Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1129/10/AŚ
z 7 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1129/10/AŚ
Data
2010.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na przebudowie drogi



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2010r. (data wpływu 11 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 29 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Tytuł projektu: „…".

Nr projektu - wniosku o dofinansowanie.

Źródło dofinansowania: Projekt został wybrany do dofinansowania uchwałą Zarządu Województwa w zakresie Priorytetu VII Transport, Poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową, Regionalny Program Operacyjny Województwa ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Okres realizacji projektu: czerwiec 2007- lipiec 2008.

Cele i efekty projektu: Celem projektu jest udrożnienie sieci drogowej na terenie miasta poprzez realizację I etapu budowy zachodniej obwodnicy miasta obejmująca poprawę parametrów technicznych istniejącej drogi oraz budowę nowego odcinka wraz ze skrzyżowaniem.

Cele szczegółowe:

  • poprawienie parametrów technicznych modernizowanego odcinka drogi poprzez podniesienie nośności drogi z 80 kN/oś na 100kN/oś,
  • budowa nowego odcinka drogi o parametrach nośności 100 kN/oś,
  • poprawienie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego - zmniejszenie liczby wypadków na terenie miasta
  • zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych poprzez usprawnienie ruchu dojazdowego.

W dalszej perspektywie czasu można spodziewać się, że inwestycja wpłynie również na poprawę warunków życia mieszkańców miasta i regionu.

Osiągnięto następujące efekty rzeczowe: Wybudowanie nowej drogi o długości 660 m, modernizacja istniejących ulic o łącznej długości 920 m w tym przebudowa ulicy na całej długości 550 m i ul. na: odcinkach przyległych do skrzyżowania z ulicą, przebudowa jednego skrzyżowania ulicy z ulicą wraz z sygnalizacją świetlną. Konstrukcję jezdni zaprojektowano dla KR5 (ruch ciężki). Jezdnię ulicy wykonano z betonu asfaltowego (odpornego na koleinowanie) o szerokości 7 m (dwa pasy ruchu po 3,5 m), w krawężniku obustronnym typu ciężkiego. W pasie drogowym nowego odcinka wykonano ciąg pieszo rowerowy o szerokości 3 m z kostki betonowej bezspoinowej oddzielony od jezdni pasem zieleni. Ulica wyposażona została w kanalizację deszczową i oświetlenie.

Z efektów projektu korzystają wszyscy użytkownicy dróg publicznych - inwestycja została włączona do sieci dróg publicznych na terenie miasta.

Właścicielem wybudowanej drogi pozostaje Miasto, a zadania zarządcy drogi wykonuje Zarząd Dróg Miejskich.

Suma poniesionych wydatków ogółem: 12 435 934,01 - koszty kwalifikowane.

Kwota dofinansowania w ramach kosztów kwalifikowanych: 4 086 447,91

Towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT, nabyte przez Zarząd Dróg Miejskich w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Faktury w związku z realizacją projektu były i będą wystawiane na Zarząd Dróg Miejskich. Jako nabywca na fakturach jest i będzie wskazany Zarząd Dróg Miejskich.

Kanalizacja nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nie są i nie będą pozyskiwane przychody z tytułu odprowadzania wód deszczowych z terenów przyległych instytucji (nie będą wystawiane faktury).

Przebudowana droga jest drogą publiczną, ogólnodostępną i nieodpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obecnym istniejącym stanie prawno-podatkowym Zarząd Dróg Miejskich ma prawo odliczyć podatek VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku, w związku z realizacją projektu pn. „…", którego opis stanu faktycznego przedstawiono powyżej...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny oraz wskazane przepisy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu bądź do zwrotu tego podatku, ponieważ nie jest spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,poz 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosowanie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem, których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegąjących temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od czerwca 2007r. do lipca 2008r. realizował projekt pn. „…".

W efekcie projektu wybudowano nową drogę oraz wykonano modernizację istniejących ulic o łącznej długości 920m.

W pasie drogowym nowego odcinka wykonano ciąg pieszo rowerowy o szerokości 3 m z kostki betonowej bezspoinowej oddzielony od jezdni pasem zieleni. Ulica wyposażona została w kanalizację deszczową i oświetlenie.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Faktury w związku z realizacją projektu były i będą wystawiane na Zarząd Dróg Miejskich.

Kanalizacja nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nie są i nie będą pozyskiwane przychody z tytułu odprowadzania wód deszczowych z terenów przyległych instytucji (nie będą wystawiane faktury).

Przebudowana droga jest drogą publiczną, ogólnodostępną i nieodpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom.

Towary i usługi nabyte przez Zarząd Dróg Miejskich w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania. Tym samym nie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj