Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-662/10/ASz
z 7 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-662/10/ASz
Data
2010.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dom pomocy społecznej
dom pomocy społecznej
rozbudowa
rozbudowa
stawki podatku
stawki podatku
usługi budowlane
usługi budowlane


Istota interpretacji
stawka podatku dla robót budowlanych polegających na rozbudowie domu pomocy społecznej wraz z modernizacją gospodarki cieplnej i wodno-ściekowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.) oraz pismem z dnia 26 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych polegających na rozbudowie domu pomocy społecznej wraz z modernizacją gospodarki cieplnej i wodno–ściekowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), pismem z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.) oraz pismem z dnia 26 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych polegających na rozbudowie domu pomocy społecznej wraz z modernizacją gospodarki cieplnej i wodno–ściekowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje do realizacji roboty budowlane: modernizację systemu ogrzewania w Domu Pomocy Społecznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „..." obejmujące:

  1. roboty budowlane zewnętrzne - między innymi wykonania 30 sztuk otworów wierconych do 100 m. głębokości z wykorzystaniem odnawialnych źródeł w oparciu o pompy ciepła wraz z infrastrukturą technologiczną (siecią i wszystkimi instalacjami zewnętrznymi oraz z uzbrojeniem),
  2. roboty budowlane w budynku kotłowni tj. między innymi montaż agregatu kogeneracyjnego wraz z infrastrukturą technologiczną (wymiennikownią i wszystkimi instalacjami wewnętrznymi oraz z uzbrojeniem), znajdującej się w budynku - dom pomocy społecznej.

W piśmie z dnia 25 sierpnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Inwestorem finansującym roboty budowlane jest Powiat, który wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Roboty te są współfinansowane ze środków Funduszy Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.
  2. PKWiU z 1997r. to klasyfikacja, która ma zastosowanie dla podatku VAT dla Domu Pomocy Społecznej w F., który nie jest podatnikiem podatku VAT – zwolniony na podstawie art. 43 ust. 1 (załącznik nr 4 do ustawy poz.9, symbol PKWiU 85 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych”.
    Budynek, o którym mowa, zamieszkały jest obecnie przez 63 osoby, docelowo 73 osoby. Mieszkańcy posiadają meldunki stałe na adres DPS. Wszyscy mieszkańcy wymagają, stałej opieki pielęgniarsko - opiekuńczej. Są pod stałą opieką specjalistyczną lekarza psychiatry i lekarza rodzinnego z powodu rozpoznanych zaburzeń psychicznych oraz somatycznych. Wymagają systematycznego przyjmowania zleconych leków. Posiadają orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o "Niepełnosprawności oraz posiadają orzeczenia KIZ (Komisja do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia).
  3. PKOB budynku mieszkalnego, w którym mieści się kotłownia i to ona będzie modernizowana w ramach wykonywanych tych robót budowlanych - sekcja 1, dział 11 grupa 113, klasa 1130.
  4. Dom Pomocy Społecznej to kompleks kilka budynków mieszkalnych, wśród których znajduje się budynek mieszkalny, o którym mowa w tej sprawie. Jest to obiekt konstrukcji murowanej, trzy kondygnacyjnej z podpiwniczeniem, w którym mieści się między innymi kotłownia. W budynku kotłowni zamontowany będzie agregat kogeneracyjny z silnikiem gazowym (gaz GZ50) z zapłonem iskrowym o mocy przy pracy równoległej elektrycznej 70 kW i mocy cieplnej 115 kW. Dobór, zakup i montaż tego agregatu o wymaganych parametrach jest w kompetencji jednego generalnego wykonawcy wszystkich robót budowlanych, bez wskazania producenta agregatu.
  5. Fakturowanie robót będzie się odbywało na Powiat.

W piśmie z dnia 26 sierpnia 2010r. Wnioskodawca wskazał również:

  1. PKWiU 4533 na wykonanie robót instalacji wentylacji, wod - kan i gazowej,
  2. roboty wykonywane w budynku o podanym PKWiU dotyczą jednego obiektu,
  3. wykonawca robót budowlanych, nie jest producentem agregatu kogeneracyjnego,
  4. wykonawca będzie fakturował wszystkie roboty budowlane wraz. z urządzeniami i ich montażem (zakupione urządzenia nie będą fakturowane oddzielnie),
  5. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał faktur od innych wykonawcy dotyczących robót objętych wnioskiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004r.) art. 41 ust. 1 i art. 41 ust. 2 dla robót budowlanych zewnętrznych ujętych w pkt 54, lit. a), będzie obowiązywała stawka podatku VAT 22% czy 7%, w lit. b) czy będzie obowiązywała stawka VAT 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy naliczyć VAT 7% na roboty budowlane w budynku, a na roboty budowlane zewnętrzne 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast art. 41 ust. 12b ustawy o VAT stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto w myśl § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r, w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Natomiast Klasa 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) obejmuje m.in. - budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje do realizacji roboty budowlane: modernizację systemu ogrzewania w Domu Pomocy Społecznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „..." obejmujące:

  1. roboty budowlane zewnętrzne - między innymi wykonania 30 sztuk otworów wierconych do 100 m. głębokości z wykorzystaniem odnawialnych źródeł w oparciu o pompy ciepła wraz z infrastrukturą technologiczną (siecią i wszystkimi instalacjami zewnętrznymi oraz z uzbrojeniem),
  2. roboty budowlane w budynku kotłowni tj. między innymi montaż agregatu kogeneracyjnego wraz z infrastrukturą technologiczną (wymiennikownią i wszystkimi instalacjami wewnętrznymi oraz z uzbrojeniem), znajdującej się w budynku - dom pomocy społecznej.

Budynek, o którym mowa, zamieszkały jest obecnie przez 63 osoby, docelowo 73 osoby. Mieszkańcy posiadają meldunki stałe na adres DPS. Wszyscy mieszkańcy wymagają, stałej opieki pielęgniarsko - opiekuńczej.

PKOB budynku mieszkalnego, w którym mieści się kotłownia i to ona będzie modernizowana w ramach wykonywanych tych robót budowlanych - sekcja 1, dział 11 grupa 113, klasa 1130.

Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż stawkę 7% stosuje się wyłącznie w odniesieniu do robót w bryle budynku. Do robót poza bryłą budynku ustawodawca nie przewidział stawki preferencyjnej. A zatem:

  • dla robót budowlanych w budynku, w którym znajduje się kotłownia tj. między innymi montażu agregatu kogeneracyjnego wraz z infrastrukturą technologiczną (wymiennikownią i wszystkimi instalacjami wewnętrznymi oraz z uzbrojeniem), zastosowanie znajdzie stawka podatku 7%, o ile Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował przedmiotowy budynek do PKOB 1130, a roboty budowlane do PKWiU 4533,
  • dla robót budowlanych zewnętrznych - między innymi wykonania 30 sztuk otworów wierconych do 100 m. głębokości z wykorzystaniem odnawialnych źródeł w oparciu o pompy ciepła wraz z infrastrukturą technologiczną (siecią i wszystkimi instalacjami zewnętrznymi oraz z uzbrojeniem), Wnioskodawca winien zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności wskazanego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usług budowlanych według PKWiU oraz budynku według PKOB. Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie, zawarte we wniosku, potraktowano jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania oceny jego poprawności. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności ww. klasyfikacji usług według PKWiU, ani budynków według PKOB, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj