Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-779/10-3/MK
z 1 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-779/10-3/MK
Data
2010.10.01


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
stowarzyszenia
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania finansowanego z Funduszy Strukturalnym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania pełnego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania pełnego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (…) zostało wpisane do rejestru KRS pod numerem (…) z dniem 5 grudnia 2008 r. Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z uwzględnieniem należytej ochrony oraz promocji środowiska naturalnego, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, mobilizowanie społeczności lokalnej do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. W roku 2008 Stowarzyszenie uzyskało przychód jedynie ze składek członkowskich. Stowarzyszenie nie utraciło zwolnienia podmiotowego, tj. obrót nie przekroczył kwoty 50.000 zł, zatem nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT.

W trakcie bieżącego roku Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Oś lV programu PROW, z której będzie korzystać w latach 2009-2015 w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. Z dotacji tej finansowane będą koszty utrzymania, tj. najem, media, wynagrodzenia, materiały biurowe, wyposażenie biura, obsługa księgowa, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i inne działania Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działania promocyjne dotyczące możliwości pozyskania środków w Osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Dalej Stowarzyszenie będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnymi podmiotami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych i szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NW, KL, wynagrodzenia, materiałów biurowych. Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów, by składali wnioski o dofinansowanie projektów. Dalej będzie przygotowywało postępowania konkursowe i wybierało projekty, które przyczynią się do realizacji przyjętej Lokalnej Strategii Rozwoju.

Umowa o dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez instytucję wdrażającą, tj. Urząd Marszałkowski oraz instytucję płatniczą ARiMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Lokalna Grupa Działania będzie świadczyła nieodpłatnie. Realizując ten projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług - ex 80 usługi w zakresie edukacji, ex 92 usługi związane z kulturą i stanowić będą trzon zakupów i z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących kosztów m. in. opłaty za media, wyposażenie, materiały biurowe. W pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione, bądź niepodlegające VAT.

Brak podatkowej podstawy w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług uniemożliwia dokonywanie odliczeń w podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu, w niewielkim zakresie, nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego.


Stowarzyszenie pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z tym Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w trakcie realizacji projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013)...
  2. Czy w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania pełnego podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, ponieważ po stronie obrotów nie wystąpi podatek należny - brak sprzedaży opodatkowanej (Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwaną ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.


Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.


Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Należy zauważyć, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) przepis ten otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Jak wynika z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie natomiast do treści ust. 5 powołanego przepisu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie w ramach działań PROW 2007-2013 dla realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Oś lV programu PROW, z której będzie korzystać w latach 2009-2015 w ramach działań 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. Z dotacji tej finansowane będą koszty utrzymania, tj. najem, media, wynagrodzenia, materiały biurowe, wyposażenie biura, obsługa księgowa, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów i inne działania Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działania promocyjne dotyczące możliwości pozyskania środków w Osi IV PROW 2007-2013 wśród ww. podmiotów. Dalej Stowarzyszenie będzie mogło finansować projekty współpracy z innymi podobnymi podmiotami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych i szkoleń poprzez finansowanie kosztów transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NW, KL, wynagrodzenia, materiałów biurowych. Stowarzyszenie w ramach projektu będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało, zachęcało działaniami promocyjnymi beneficjentów, by składali wnioski o dofinansowanie projektów. Realizując ten projekt Stowarzyszenie z tego tytułu nie osiągnie żadnego obrotu, natomiast usługi szkoleniowe będą mieściły się w grupie usług zwolnionych - załącznik nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług - ex 80 usługi w zakresie edukacji, ex 92 usługi związane z kulturą i stanowić będą trzon zakupów i z tego tytułu nie wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących kosztów. W pozostałym zakresie będą to usługi zwolnione, bądź niepodlegające VAT. Jak Zainteresowany wskazał, w przypadku zrealizowania ww. projektu pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT, nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem, a działania podejmowane w ramach projektu są nieodpłatne.

Powyższe wiąże się także z faktem, iż w wydanej w dniu 30 września 2010 r. interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-779/10-2/MK dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji na realizację projektu finansowanego ze środków Funduszu Strukturalnego wskazano, iż dotacja którą otrzyma Stowarzyszenie, nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w przypadku środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miało możliwości odliczenia i odzyskania pełnego podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW w latach 2007 – 2013.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej prawa do odzyskania pełnego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych. Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji na realizację projektu finansowanego ze środków Funduszy Strukturalnych, zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-779/10-2/MK z dnia 1 października 2010 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj