateringowe - PKWiU 55.52.1.Z.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 września 2009r. Wnioskodawca przedstawił ponownie stan faktyczny, opisany wcześniej we wniosku, przy czym doprecyzowując go wskazał, iż nabywane usługi cateringowe sklasyfikowane wg symbolów PKWiU z roku 2004r. w dziale 55.52.1 odpowiadają obowiązującej klasyfikacji dla celów ustawy o VAT oraz klasyfikacji PKWiU z 1997r., gdzie określone są jako usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla pozostałych firm i instytucji - dział 55.52.13-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług cateringowych świadczonych przez firmę, która prowadzi działalność w tym samym obiekcie gdzie mieści się siedziba Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535, ze zm.) podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 8 pkt 2, prawo to przysługuje również w przypadku, gdy importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7 w myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usług te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie; nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Ograniczenie prawa do odliczenia wynikające z powyższego przepisu dotyczy usług gastronomicznych. Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) w dziale 55 - usługi hoteli i restauracji, ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 - usługi gastronomiczne; natomiast usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych posiadają symbol PKWiU - 55.5. Wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) w dziale 55 - usługi hotelarskie i gastronomiczne wyróżnia obok usług gastronomicznych również usługi cateringowe - PKWiU 55.52.1 .z. Z powyższego wynika, iż usługa cateringu jest sklasyfikowana w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków. Tym samym, z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie odliczania podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych, pod warunkiem jednak, iż nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a wydatki poniesione w związku z ich nabyciem mogłyby być zaliczone przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca podkreślił, iż zgodnie z treścią przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadkach, gdy określonego wydatku co do zasady nie można uznać za koszt uzyskania przychodów z danego źródła przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że ma prawo do doliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług cateringowych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 10 września 2009r. Wnioskodawca powtórzył swoje stanowisko sformułowane we wniosku, przy czym dodał, iż w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) w dziale 55 - usługi hoteli i restauracji, ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.30.1 - usługi gastronomiczne; natomiast usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla pozostałych firm i instytucji posiadają symbol PKWiU 55.52.13-00.00. wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia w dziale 55 - usługi hotelarskie i gastronomiczne wyróżnia obok usług gastronomicznych również usługi cateringowe - PKWiU 55.52.1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy tymi wydatkami, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W Polskiej Klaryfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), która to klasyfikacja do dnia 31 grudnia 2009r., zachowuje swoją aktualność dla potrzeb podatku od towarów i usług, usługi gastronomiczne wymienione są pod symbolem PKWiU 55.3, natomiast usługi stołówkowe i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych pod symbolem PKWiU 55.5.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi usługę odrębną od gastronomicznej. W powołanym przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, ustawodawca wymienił jedynie usługi gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z wniosku wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje zakupu usług cateringowych w barze, który prowadzi działalność w tym samym budynku, w którym mieści się siedziba Wnioskodawcy. Posiłki są dostarczane do pomieszczeń Wnioskodawcy, gdzie służą poczęstunkom kontrahentów w czasie prowadzonych rozmów businessowych oraz poczęstunkom pracowników w czasie prowadzonych szkoleń, zebrań organizacyjnych a także spotkań integracyjnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych w takiej części, w jakiej nabyte usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W tym miejscu należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy koszty zakupu usług cateringowych związane z czynnościami o charakterze reprezentacyjnym stanowią koszty uzyskania przychodów do dnia 30 listopada 2008r. w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Ponadto wyjaśnia się, iż dniem 1 grudnia 2008r. wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. Nr 209, poz. 1320) uchylony został cyt. przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, uzależniający prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Oznacza to, że od dnia 1 grudnia 2008r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia okoliczność czy dany wydatek stanowi u tego podatnika koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj