Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-741/10/KT
z 27 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-741/10/KT
Data
2010.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz unijny
odliczenie podatku
odzyskanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
stowarzyszenia
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z funduszu unijnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lipca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa na przyznanie pomocy w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w roku 2010. W ramach ww. działania, od stycznia br. finansuje koszty utrzymania biura związane m. in. z: zatrudnieniem pracowników etatowych, zakupem materiałów biurowych, opłatami telefonicznymi i pocztowymi, usługami internetowymi oraz wydatkami związanymi z kosztami podróży i pobytu, szkoleniami dla beneficjentów oraz Rady LGD z zakresu oceny wniosków i zarządzania projektami UE, udziałem w wydarzeniu kulturalnym o tematyce wiejskiej. Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność szkoleniową i doradczą dla potencjalnych beneficjentów działań osi IV PROW z terenu objętego Jego działaniem. W ramach podpisanej umowy ma zapewnione środki na funkcjonowanie lokalnej grupy działania, w celu pełnienia funkcji lokalnej instytucji wdrażającej dla działania osi IV Leader PROW na lata 2007-2013. Stowarzyszenie szkoli, doradza i zachęca by potencjalni beneficjenci składali wnioski o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.3.1 PROW-Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Następnie przeprowadza postępowanie konkursowe i wskazuje te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą lokalną strategię rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe prowadzone są przez inne instytucje, tj.: Urząd Marszałkowski Województwa oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów Stowarzyszenie realizuje nieodpłatnie, a zakupione w wyniku realizacji operacji mienie pozostaje Jego wyłączną własnością i jest wykorzystywane jedynie na potrzeby własne.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług i nie może odzyskać podatku naliczonego. W wyniku realizacji ww. operacji Stowarzyszenie nie osiągnie przychodów, a Jego działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie, jako podmiot niebędący płatnikiem podatku od towarów i usług, może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług, zawarty w fakturach dotyczących wyżej opisanych operacji...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” w 2010 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - PKWiU 91.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, a wykonywana działalność statutowa korzysta ze zwolnienia od podatku zgodnie z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy. W związku z realizacją działania polegającego na nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów działań osi IV PROW oraz przeprowadzaniu postępowań konkursowych i wskazywaniu projektów, które najlepiej wpisują się w przyjętą lokalną strategię rozwoju, Stowarzyszenie ubiega się o jego dofinansowanie. W ramach realizacji ww. działania, od stycznia 2010 r. finansuje koszty utrzymania biura związane m. in. z: zatrudnieniem pracowników etatowych, zakupem materiałów biurowych, opłatami telefonicznymi i pocztowymi, usługami internetowymi oraz wydatkami związanymi z kosztami podróży i pobytu, szkoleniami dla beneficjentów oraz Rady LGD z zakresu oceny wniosków i zarządzania projektami UE oraz udziałem w wydarzeniu kulturalnym o tematyce wiejskiej. Zakupione w wyniku realizacji operacji towary stanowią wyłączną własność Stowarzyszenia i są wykorzystywane jedynie na potrzeby Jego działalności statutowej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków wskazanych w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj