Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1219/10/AŚ
z 23 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1219/10/AŚ
Data
2010.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
odliczenia
odliczenia
projekt
projekt
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na przygotowaniu Gminy do świadczenia e-usług



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 września 2010r. (data wpływu 16 września 2010r.) oraz z dnia 15 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek, uzupełniony pismami z dnia 7 września 2010r. oraz z dnia 15 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…”.

W Pr zedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7 z tytułu przekroczenia wartości sprzedaży opodatkowanej w 1996 roku. Jest czynnym podatnikiem VAT od 3 stycznia 1997 i składa miesięczne deklaracje VAT-7. W dniu 12 grudnia 2008 roku Fundacja Informatyki i Zarządzania jako - Lider Projektu „…" zawarła umowę z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd o dofinansowanie ww. projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II - Społeczeństwo informacyjne Działanie 2.2 „Rozwój elektronicznych usług publicznych".

Gmina jest Partnerem projektu, Partner reprezentowany jest na zasadzie pisemnego porozumienia (umowy konsorcjum).

Projekt został zrealizowany.

Okres realizacji projektu objął przedział czasowy między 25 lutym 2008r. a 30 czerwca 2009r. Celem inwestycji realizowanej w ramach projektu pn. „…" było przede wszystkim stworzenie profesjonalnych warunków i dostarczenie narzędzi pracy, (w szczególności zestawów komputerowych, oprogramowania, szkoleń) pracownikom zatrudnionym w Urzędzie Miasta, którzy w ramach swoich obowiązków realizują zadania własne Gminy. Przedmiotem projektu były zaplanowane w latach 2008 i 2009 dostawy, instalacje i konfiguracje oprogramowania oraz sprzętu komputerowego składającego się na system zarządzania i obsługi usług publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Dla kadr jednostek przeprowadzono pakiet szkoleń w formie spotkań seminaryjnych, warsztatów praktycznych przy klawiaturze oraz specjalistycznych urządzeniach biurowych, kompleksowo wspomaganych kursami e-learning przez internet. Zrealizowane działania o charakterze informacyjno-promocyjnym będą systematycznie upowszechniać nową formułę pracy e-urzędów. Całkowita wartość projektu określona została na kwotę 1 456 523,63 PLN (łącznie z podatkiem VAT), z czego wartość części projektu realizowanego przez Gminę (zgodnie z załącznikiem do aneksu nr 3 rozliczenie projektu) określona została na kwotę 235 304,00 (łącznie z podatkiem VAT, dofinansowanie przyznane przez instytucję zarządzającą RPO wynosi 200 008,40 (85% wartości projektu, są to środki Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego), a wkład własny gminy 35 295,60. (15% wartości projektu).

Wysokość przyznanej pomocy uzależniona jest od kwalifikowalnoścl podatku od towarów i usług kosztów objętych dofinansowaniem.

W związku z realizacją projektu zrealizowane zostały następujące zakupy: prace przygotowawcze - studium wykonalności, zarządzanie projektem, dostawa oprogramowania dostawa platformy sprzętowej, adaptacja i wyposażenie lokali, szkolenia użytkowników i administratorów promocja projektu (plakaty, ulotki, konferencje informacyjne).

Gmina uczestniczy finansowo w projekcie.

W tym celu Gmina zabezpieczyła w budżecie środki finansowe dla wykonawców, którzy zostali zakontraktowani zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Gmina zapłaciła za prace przygotowawcze - studium wykonalności, zarządzanie projektem, dostawę oprogramowania, dostawę platformy sprzętowej, adaptację i wyposażenie lokali, szkolenia a następnie uzyska 85% refundacji. Ww. usługi i dostawy opodatkowane są 22% stawką VAT. Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu są wykorzystane do wykonywania czynności związanych z działalnością mieszaną oraz przeznaczone do pracy we wszystkich referatach urzędu, do wykonywania bieżących czynności urzędniczych przez pracowników urzędu (a więc zarówno do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania decyzji administracyjnych, opracowywania projektów uchwał, jak również do wystawiania faktur VAT.) Nie jest możliwe ustalenie stopnia wykorzystania tych zakupów do działań związanych z czynnościami opodatkowanymi. Zakupy te nie mają bezpośredniego związku za sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w formie udostępnienia możliwości korzystania z komputerów osobom trzecim za odpłatnością).

Wnioskodawca oświadcza, że proporcja o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie przekracza wartości 2%.

W piśmie z dnia 7 września 2010r. wskazano, że poprzez działalność mieszaną Podatnik rozumie działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu.

W piśmie z dnia 15 września 2010r. wskazano, że Podatnik nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego do poszczególnych działań opodatkowanych zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu oraz, że wszystkie faktury wystawione będą na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług jakie Urząd Miasta nabył w związku z realizacją projektu pn. „…"...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 września 2010r.), nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczeń z Urzędem Skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy). W ust. 4 tego artykułu wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  • przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  • nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ww. ustawy o VAT tzw. strukturą sprzedaży.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast – w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy są to czynności niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu – wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, a zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, a nie Urząd Gminy.

Należy również zaznaczyć, iż dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT–7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy.

W konsekwencji w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna zostać wskazana Gmina, a nie obsługujący ją Urząd.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako partner realizował w okresie między 25 lutym 2008r. a 30 czerwca 2009r. projekt pn. „…".

Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu są wykorzystane do wykonywania czynności związanych z działalnością mieszaną (działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu) oraz przeznaczone do pracy we wszystkich referatach urzędu, do wykonywania bieżących czynności urzędniczych przez pracowników urzędu, (a więc zarówno do sporządzania sprawozdań finansowych, sporządzania decyzji administracyjnych, opracowywania projektów uchwał, jak również do wystawiania faktur VAT.) Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego do poszczególnych działań opodatkowanych zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu Zakupy te nie mają bezpośredniego związku za sprzedażą opodatkowana podatkiem VAT (np. w formie udostępnienia możliwości korzystania z komputerów osobom trzecim za odpłatnością).

Wnioskodawca wskazał, że proporcja o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie przekracza wartości 2%.

Z powyższego wynika, że środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wyposażenie nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu są wykorzystane przez Wnioskodawcę do czynności mieszczących się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (zarówno czynności opodatkowanych jak i zwolnionych) oraz do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Zatem mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia Wnioskodawca powinien zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, należy wydzielić tę ich część, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Dopiero tak ustalona proporcja daje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami służącymi działalności zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu stanu faktycznego, z którego wynika że proporcja sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy w stosunku do całego obrotu określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy nie przekracza 2% należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, o ile proporcja ta jest przez Wnioskodawcę wyliczona prawidłowo, tzn. z zastosowaniem wskazanego powyżej dwuetapowego podziału podatku naliczonego. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (środki własne czy też środki Unii Europejskiej) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie proporcja wskazana przez Wnioskodawcę została poprawnie wyliczona (jej poprawność nie była oceniana, została ona przyjęta jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności nieprawidłowego sposobu wyliczenia przez Wnioskodawcę proporcji określonej zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj